آبروریزی ملی در برج میلاد با مدیریت جواد خیابانی

آبروریزی ملی در برج میلاد با مدیریت جواد خیابانی

در شرایطی که کاپ جام جهانی در کشور های مختلف و بدون کوچک ترین بی نظمی و حاشیه رونمایی شده است، در ایران غائله ای به پا شد.

کد خبر : ۱۱۰۱۰۶
بازدید : ۷۴۰

پنجشنبه، اتفاقی تاریخی برای فوتبال ایران رقم خورد و از کاپ جام جهانی برای اولین بار در تهران و البته برج میلاد رونمایی شد.

رونمایی از این کاپ در تهران، در راستای رونمایی از کاپ جام جهانی در عمده کشور‌هایی است که سهمیه حضور در جام جهانی را به دست آورده‌اند و قرار است چند وقت دیگر در قطر به میدان بروند. همین اتفاق به اندازه کافی جای خوشحالی دارد؛ اینکه بالاخره این کاپ ارزشمند با حفظ تمامی پروتکل‌های امنیتی به ایران رسید و در معرض دید قرار گرفت.

در این مراسم علاوه بر رئیس جدید فدراسیون فوتبال جمع زیادی از پیشکسوتان این رشته، مسئولان فعلی و قدیمی، همچنین نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا و البته فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا حضور داشتند.

ولی همه چیز طبق برنامه پیش نرفت. پروتکل‌های موردنظر فیفا برای رونمایی از کاپ به‌درستی رعایت نشد و نهایتا اتفاق زشتی رقم خورد که دست‌کمی از یک آبروریزی بزرگ نداشت.

جواد خیابانی مجری این برنامه پس از اجرای مراسم ابتدایی با دعوت از تعدادی از پیشکسوتان از آن‌ها خواست پس از رونمایی از کاپ جام جهانی نزدیک روی صحنه بروند. او با توجه به اینکه امروز روز داور هم بود از داوران نیز دعوت کرد روی استیج بروند.

اما شلوغی روی صحنه و تجمع بیش از حد افرادی که دوست داشتند کنار کاپ جام جهانی عکسی به یادگار بیاندازند باعث شد تا نماینده فیفا نسبت به این موضوع حساس شده و از برگزار کنندگان مراسم درخواست کند استیج را خلوت کنند.

جواد خیابانی که تا دقایقی قبل از حاضران دعوت می‌کرد روی صحنه بیایند، این بار از آن‌ها درخواست میکرد صحنه را خالی کنند، اما هیچ کس حاضر نبود از روی استیج پایین برود مگر اینکه با کاپ جام جهانی عکسی به یادگار انداخته باشد!

این بلبشو و شلوغی باعث شد نماینده فیفا به شدت از وضعیت ناراحت شده و با ابراز نگرانی از اینکه آسیبی به کاپ جام جهانی برسد از همکارانش درخواست کرد تا کاپ را بردارند و هر چه سریعتر استیج را ترک کنند.

این آبروریزی ملی باعث ناراحتی پیشکسوتان و داوران شرکت کننده روی صحنه بود، اما نماینده فیفا مشخصاً با کسی شوخی نداشت و از وضعیت به وجود آمده به شدت دلخور و عصبانی بود.

مهدی تاج و تعدادی از مسئولان حاضر در سالن برای رسیدگی به این موضوع بلافاصله خودشان را به نماینده فیفا رساندند و سعی کردند او را متقاعد کنند که کاپ را برگرداند. اما واقعیت این بود اوضاع به هم ریخته سالن همایش‌ها باعث شده بود وضعیت خجالت آوری در این مراسم رقم بخورد.

خیابانی بعد از قهرکردن نماینده فیفا و جمع‌کردن کاپ قهرمانی فرار رو به جلو کرده است. او ابتدا نپذیرفت که از همه دعوت کرده و گفت منظورش این بوده که یکی‌یکی برای گرفتن عکس یادگاری تشریف بیاورند. در‌نهایت وقتی دید خبرنگارانی که روبه‌رویش قرار گرفته‌اند چندان راضی نمی‌شوند یکی دو باری گفت «اصلا خاک عالم بر سر من» به این امید که او را راحت بگذارند.

با‌این‌حال، چنین مسئله‌ای به‌سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. در شرایطی که این کاپ در کشور‌های مختلف و بدون کوچک‌ترین بی‌نظمی و حاشیه رونمایی شده است، در ایران غائله‌ای به پا شد که باعث واکنش بحث‌برانگیز نماینده فیفا شد. حال دیگر نیازی به مرور صدا‌هایی که از فرهنگ غنی ایرانی در این رخداد گلایه می‌کرد و آبروریزی رخ‌داده را گوشزد می‌کرد، نیست.

در چنین فضایی، اما جواد خیابانی ساکت ننشست و انتهای شب، با نوشتن متنی، نسبت به این صحنه‌های عجیب‌و‌غریب واکنش نشان داد. او نه‌تن‌ها بابت این اتفاق اظهار پشیمانی اولیه را نداشت، بلکه آن را پای «معجزه فوتبال» گذاشت. در بیانیه جواد خیابانی آمده است:

برج میلاد

«آنچه در برنامه رونمایی از جام جهانی دیده شد به نظر من بسیار خوب بود. گروهی از خبرنگاران عزیز و پیش‌کسوت فرهنگ و ادب بسیار تلاش کردند تا همه کار‌ها منظم باشد و خیلی هم منظم بود. لطفا کل مراسم را ببینید نه فقط چند دقیقه بعد از اتمام آن را، چون کل مراسم حدود ۱۵۰ دقیقه طول کشید؛ از ابتدا تا انتهای مراسم کمترین بی‌نظمی‌ای وجود نداشت. اینکه خبر این‌چنین منتشر می‌شود که مراسم بی‌نظم بوده؛ هرگز درست نیست. وقتی رونمایی از جام جهانی که آخرین بخش برنامه بود به اتمام رسید؛ مردم و حاضران در سالن برای عکس‌گرفتن روی استیج آمدند. خب البته خیلی بهتر می‌شد که منظم‌تر می‌آمدند، اما اسمش بی‌نظمی نیست. این اسمش عشق به ورزش، فوتبال و جام جهانی است. همه جای دنیا همین اتفاقات می‌افتد. نماینده فیفا خودش گفته که ما این شور ملی را درک می‌کنیم و تقریبا همه‌جا این اتفاق می‌افتد. خبرنگاران عزیز وظیفه خود را انجام می‌دهند... درست هم هست، اما جلوی عشق مردم را نمی‌شود گرفت. من هم دلم می‌خواست عکس می‌گرفتم، اما نشد. شما دوست ندارید با جام جهانی عکس داشته باشید؟ در بین ۸۰ میلیون ایرانی کسی هست که دلش نخواهد با جام جهانی عکس بگیرد؟ باز‌هم تأکید می‌کنم که بله و موافقم که کاش همان لحظات آخر مراسم هم منظم می‌شد، اما نباید فقط بدی‌ها را دید... ما به وقتش منظم هم بوده‌ایم... و کاش عادت نکنیم فقط تلخی‌ها و بدی‌ها را سوژه کنیم. آیا همین که در این برنامه ده‌ها پیرمرد موی سفیدکرده از فوتبال ایران مورد تجلیل قرار گرفتند؛ خوشحال‌کننده نبود؟ مراسم حدود سه ساعت بود؛ خیلی هم منظم و باشکوه... ۱۰ دقیقه آخرش وقتی کنداکتور اصلی تمام شد؛ کمی هم از نظم اصلی افتاده شد. این اتفاق در وسط مراسم نبود؛ در پایان مراسم بود... این شور ملی و احساس به ورزش، فوتبال و جام جهانی را به بی‌نظمی و بی‌فرهنگی تشبیه نکنیم؛ این معجزه فوتبال بود».

این بیانیه دومین فرار رو به جلوی جواد خیابانی بعد از آبروریزی در مراسم برج میلاد بود. مگر می‌شود اصولا زمان بندی و اعلام کرد برای یک مراسم ۹۰ دقیقه ای، ۸۰ دقیقه همه چیز خوب پیش برود و بعد در عرض ۱۰ دقیقه کل مراسم به هم بریزد و از آن به عنوان یک موفقیت نام برد؟

اصولا جواد خیابانی که مدعی است مطالعات بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد، با چه تفکر و تفسیری به این نتیجه رسیده که ۱۰ دقیقه آشوب چیزی نیست و باید دو ساعت و ۵۰ دقیقه را دید و چشم بر روی فاجعه اصلی بست؟ آیا جواد خیابانی موافق است از یک فوتبال ۹۰ دقیقه‌ای که از دقیقه ۸۰ به بعد، تماشاگران هرج ومرج کرده، بازی را تعطیل کنند به طوری که داور توپ را برداشته و زمین مسابقه را ترک کرده، به عنوان یک موفقیت حرف بزند و بگوید، چون ۸۰ دقیقه همه چیز خوب پیش رفته، پس ۱۰ دقیقه پایانی را باید نادیده گرفت؟

مشخص نیست چه منطقی پشت این بیانیه است و چطور او از «اصلا خاک عالم بر سر من» به «معجزه و عشق مردم به فوتبال» در یک بی نظمی و آبروریزی رسیده است.

منبع: خبر ورزشی

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید