علت زیاد بودن مورچه در خانه چیست؟

علت زیاد بودن مورچه در خانه چیست؟

علت زیاد شدن مورچه در خانه به عوامل متعددی بستگی دارد و قبل از هر چیز باید مسیر حرکت مورچه‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا دلیل پیدا شدن مورچه در خانه را پیدا کنید.

کد خبر : ۱۱۰۰۹۳
بازدید : ۱۷۲۹۱

فرادید | بیشتر مورچه‌ها سودمند هستند، زیرا آن‌ها آفات واقعی مانند کک و ساس را می‌کشند. بااین‌وجود جای هیچ نگرانی نیست که مورچه‌ها در آشپزخانه شما باشند و باید بدانید که با بودن آن‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

اگر برای شما سوال شده که پیدایش یا زیاد شدن مورچه در خانه نشانه چیست، در این مطلب با علت وجود مورچه در خانه و روش از بین بردن مورچه در خانه آشنا شوید.

علت زیاد شدن مورچه در خانه به عوامل متعددی بستگی دارد و قبل از هر چیز باید مسیر حرکت مورچه‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا دلیل پیدا شدن مورچه در خانه را پیدا کنید.

برخلاف آنچه می‌بینید، مورچه‌ها معمولاً در داخل خانه زندگی نمی‌کنند. آن‌ها مکان‌هایی را در اطراف اموال شما ایجاد می‌کنند و آنچه را "مورچه‌های پیشاهنگ" خوانده می‌شوند، برای یافتن آب و غذا برای بازگشت به مکان می‌فرستند.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بعضی اوقات یک مورچه می‌بینید و دفعات دیگر صد‌ها نفر را می‌بینید؟ وقتی یک مورچه را می‌بینید، آن مورچه استعدادیابی است که می‌خواهد وسایل ضروری را پیدا کند و به مستعمره پیروی از آن سیگنال می‌دهد.

آن‌ها یک دنباله فرمان را رها می‌کنند تا به مستعمره هشدار داده شود تا از آن‌ها پیروی کند، به همین دلیل است که گاهی اوقات مورچه‌ها را در یک خط حرکت می‌کنند. به طور کلی علت و حکمت وجود مورچه در خانه، وجود منابع غذایی برای مورچه‌ها است که شما باید آن‌ها را از بین ببرید.

آن‌ها برای نگه داشتن و رشد این مستعمره به منابعی مانند غذا و آب جذب می‌شوند. به ناچار، خانواده شما پس از صرف میان وعده‌ها و وعده‌های غذایی بدون اطلاع از این کار، به خرد کردن خرده‌های کوچک می‌پردازند.

مگر اینکه نسبت به تمیز کردن و جارو کردن کف خود بیش از حد هوشیار باشید، خرده‌هایی وجود دارد که باید وجود داشته باشند. حتی اگر از مراقبت شدید، تمیز نگه داشتن کف آشپزخانه خود استفاده می‌کنید، مورچه‌ها نیز به منابع غذایی دیگری جذب می‌شوند که شاید متوجه آن نشوید. کاسه‌های غذای حیوان خانگی یک راه مناسب برای مورچه‌های کوچک و سایر آفات در آشپزخانه شما است.

مورچه‌های خانگی از طریق بو نیز بوجود می‌آیند که معمولاً در حمام‌ها و آشپزخانه‌ها یافت می‌شوند، اما تقریباً در هر نقطه ظاهر می‌شوند.

توانایی آن‌ها در مقیاس بندی دیوار‌ها و مسافرت بین داستان‌های خانه شما به آن‌ها امکان می‌دهد تا در شعاع وسیعی از علوفه‌ها تغذیه کنند. مورچه‌هایی را در قسمت دیگری از خانه خود می‌بینید؟

آن‌ها همچنین به دلیل افزایش سطح رطوبت موجود در ذرات به زیرزمین‌ها کشیده می‌شوند. در واقعیت، مورچه‌های سیاه کوچک را می‌توانید در هر نقطه از خانه خود ببینید. هیچ راه واقعی برای پلمپ کردن خانه خود با دقت کامل در برابر تهاجم‌های مورچه‌ها وجود ندارد.

علت وجود مورچه زرد در خانه

خیلی مواقع پیدا شدن مورچه‌های زرد در خانه به دلیل ریخته شدن ذرات غذایی و یا مواد غذایی شیرین در اطراف خانه اتفاق می‌افتد.

اگر مسیر حرکت مورچه‌ها را دنبال کنید به احتمال زیاد اثری از مواد غذایی، شربت، روغن و یا موادی از این قبیل خواهید دید. معمولا این مورچه‌ها از طریق در در و پنجره‌ها وارد خانه می‌شوند و در محل‌های نزدیک به لوله‌های آب رفت و آمد می‌کنند.

سرعت تکثیر مورچه زرد در خانه بسیار بالاست و در صورت تماس با منبع مواد غذایی حتما آن‌ها را دور بریزید. چرا که مسمومیت را به دنبال خواهد داشت. همچنین برای پاکسازی خانه از مورچه‌های زرد، حتما از سموم مخصوص استفاده کنید.

علت وجود مورچه قرمز در خانه

خیلی‌ها مورچه قرمز در خانه را نشانه تغییرات مطلوب در زندگی می‌دانند. مورچه قرمز انواع مختلفی دارد و خیلی سریع تکثیر پیدا می‌کند. پیدایش مورچه قرمز به دلیل وجود مواد غذایی، رطوبت، دمای بالا اتفاق می‌افتد و بطور کلی به دنبال شرایط بهتر برای زندگی هستند و بیشتر در آشپزخانه‌ها دیده می‌شوند.

مورچه در خانه

علت وجود مورچه سیاه در خانه

مورچه‌های سیاه رایج‌ترین انواع مورچه در خانه هستند که معمولا از طریق بوی مواد غذایی و یا رطوبت به محیط خانه راه پیدا می‌کنند. بطور کلی سه عامل گرم شدن هوا، رطوبت و وجود ذرات غذایی از اصلی‌ترین عوامل پیدایش مورچه در خانه هستند.

علت وجود مورچه در خانه از نظر اسلام

معمولا مورچه‌ها برای جفت گیری لانه خود را ترک می‌کنند و از نظر اسلام نیز پیدایش مورچه در خانه معمولا به دلیل وجود ذرات غذایی یا رطوبت رخ می‌دهد.

اگر مورچه‌های سیاه بزرگی را در آشپزخانه خود می‌بینید، احتمالاً با آلودگی مورچه‌های نجاری سر و کار دارید. مورچه‌های نجار نسبت به مورچه‌های مزاحم دارای بیولوژی و رفتار‌های متفاوتی هستند.

راهکار‌های بازدارنده مورچه‌ها

ابتدا علت وجود مورچه در خانه و محل ورود مورچه‌ها در فضای خانه را دریابید و با قرار دادن مواد زیر که مورچه‌ها آن‌ها را دوست ندارند از ورود آن‌ها به محل‌های مشخصی که شناسایی کردید جلوگیری نمایید و به راحتی منجر به از بین بردن دائمی مورچه‌ها شده‌اید.

از جمله راهکار‌های بازدارنده مورچه‌ها عبارتند از:
کشیدن خط با گچ یا پاشیدن پودر گچ در تمام ورودی‌هایی که مورچه‌ها از آنجا می‌آیند.

آرد را اطراف قفسه‌های غذا، روی ورودی‌ها یا سوراخ‌هایی که محل ورود مورچه‌هاست بریزید.

استفاده از نوار چسب دو طرفه در ورودی‌ها

پاشیدن پودر بچه در ورودی‌هایی که مورچه‌ها از آنجا وارد می‌شوند.

از بین بردن مورچه در خانه با استفاده از خاک دیاتومه در اطراف و بیرون خانه که این خاک با جذب لیپید‌های لایه خارجی حشرات منجر به کم آبی آن‌ها و کشتنشان می‌شود.

استفاده از محلول آب و صابون در اصراف لانه مورچه‌ها

پاشیدن مقداری فلفل قرمز در ورودی لانه مورچه‌ها

استفاده از اسپری محلول سرکه و آب که مورچه‌ها بوی سرکه را نمی‌توانند تحمل کنند و همچنین سرکه باعث می‌شود بوی رد مورچه‌ها را مخفی می‌کند و باعث می‌شود همدیگر را گم کنند.

استفاده از محلول آب و نعناع و آب و دارچین در محل زباله‌ها و ورودی‌ها منجر به از بین رفتن مورچه‌ها می‌شود.

ریختن مقداری آب لیمو در ورودی‌هایی که مورچه‌ها از آنجا وارد می‌شوند.

استفاده از میکس پوست پرتقال و یک لیوان آب گرم و ریختن آن در لانه‌ی مورچه‌

مورچه در خانه

کشتن مورچه‌ها

در بعضی از مواقع کشتن مورچه‌ها ضروری است، مثلاً زمانی که به خانه شما هجوم گسترده می‌آورند و خبری از ناپدید شدن آن‌ها نیست. حواستان باشد که درصورتی‌که مورچه‌ها زیاد هستند و به‌صورت پی‌درپی در خانه ظاهر می‌شوند، استفاده از این روش معقول است.

خط حرکت مورچه‌ها را از بین ببرید. یکی از راه‌های سریع و مؤثر، کشتن مورچه‌هایی است که در مسیر حرکت می‌کنند. بهتر است اول‌ازهمه اول مسیر را پیداکرده سپس به‌وسیله نوارچسب، وازلین یا پودر تالک آن را قطع کنید، سپس از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از اسفنج و آب‌صابون: اسفنج (ابر) را به آب‌صابون آغشته کرده و روی خط مورچه‌ها بکشید تا مورچه را جمع کنید. اسفنج را آبکشی نمایید و تا زمانی که تمامی مورچه‌ها از بین بروند این کار را تکرار کنید.

استفاده از اسپری: از اسپری تمیزکننده تمامی سطوح یا سفیدکننده رقیق‌شده می‌توانید استفاده کنید. اسپری را روی مورچه‌ها بزنید و به‌وسیله دستمال‌کاغذی آن‌ها را جمع‌آوری کنید.

نکته: اسپری کردن در لانه نیز می‌تواند مؤثر باشد، اما باید تمامی مورچه‌ها را از بین ببرید، کشتن قسمتی از کلونی مورچه‌ها می‌تواند باعث ایجاد کلونی جدید از آن‌ها شده که مخالف کاری است که شما می‌خواهید.

مأمور کشف غذا را بکشید: کلونی مورچه‌ها معمولاً یک مورچه تنها را جهت کشف منبع غذایی می‌فرستد. اگر مورچه تنهایی را مشاهده کردید سریعاً آن را بکشید و نگذارید تا به لانه برگردد، زیرا دفعه بعد به همراه دوستان خود خواهد آمد.

اگر مورچه به لانه برگشت، به همراه مورچه‌های دیگر به‌صورت خطی‌مرتب خواهند آمد، در این صورت با استفاده از روشی که در بالا گفته شد آن‌ها را از بین ببرید.

تله مورچه خانگی بسازید: ۱ قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی، ۲ قاشق غذاخوری شکر، ۲ قاشق چای‌خوری بوراکس (بوره) و ۱ قاشق چای‌خوری آب را با یکدیگر مخلوط‌کنید. مقدار کمی از مخلوط را روی مقوا گذاشته و در محل فعالیت مورچه‌ها قرار دهید. حواستان به مورچه‌ها باشد تا مخلوط را به داخل لانه خود ببرند.

اگر مورچه‌ها خیلی سریع مردند، مقدار بوراکس را به نصف قاشق چای‌خوری کاهش دهید. شما می‌خواهید که مخلوط را به داخل لانه ببرند تا کلونی و ملکه از بین بروند.

جارو کردن مورچه: مورچه‌ها را جارو کنید. مقداری پودر تالکم یا خاک دیاتومه روی مورچه‌ها بپاشید و به‌وسیله جاروبرقی یا جارو شارژی مورچه‌ها را جارو کنید. استفاده از پودر‌های گفته‌شده باعث می‌شود که مورچه‌ها بعد از تخلیه شدن در سطل زباله بمیرند.

حواستان باشد که جاروبرقی را تمیز کنید تا خانه دوم مورچه‌ها نشود

مورچه کش خانگی بسازید: درون یک بطری اسپری خالی و تمیز، ۱ قاشق چای‌خوری الکل و ۱٫۵ قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی بریزید، سپس با آب بطری اسپری را پرکنید و ۲٫۵ سانتی‌متر سر بطری را خالی بگذارید. بطری اسپری را به‌خوبی تکان دهید تا شروع به کف کردن کند. به دلیل داشتن الکل مورچه‌ها از این محلول فرار می‌کنند.

حرف آخر

علت وجود مورچه در خانه جستجوی منابع آب و غذا است پس به طور خلاصه برای از بین بردن دائمی مورچه از خانه کافی است محیط خانه را تمیز و خشک نگه داریم و به هیچ عنوان ظروف کثیف را در سینک نگه نداریم و مطمئن شوید هیچ درز و شکافی در اطراف در و پنجره‌ها وجود نداشته باشد که خود منجر به علت وجود مورچه در خانه می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
  • سعیده ارسالی در

    عالییییی

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید