پاییز گرم و کم‌بارشی در راه است

پاییز گرم و کم‌بارشی در راه است

کمبود بارش در همه نقاط کشور یکسان نیست و در برخی استان‌ها بسیار برجسته است. بالاترین میزان کم‌بارشی در استان ایلام با حدود ۶۱ درصد، استان‌های خوزستان و کرمانشاه با حدود ۴۸ درصد و در لرستان ۴۰ درصد ثبت شده است.

کد خبر : ۱۰۹۹۲۷
بازدید : ۷۳۸

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه بارش‌های تابستانی نسبت به میزان بارش در بلند مدت دوبرابر شده است، گفت: به دلیل فعالیت سامانه مانسون، سیستم‌های بارشی در پاییز دیرتر وارد کشور خواهند شد و پاییزی کم بارش و با دمایی بیش از حد نرمال خواهیم داشت.

احد وظیفه درباره میانگین دمای هوا طی تابستان اظهارکرد: دمای متوسط کشور از ابتدای تابستان تاکنون حدود ۰.۶ درجه سلسیوس از مقدار نرمال بلندمدت بالاتر بوده است. از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه ۱۴۰۰) تا کنون نیز دمای متوسط کشور ۱.۲ درجه سلسیوس از بلندمدت گرم‌تر گزارش شده است.

وی ادامه داد: نقاطی که بیشترین میزان ناهنجاری دمایی در مقایسه با دمای نرمال را تجربه کرده‌اند، نیمه‌غربی کشور بوده است و نیمه‌شرقی کشورهمچون استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و خراسان شمالی در شرایط دمایی طبیعی قرار داشته‌اند و دمای آن‌ها نزدیک به حد نرمال بوده است.

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، بارندگی‌هایی که تاکنون در فصل تابستان جاری داشته‌ایم، در اواخر تیرماه و ۹ روز اول مردادماه دریافت شد.

با توجه به حجم این بارش‌ها، میزان بارندگی‌ها به ۱۰۰ درصد بیشتر از حد نرمال افزایش یافت یعنی اگر در تابستان‌های گذشته حدود ۷.۵ میلیمتر بارندگی دریافت می‌کردیم، در تابستان امسال تقریبا دو برابر آن یعنی به‌طور متوسط بیش از ۱۵ میلیمتر بارندگی در کشور دریافت شده است بنابراین میزان بارش‌های تابستانه خوب بوده است.

وی افزود: عمده بارش‌ها در عرض‌های جنوب و جنوب شرقی کشور رخ داد. سهم شمال کشور و نوار ساحلی از بارندگی‌های تابستانی به عنوان منطقه‌ای که همیشه بارندگی دارد و در تابستان بارش‌های کمتری را دریافت می‌کند، کمتر از حد نرمال بود یعنی در سال جاری بارش‌های این منطقه کمتر از سال‌های قبل بود، اما به‌طور کلی با توجه به بارش‌های مانسونی می‌توان گفت که بارش‌های خوبی را در تابستان داشته‌ایم.

وظیفه ادامه داد: از ابتدای سال زراعی تاکنون، میزان بارندگی‌های کشور ۱۷۶ میلیمتر بوده است که از مقدار نرمال سالانه - که ۲۳۳ میلیمتر است- به‌طور متوسط ۵۷ میلیمتر یعنی ۲۴.۵ درصد در پهنه کشور از متوسط بلندمدت کمتر گزارش شده است.

وی تاکید کرد: کمبود بارش در همه نقاط کشور یکسان نیست و در برخی استان‌ها بسیار برجسته است. بالاترین میزان کم‌بارشی در استان ایلام با حدود ۶۱ درصد، استان‌های خوزستان و کرمانشاه با حدود ۴۸ درصد و در لرستان ۴۰ درصد ثبت شده است. بسیاری از استان‌های جنوب غرب و غرب کشور نیز تاکنون بارندگی‌های کمتر از نرمالی را دریافت کردند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید بر اینکه میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، اظهار کرد: کشور تا شهریورماه سال گذشته حدود ۱۳۳ میلیمتر بارش دریافت کرد و با توجه به ۱۷۶ میلیمتر بارندگی ثبت شده طی امسال، بارش‌ها در سال جاری ۴۲ میلیمتر بیشتر از سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هم سال گذشته بسیار سال کم‌بارشی بوده و هم بارندگی‌های امسال کمتر از نرمال بوده است، ما در حال تجربه دوره خشکسالی ۲۴ ماهه هستیم که زمانی بسیار طولانی است و به‌طور قطع این بازه زمانی طولانی خشکسالی و بارش‌های کمتر از نرمال، بر مجموع آب‌هایی که در اختیار داریم به‌خصوص آب‌های سطحی، کشاورزی، ورودی سد‌ها و میزان انباشت آب پشت سد‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

وظیفه افزود: همین کمبود‌ها طی دوسال گذشته موجب شده است که شهر‌هایی همچون همدان و بسیاری از روستا‌های خوزستان و شهر‌های دیگر به‌خصوص در حوزه غرب و جنوب غرب کشور در تنش شدید آبی قرار گیرند و حتی در تامین آب شرب هم دچار کمبود شوند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به کمبود‌های آبی در کشور گفت: متاسفانه خروجی پیش‌بینی فصلی که به‌وسیله مدل‌های عددی و نقشه‌های استخراج شده آن محاسبه می‌شود، نشان‌دهنده بارش‌های کمتر از حد نرمال در فصل پاییز است و ما به بارش‌های خوب در فصل پاییز امیدوار نیستیم.

وظیفه ادامه داد: انتظار ما پاییز کم‌بارش و بارش‌هایی کمتر از نرمال است. علاوه بر کم بودن میزان بارش‌ها، زمان آغاز آن‌ها نیز دیرتر خواهد بود چراکه فعالیت‌های سامانه مانسون زیاد است و فعالیت این سامانه، ورود سیستم‌های بارشی به کشور را با تاخیر مواجه می‌کند و به همین دلیل نیز بارندگی‌ها دیرتر شروع می‌شوند و شاید بارش‌های پاییزی نسبت به سال گذشته که کمتر از نرمال بود هم کمتر شود.

وی درباره دمای هوا طی پاییز اظهارکرد: قاعدتا کاهش بارندگی‌ها به دلیل دریافت بیش از حد انرژی خورشیدی است بنابراین برای پاییز دمایی بیش از حد نرمال و بارش‌هایی کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

این افزایش دما می‌تواند بین یک تا ۱.۵ درجه سلسیوس و در برخی استان‌ها نیز تا ۲ درجه سلسیوس بیش از حد نرمال باشد البته میزان افزایش دما در همه مناطق یکسان نیست؛ برخی از مناطق کوهستانی و برخی مناطق نیز در پایین‌دست هستند بنابراین افزایش دمای متفاوتی را تجربه می‌کنند.

وظیفه در پایان تصریح کرد: هنگامی که بارندگی کمتر از حد نرمال باشد، محدوده دما هم بیش از نرمال می‌شود. یک درجه بیش از حد نرمال بودن دما در جهان نرمال شده و این سرعت افزایش دمای زمین موجب شده است که دمای معقول این روز‌های زمین حدود یک درجه نسبت به اوایل قرن اخیر بالاتر باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید