«هانسان؛ اژدهای در حال ظهور»؛ تصویر باشکوه نبردهای دریایی

«هانسان؛ اژدهای در حال ظهور»؛ تصویر باشکوه نبردهای دریایی

فیلم «هانسان؛ اژد‌های در حال ظهور» (Hansan: Rising Dragon) روایت ماجرای واقعی نبرد‌های دریایی بین کره و ژاپن در قرن ۱۶ میلادی است. فیلم روایت پرشتاب و داستان پیچیده‌ای ندارد، اما صحنه‌های نبرد را باشکوه و مهیج به تصویر کشیده است.

کد خبر : ۱۱۰۲۳۰
بازدید : ۱۹۱۵

فرادید | دریاسالار یی‌سون‌سین شخصیتی واقعی و مشهور در تاریخ کره است؛ او فرمانده‌ای بود که در قرن ۱۶ میلادی هدایت ناوگان دریایی کره را در جنگ بین کره و ژاپن به عهده داشت. در سال ۲۰۱۴ کیم‌هان‌مین فیلم «دریاسالار؛ امواج خروشان» را ساخت که موفقیتی خیره‌کننده داشت و به پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کره تبدیل شد. این فیلم اولین بخش از سه‌گانه‌ای بود که قرار بود دربارۀ زندگی دریاسالار یی‎سون‌سین ساخته شود. حالا دومین قسمت از این سه‌گانه با عنوان «هانسان؛ اژد‌های در حال ظهور» به نمایش درآمده است (قسمت بعدی در سال ۲۰۲۳ اکران خواهد شد).

به گزارش فرادید؛ در فیلم قبلی، دریاسالار مرد مسنی است که بعد از آزادی از اسارت ژاپنی‌ها، هدایت ناوگان کره‌ای‌ها را به عهده می‌گیرد و به خاطر آشنایی زیادی که با شرایط منطقه (به‌ویژه موج‌های چرخان) دارد، ناوگان ژاپنی را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند. این درحالی است که تعداد کشتی‌ها و افراد او بسیار کمتر است.

«هانسان؛ اژدهای در حال ظهور»؛ تصویر باشکوه نبردهای دریایی

فیلم «هانسان؛ اژد‌های در حال ظهور» ماجرا‌های قبل از وقایع فیلم قبلی را روایت می‌کند. در این فیلم اولین پیروزی دریاسالار بر قوای ژاپنی به تصویر کشیده شده است؛ این نبردی بود که ترس را به دل ژاپنی‌ها انداخت و راه را برای پیروزی‌های بعدی هموار کرد.

یک ساعت اول این فیلم هم درست مثل فیلم قبلی تا اندازه‌ای کند پیش می‌رود و بیشتر متمرکز بر شخصیت‌پردازی فرماندهان و نقشه‌هایی است که آن‌ها برای نبرد طراحی می‌کنند. اما یک ساعت دوم فیلم جایی است که هیجان و جذابیت اوج می‌گیرد. این بخش از فیلم پر از صحنه‌های نبرد دریایی است؛ صحنه‌هایی مهیج با جلوه‌های بصری تماشایی، فیلمبرداری حرفه‌ای و بازی‌های گیرا. داستان‌های فرعی این فیلم هم کشش مخصوص به خودشان را دارند.

دربارۀ اشکالات فیلم اگر بخواهیم صحبت کنیم، به غیر از ریتم کند ابتدای فیلم، می‌شود به این نکته اشاره کرد که فضای فیلم یک مقدار بیش از حد یک‌طرفه و تبلیغاتی است. یعنی نیرو‌های ژاپنی در اینجا زیادی احمق و جاه‌طلب و حریص به تصویر کشیده شده‌اند و کره‌ای‌ها همگی شجاع و خردمند هستند؛ بنابراین حال و هوای فیلم خیلی سیاه و سفید است و دقیقا به جنگ بین بد‌ها و خوب‌ها تبدیل شده است. این باعث شده که ظرافت و پیچیدگی خاصی در داستان وجود نداشته باشد.

«هانسان؛ اژدهای در حال ظهور»؛ تصویر باشکوه نبردهای دریایی

اما با این‌حال اگر کسی فیلم قبلی را پسندیده باشد، حتما از تماشای این یکی هم لذت خواهد برد. تماشای اینکه چگونه نقشه‌های محیرالعقول و هوشمندانۀ دریاسالار عملی می‌شوند و او با تعداد اندک نیروهایش چگونه می‌تواند نیرو‌های پرشمار دشمن را شکست بدهد، جذابیت اصلی این فیلم است. نکات مربوط به انواع مختلف کشتی‌ها و سلاح‌ها هم از مواردی است که فیلم تمرکز زیادی روی آن‌ها دارد.

نکتۀ مثبت دیگری هم که در فیلم هست، وفاداری دقیق آن به وقایع تاریخی است. دانستن این نکته شاید جذابیت بیشتری را برای مخاطب به دنبال داشته باشد. البته این وفاداری مربوط به جزئیات نیست بلکه به کلیت نبرد و نتیجۀ آن مربوط می‌شود.

  • کارگردان : کیم هان مین (Kim Han Min)
  • بازیگران : پارک هائه‌ایل (Park Hae Il)، کیم هیانگ‌گی (Kim Hyang Gi) و دیگران
  • امتیاز منتقدان (راتن تومیتوز) : %۶۳
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید