چسبِ کوچکی که اعماق بدن را نمایش می‌دهد

چسبِ کوچکی که اعماق بدن را نمایش می‌دهد

برچسب جدید را می‌توان به مدت ۴۸ ساعت ـ حتی درحالِ جنب‌وجوش و حرکت، مثل زمانیکه ورزش می‌کنید ـ استفاده کرد. علاوه‌برآن، به گفته سازندگان، این برچسب به اندازه دستگاه‌های سونوگرافی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند دقیق است.

کد خبر : ۱۰۹۹۵۱
بازدید : ۵۹۵۴

فرادید | تصور کنید ساعتی دارید که ضربان قلب‌تان را، در همان حالی که قلب‌تان در سینه‌تان می‌تپد، برای‌تان به صورت لایو-استریم پخش می‌کند. محققان احتمالاً نخستین گام‌ها برای محقق کردنِ چنین ابزاری را برداشته‌اند. آن‌ها به تازگی از یک قطعه ـ چیزی شبیه به نوارچسبِ زخم ـ با قابلیتِ مافوقِ صوت پرده‌برداری کرده‌اند. این ابزار امکانِ مشاهده اعماقِ بدن را فراهم می‌کند.


به گزارش فرادید، ابزارِ مافوقِ صوت (سونوگرافی) از طریقِ ثبت چگونگی انعکاسِ امواج صدا توسطِ بافت‌ها و مایعات بدن، نقشه آن‌ها را ترسیم می‌کند. این ابزار به پزشکان کمک می‌کند تا نشانه‌های آسیب‌دیدگی یا سرطان را شناسایی کنند. این ابزار حتی به ردیابی باکتری‌ها نیز کمک می‌کند. اما بیشتر دستگاه‌های سونوگرافی قابلِ حمل نیستند. انواعی از ابزار‌های سونوگرافی پوشیدنی وجود دارد، اما آن‌ها نمی‌توانند جزئیات را بادقت زیاد نمایش دهند یا فقط برای دوره‌های کوتاه‌مدت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.


این برچسب جدید را می‌توان به مدت ۴۸ ساعت ـ حتی درحالِ جنب‌وجوش و حرکت، مثل زمانیکه ورزش می‌کنید ـ استفاده کرد. علاوه‌برآن، به گفته سازندگان، این برچسب به اندازه دستگاه‌های سونوگرافی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند دقیق است.


شانهه ژائو، می‌گوید: «این تازه اول کار است. او مهندس مکانیک در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست در کمبریج است و بخشی از تیمِ تحقیقاتی است که این ابزار تازه را اختراع کرده است. تیمِ ژائو در اقدام بعدی خود یک برچسب وایرلس که می‌تواند با تلفن ارتباط برقرار کند، را تولید خواهد کرد.»


این برچسب امکان‌های پزشکی زیادی دارد. گفته می‌شود که می‌توانید این برچسب را روی قلب افراد نصب کنید. تصویری که این برچسبِ سونوگرافی از قلب ثبت می‌کند می‌تواند حملات قلبی و تشکیل رسوب در رگ‌های خونی را ماه‌ها قبل از فاجعه پیش‌بینی کند.


گفته می‌شود این برچسب کوچک قابلیت تشخیص بیماری‌های ریوی را نیز دارد و روی بیمارانِ کووید امتحان شده است. در بسیاری از کشور‌ها دسترسی به بیمارستان و دستگاه‌های پرقدرتِ تصویربرداری با محدودیت روبه‌روست. اما این ابراز جدید قابلیت بسیار بزرگی برای کمک به مردم در این مناطق در جهان دارد. این برچسب هم‌اکنون ۱۰۰ دلار قیمت دارد. اما سازندگان امیدوارند بتوانند قیمتِ تولید‌شده آن را کاهش دهند.


منبع: snexplores.org
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    جالب بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید