شناسایی کلونی موش‌های ترانزیتی در تهران

شناسایی کلونی موش‌های ترانزیتی در تهران

موش‌ها بدن بسیار مقاومی در برابر سقوط از ارتفاع دارند و همچنین می‌توانند مقدار زیادی در برابر اشعه‌های مختلف دوام بیاورند. در دوره‌های مختلف بابت سموم مصونیت خاصی پیدا کرده اند و تقریبا جمعیت موش هیچ وقت به صفر نمی‌رسد بلکه وقت می‌توان کنترل کرد که بیشتر نشوند.

کد خبر : ۱۱۰۰۷۲
بازدید : ۵۹۰

موش جانور باهوشی است. در برابر سموم به سرعت مقاوم می‌شود. دندان‌های بسیار محکمی دارد. برخی از موش‌ها خارجی هستند و از طریق بار وارد می‌شوند.

مدیر عامل پسماند شهر تهران از اجرای طرحی برای شناسایی کلونی این جانور موذی در شهر خبر داد.

تقریبا جمعیت موش هیچ وقت به صفر نمی‌رسد

یک جفت موش می‌تواند در ۵ زایمان ۷ تا ۱۵ نوزاد را در یک سال به دنیا بیاورد و همین نوزادان در حدود ۵ هفته‌ای که از عمرشان گذشته می‌توانند بارو شوند و همینطور زاد ولد موش ادامه دارد.

موش‌ها بدن بسیار مقاومی در برابر سقوط از ارتفاع دارند و همچنین می‌توانند مقدار زیادی در برابر اشعه‌های مختلف دوام بیاورند. در دوره‌های مختلف بابت سموم مصونیت خاصی پیدا کرده اند و تقریبا جمعیت موش هیچ وقت به صفر نمی‌رسد بلکه وقت می‌توان کنترل کرد که بیشتر نشوند.

سختی دندان موش سخت‌تر از آهن یا فولاد است

موش‌ها به راحتی از طریق هر دهانهٔ کوچکی به قطر یک چهارم بدنشان وارد محیط شوند. باتوجه به مقایسه‌های انجام شده سختی دندان موش سخت‌تر از آهن یا فولاد است و می‌تواند به راحتی هرچیزی را گاز بگیرند.

این جانور موذی به محیط زیست و همچنین زیرساخت‌های شهری آسیب و خسارت وارد می‌کند. خوردگی‌ها و از بین بردن کابل‌های مخابراتی در زیر زمین و تونل‌ها نمونه‌ای از این خسارت‌هاست.

ریختن زباله در داخل جوی‌ها، شبکه نامناسب فاضلاب و رعایت نکردن بهداشت عمومی از جمله دلایل افزایش شمار موش‌های شهر تهران است.

موش‌ها از طریق ترانزیت به شهر‌ها منتقل می‌شوند

محمد مهدی عزیزی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در خصوص موش‌های شهر تهران گفت: بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بحث مبارزه با حیوانات موذی بر عهده شهرداری است، از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ مسوولیت جانوران موذی از شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران به سازمان مدیریت پسماند شهر تهران واگذار شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان این که موش‌ها انجام و اقسام مختلفی دارند، گفت: دو الی سه مدل موش داریم. موش خانگی، قهوه‌ای و موش سیاه. با موش‌های خانگی مشکل خاصی نداریم. دو نوع دیگر از موش‌ها از طریق ترانزیت به شهر‌ها منتقل می‌شوند. وقتی باری جابجا می‌شود موش‌ها هم با آن‌ها جابجا می‌شود. این حیوان بسیار باهوش است و موضوعات پیچیده‌ای دارد.

قرار است کلونی موش‌ها شناسایی شود

عزیزی بیان کرد: موش‌ها کلونی در شهر تهران دارند که باید شناسایی شود. طی مکاتباتی که با مرکز مطالعات شهرداری تهران انجام شد قرار است کلونی تمام موش‌ها را شناسایی کنیم. در حال حاضر ۵۰ هزار کلونی موش در شهر تهران شناسایی شده است، اما باید امار دقیق تری از آن‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سم‌های مختلفی برای از بین بردن موش‌ها استفاده شده است، گفت: سم‌ها را خریداری کرده (داخلی است و بعضا از شرکت‌های دانش بنیان خریداری می‌شود) و بعد آن‌ها را به پیمانکاران داده تا در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از آن‌ها استفاده کنند.

مهار جانور موذی با انجام مطالعات

بر اساس این گزارش، کمیته فنی مبارزه با جانوران موذی در نواحی شهرداری مناطق تشکیل شده تا با کارشناسی و به‌کارگیری روش‌های نو و علمی، از جمله شناسایی کلونی‌های موش و طعمه‌گذاری در محله‌ها، جمعیت موش‌ها کاهش و رضایت شهروندان فراهم شود.

با شروع فصل زاد و ولد موش‌ها و برای پیشگیری از ازدیاد جمعیت این جانوران موذی اقداماتی در شهرداری تهران انجام شده است و پس از شناسایی کلونی‌های موش باید اقدامات اساسی برای مهار جمعیت این جانور موذی انجام شود.

موش با خوردن انواع سبزی‌ها ویتامین k مورد نیاز خود را تامین می‌کند

یکی از نکات قابل توجه این است که زباله‌های تر، از جمله ضایعات کاهو، برای حیوانات موذی حکم ماده تقویت‌کننده دارد چراکه این حیوانات موذی با خوردن این نوع سبزی‌ها، ویتامین «K» مورد نیازشان را تامین می‌کنند.

همچنین خوردن این نوع زباله‌های‌تر خاصیت برخی از دارو‌ها و موادی را که برای نابودی این جانوران در کلونی‌ها و نقاط آلوده به کار رفته به نوعی خنثی و بی‌اثر می‌کند. اگر بتوان میزان زباله را کنترل کرد و از ریختن آن‌ها در جوی‌های آب جلوگیری کرد می‌توان تا حدودی مشکل را برطرف کرد.

بی‌توجهی چندین ساله به حوزه مدیریت پسماند است

نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران در خصوص جمعیت موش‌ها می‌گوید: یکی از دلایل این گسترش خارج از کنترل، بی‌توجهی چندین ساله به حوزه مدیریت پسماند است، سال‌های متمادی است که شهرداری از نظر بهداشتی به شکل آگاهانه موجب تقویت این چرخه معیوب شده است.

وی تصریح کرد: برای زیرزمینی شدن مخازن زباله گفته شد که باید برنامه‌ریزی انجام شود و در کارگروه ملی پسماند گفته شد که باید برنامه‌ریزی مدون و پشتیبانی شده داشته باشیم. بر اساس این گزارش، تفکیک زباله از مبدا می‌تواند در رفع مشکل موش‌ها تاثیر گذار باشد و اگر شهروندان هم زباله‌ها را جوی‌ها نریزند غذای مورد نیاز این جانور موذی تامین نمی‌شود.

در دوره‌های مختلف مدیریت شهری سموم مختلفی برای مبارزه با این جانور موذی به کار برده شد، اما بدن این جانور بعد از مدتی نسبت به سموم مقاوم می‌شود. حتی روش‌های مختلفی برای معدوم کردن این جانور در نظر گرفته شد، اما خروجی مناسبی نداشت حال مدیریت شهری اقدام به انجام مطالعه‌ای در خصوص شناسایی کلونی موش‌ها کرده تا بتواند با یک برنامه ریزی جلوی افزایش جمعیت این جانور موذی را بگیرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید