حرکت بورس در مسیر فرسایشی

حرکت بورس در مسیر فرسایشی

البته به‌طور کلی بازار سهام با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که دیگر این مشکلات به ابهامات موجود در مذاکرات هسته‌ای محدود نمی‌شود و روند رکودی بازار‌های جهانی بر مشکلات بازار سرمایه افزوده است.

کد خبر : ۱۱۰۱۹۰
بازدید : ۵۳۷

بازار سهام دومین روز از هفته‌جاری را با روند فرسایشی به پایان برد. اینطور که به‌نظر می‌رسد بازار سهام در جریان رکودی روز‌های گذشته سرمایه گذاران خود را بیش از پیش منتظر گذاشته است.

این روز‌ها به‌دنبال اخبار منتشرشده حول محور مذاکرات برجام سیگنال مثبتی به بازار سهام مخابره نشده است. از طرفی بازار‌های جهانی نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و این موضوع اغلب صنایع بورسی که به نوعی به این بازار‌ها وابسته هستند را متاثر کرده است.

این روند در حالی ادامه دارد که شاخص‌کل بورس علاوه‌بر اینکه برای دومین‌بار در سال‌جاری با تغییر صفر‌درصدی همراه شده هم‌اکنون در محدوده حمایتی مهمی قرار دارد که با توجه به گام حرکتی اخیر این نماگر به‌نظر می‌رسد این سطح حمایت روانی از دست برود.

بورس اوراق‌بهادار تهران در مسیر فرسایشی خود درجا می‌زند و گرفتار رکودی نسبتا پایدار شده است. این روند در حالی ادامه دارد که تحولات برجامی و نامه نگاری‌های متعدد در مذاکرات هسته ای، شکل جدیدی از نوسانات در بازار سرمایه را به‌راه‌انداخته است، به‌طوری‌که در ادامه روند معاملاتی بورس تهران نهایتا در روز یکشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با تغییر صفر‌درصدی در مقایسه با روز گذشته به‌کار خود پایان داد و در سطح یک‌میلیون و ۴۲۶‌هزار واحد درجا زد؛ این در حالی است که در نیمه ابتدایی بازار، شاخص‌کل بورس با ۱۵۵واحد افزایش به سطح یک‌میلیون و ۴۲۷‌هزار واحدی رسید اما در ادامه معاملات جو بازار کاهشی شد، به‌طوری‌که قدرت همچنان در طرف عرضه نمایان‌تر بود و تا ساعت مذکور نماد‌های معاملاتی «فارس»، «حکشتی» و «وتجارت» بیشترین تاثیر منفی را بر کلیت بازار داشتند.

این روند در حالی ادامه یافت که در پایان معاملات روز یکشنبه دماسنج اصلی بازار با افت ناچیز ۳۳ واحدی در سطح قبلی خود باقی ماند و دومین بی تحرکی و تغییر صفر‌درصدی خود طی سه سال‌اخیر را به ثبت رساند.

در این میان باید این نکته را درنظر گرفت که بر اساس تحلیل تکنیکالیست ها، شاخص‌کل بورس تهران در حال‌حاضر در محدوده حمایتی مهمی قرار دارد، اما با توجه به گام حرکتی اخیر این نماگر، احتمالا این محدوده حمایتی از دست خواهد رفت و دماسنج بازار تا محدوده یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد افت را تجربه کند، اما نماگر هم‌وزن به مراتب عملکرد بهتری داشت و با قرارگرفتن در مدار صعودی با افزایش ۹۵۲واحدی (معادل ۲۵/ ۰‌درصد) همراه شده و تا سطح ۴۰۹هزار واحد پیشروی کرد.

در ادامه روند خروج پول از بازار سرمایه سهامداران خرد در روز گذشته حدود ۱۵۰‌میلیارد‌تومان سرمایه از بازار خارج کردند.

در این روز برآیند خرید و فروش سهام در حالی به پایان رسید که گروه محصولات شیمیایی با خروج پول ۹/ ۳۶‌میلیارد تومانی بیشترین خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را داشت. صنعت فرآورده‌های نفتی به‌عنوان دومین گروه با ۳/ ۲۳‌میلیارد‌تومان و همچنین صنعت چند‌رشته‌ای صنعتی با ۸/ ۲۲‌میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی درمیان صنایع را داشتند.

۳/ ۱۲‌میلیارد‌تومان نیز خروج پول سرمایه‌گذاران خرد از صنعت بانک صورت گرفت، در مقابل گروه کاشی و سرامیک در صدر فهرست بیشترین ورود پول سهامدار خرد با رقمی بالغ بر ۷/ ۷‌میلیارد‌تومان جای گرفت. در رتبه دوم صنعت فلزات اساسی با ۵/ ۵‌میلیارد‌تومان بیشترین جذب نقدینگی سهامداران حقیقی را به‌ثبت رساندند.

در عین حال به تفکیک نماد‌های معاملاتی روز گذشته، «پترول» با خروج ۷/ ۱۰‌میلیارد‌تومان و «شپنا» با خروج ۵/ ۹‌میلیارد‌تومانی و در مرتبه سوم «شستا» با خروج ۳/ ۹‌میلیارد‌تومان بیشترین خروج سرمایه در بورس یکشنبه را به ثبت رساندند، درحالی‌که نماد‌های «فپنتا» و «کترام» به‌ترتیب با ورود پول ۹/ ۸‌میلیارد‌تومان و ۴/ ۷‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدر جدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

ارزش معاملات خرد سهام (سهام و حق‌تقدم) نیز در روز یادشده با پایداری در سطحی کمتر از دو‌هزار‌میلیارد تومان، رقم‌هزار و ۳۹۴‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند؛ از این‌رو بر اساس آمار و ارقام مزبور ارزش معاملات بازار سهام در روز یک شنبه در کمترین مقدار خود از ۱۱ مرداد۱۴۰۱ قرار گرفته است.

البته به‌طور کلی بازار سهام با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند که دیگر این مشکلات به ابهامات موجود در مذاکرات هسته‌ای محدود نمی‌شود و روند رکودی بازار‌های جهانی بر مشکلات بازار سرمایه افزوده است، از این‌رو علاوه‌بر اینکه اعتماد عمومی اهالی بازار یادشده تحت‌تاثیر نامشخص بودن سرانجام مذاکرات وین و تصمیمات و سیاست‌های ضد‌ونقیض اتخاذشده توسط سیاستگذاران تا حد زیادی کاهش یافته است، دادوستد‌های بورسی به واسطه سیگنال‌هایی که از بازار‌های جهانی و البته مذاکرات برجام مخابره می‌شود، روند کم‌رمقی در‌پیش‌گرفته و بالطبع حجم معاملات هم در سطوح پایینی پایدار است.

همه این عوامل باعث‌شده تا معاملات بازار سهام روز‌های کم‌رمقی را به‌طور مستمر تجربه کند و معامله‌گران نیز در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار بگیرند، اما در چنین شرایطی نگرانی اغلب فعالان بازار این است که تاکنون مذاکرات برجام بار‌ها به نقطه پایانی نزدیک شده، اما در نهایت حصول توافق بین طرفین بنا به دلایل متعدد به وقفه افتاده و تنها منجر به شکل گیری رفتار هیجانی در بازار سهام شده است.

بر این اساس، برخی معامله‌گران در جریان معاملات روز گذشته هم رویکردی محتاطانه در پیش گرفتند و به‌‎ رغم آگاهی از ارزندگی بازار و سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود در سمت فروش قرارگرفتند تا بلکه شرایط بازار بهبود یابد.

این وضعیت در حالی ادامه دارد که اغلب کارشناسان بازار سرمایه بر این باور هستند که مشکل این روز‌های بازار، عدم‌ارزندگی نیست، چراکه به گفته بسیاری از کارشناسان بازار در سطوح قیمتی ارزنده‌ای قرار دارند، مشکل نااطمینانی‌ها و ابهاماتی است که جریان نقدینگی موجود در بازار را بسیار کاهش داده و سرمایه گذاران را از واردکردن سرمایه خود به بازار سهام دلسرد کرده است، به گونه‌ای که افراد تمایلی به واردکردن سرمایه خود در بازار سهام ندارند و به‌دنبال حفظ ارزش واقعی سرمایه در مقابل روند تورمی پرشتاب کنونی به‌منظور کسب بازدهی بیشتر به سایر بازار‌های موازی کوچ کرده اند.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید