موشک بولاوا روسیه؛ سلاح ترسناکی که آمریکا را تهدید می کند!

موشک بولاوا روسیه؛ سلاح ترسناکی که آمریکا را تهدید می کند!

موشک RSM-۵۶ Bulava هرچند مشکلاتی دارد، اما روی کاغذ یکی از چشمگیرترین و موثرترین سلاح‌های امروزی در جهان است. این موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای می‌توانند مسافتی بیش از ۵ هزار مایل از زیردریایی کلاس Borei که آن‌ها را پرتاب کرده، بپمایند.

کد خبر : ۱۰۹۹۸۰
بازدید : ۵۶۹

هرچند روسیه علاقه دارد موفقیت‌های برنامه تسلیحاتی و موشکی خود را بسیار برجسته و آن‌ها را قابل رقابت با مدل‌های آمریکایی نشان دهد، اما واقعیت این است که بسیاری از این تسلیحات مسکو توانایی به مراتب کمتر از آن‌چیزی دارند که در تبلیغات و پروپاگاندای روسی مورد تاکید قرار می‌گیرند. اما در این میان یک استثناء وجود دارد.

به عنوان نمونه تانک‌های T۱۴ که بسیار هم روی آن تبلیغ شده نتوانسته عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود بر جای بگذارد. یا جنگنده‌های SU-۵۷ توانایی رادارگریزی ندارد و در عین حال هم چندان سریع نیست و از سوی دیگر موشک‌های کروز هسته‌ای احتمالا از جمله تسلیحات روسیه بودند که باعث شدند گروهی از دانشمندان روسی در یک عملیات آزمایشی جان خود را از دست بدهند.

با این حال روسیه موشکی دارد که احتمالا آمریکا این توانایی را ندارد که چیزی شبیه آن‌را بسازد. بزرگترین برنامه تسلیحاتی روسیه مربوط به موشک «بولاوا» است که می‌تواند حیات را از بسیاری از شهر‌های آمریکا برچیند.

موشک RSM-۵۶ Bulava هرچند مشکلاتی دارد، اما روی کاغذ یکی از چشمگیرترین و موثرترین سلاح‌های امروزی در جهان است. این موشک‌های مجهز به سلاح هسته‌ای می‌توانند مسافتی بیش از ۵ هزار مایل از زیردریایی کلاس Borei که آن‌ها را پرتاب کرده، بپمایند.

برای اینکه متوجه شوید این فاصله چقدر زیاد است باید بدانید که این موشک حتی می‌تواند از سواحل جنوبی برزیل شلیک شود و به هر نقطه از ساحل شرقی ایالات متحده برخورد کند. همچنین ضربه‌ای که این موشک وارد می‌کند، بسیار عظیم و گسترده است.

تخمین‌ها در خصوص این قدرت متفاوت است، اما تصور می‌شود که می‌تواند بین ۶ تا ۱۰ کلاهک هدفمند مستقل حمل کند و هر کلاهک هم دارای بازدهی ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوتنی است.

در حالی که به دست آوردن میزان توانایی برای اینکه بدانیم این کلاهک‌ها تا چه حد می‌توانند پخش شوند، دشوار است، اما جالب است بدانید که هر کدام از این کلاهک‌ها اساساً می‌توانند یک شهر را از بین ببرند و آن شهر‌ها هم احتمالا ۱۰۰ مایل یا بیشتر با یکدیگر فاصله دارند.

به همه این‌ها اضافه کنید که کلاهک از قوس پایین‌تری پیروی می‌کند و بسیاری از طرح‌های دفاع موشکی را خنثی می‌کند و می‌تواند از کلاهک‌های فریبنده بهره ببرد. در نتیجه می‌تواند بدون اینکه شکار سپر‌های دفاع ضد موشکی شود کار خود را انجام دهد؛ بنابراین می‌توان تخمین زد که در کمترین حالت، هر زیردریایی می‌تواند ۷۲ شهر را به صورت کامل از بین ببرد.

با تمام آنچه در خصوص توانایی‌های مهلک و شگفت‌انگیز موشک بولاوا گفته شد باید به خاطر داشته باشید که روسیه تاکنون از ۲۴ آزمایش موشکی که برای این سلاح کشنده خود استفاده کرده، در تنها ۱۶ مورد توانسته عملیات موفقیت آمیزی را پشت سر بگذارد.

البته این میزان چندان نتیجه بدی برای آزمایش‌های موشکی نیست، اما از آنجایی که روسیه عموما در بیان موفقیت‌های تسلیحاتش اغراق‌آمیز رفتار و ناکامی‌های آزمایشی را پنهان می‌کند، می‌توان انتظار داشت که نتایج واقعی این آزمایش موشکی از این بدتر بوده باشد.

روسیه جنگنده‌های سوخو ۵۷ را به شدت تبلیغ کرد و توانست میزان زیادی از این آن‌ها را در بازار‌های جهانی بفروشد، اما این کشور نتوانست در استفاده از تانک‌های T۱۴ چندان موفقیت آمیز عمل کند. ضمن اینکه، موشک‌های کروز هسته‌ای این کشور برخلاف تبلیغات گسترده مسکو عملکرد چندان موفقی از خود بر جای نگذاشت.

بنابراین بله باز هم این امکان وجود دارد که بولاوا آن‌طور که تبلیغ می‌شود عمل نکند و عملکردش مانند آنچه گفته می‌شود شگفت‌انگیز نباشد. اما از آنجایی که این موشک‌ها آزمایش موفقیت آمیزی داشته‌اند می‌توان تصور کرد که این سلاح جدید روسی این توانایی را دارد که کل آمریکا را از بین ببرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید