فیلم «سالوم»؛ شاهکاری ماورائی و رازآلود از سینمای آفریقا

فیلم «سالوم»؛ شاهکاری ماورائی و رازآلود از سینمای آفریقا

فیلم «سالوم» (Saloum) قطعا یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ است؛ ترکیبی هیجان‌انگیز و رازآلود از ژانر وحشت، سینمای وسترن و افسانه‌های آفریقایی.

کد خبر : ۱۱۰۳۰۳
بازدید : ۱۴۵۲

فرادید | اگر فکر می‌کنید سینمای آفریقا آنقدر قدرتمند نیست که شما را میخکوب کند، فیلم «سالوم» را ببینید تا نظرتان تغییر کند. «سالوم» فیلم تازه‌ای از ژان لوک هربولوت کارگردان اهل کنگو است. این فیلم ترکیبی فوق‌العاده و تماشایی از افسانه‌های بومی آفریقا، ژانر وسترن و سینمای وحشت است. صحنه‌پردازی‌های گیرا، داستان رازآلود و پیچیده و ریتم تند و هیجان‌انگیزی که در این فیلم وجود دارد، آن را به یک اثر خاص و درخشان تبدیل کرده است.

به گزارش فرادید؛ از همان ابتدا می‌فهمیم که با فیلم متفاوتی طرف هستیم. صحنه‌های ابتدایی فیلم واقعا تکان‌دهنده و تاثیر گذار هستند؛ در این‌جا، شخصیت‌های اصلی فیلم را می‌بینیم که دارند از میان ده‌ها جسد سلاخی‌شده (که کودکان هم در بین آن‌ها هستند) قدم می‌زنند تا به سراغ گنج‌های ارزشمند خودشان بروند.

فیلم «سالوم»؛ شاهکاری ماورائی و رازآلود از سینمای آفریقا

داستان فیلم در سال ۲۰۰۳ و در جریان کودتای نظامی در گینۀ بیسائو اتفاق می‌افتد. شخصیت‌های اصلی فیلم سه سرباز مزدور هستند که دیگران آن‌ها را با لقب «کفتار‌های باگنوی» می‌شناسند. آن‌ها بر اساس قراردادی که با افراد تازه به قدرت رسیده دارند، رئیس یک کارتل بزرگ مواد مخدر را ربوده‌اند و دارند او را همراه خودشان با هواپیما به سنگال می‌برند. البته آن‌ها یک جعبۀ پر از طلا هم در محل اقامت او پیدا کرده‌اند.

در طول مسیر بنزین هواپیما کم می‌شود و یکی از این سه نفر به اسم چاکا پیشنهاد می‌کند در محلی به اسم سالوم فرود بیایند تا بتوانند برای ادامۀ مسیرشان آماده شوند. آن‌ها بعد از فرود آمدن به یک استراحتگاه محلی می‌روند در حالیکه سعی دارند هویت خودشان را مخفی نگه دارند. از اینجا به بعد فضای فیلم به شکل دلپذیر و جذابی از حالت اکشنی که در ابتدا دارد به سمت حال و هوایی رازآلود می‌چرخد. ارتباط کفتار‌های باگنوی با مسئول استراحتگاه و مسافرانی که به آن‌جا آمده‌اند لحظه به لحظه پیچیده‌تر و کنجکاوی‌برانگیزتر می‌شود. اما مسئله فقط رابطۀ آدم‌ها نیست؛ نیرو‌هایی فراانسانی در این استراحتگاه وجود دارند که هم کفتار‌ها و هم مسافران باید از آن‌ها بترسند.

فیلم «سالوم»؛ شاهکاری ماورائی و رازآلود از سینمای آفریقا

اغراق نیست اگر بگوییم «سالوم» یک شاهکار یا چیزی نزدیک به آن است. قطعا تا اینجا این یکی از بهترین و راضی‌کننده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ است. کارگردانی فیلم بی‌نقص و درجه‌یک است؛ مسیر داستان آنقدر جذاب و روان از دل ژانر‌های مختلف عبور می‌کند که امکان ندارد بتوانید تماشای فیلم را در میانۀ راه رها کنید. فیلمبرداری و موسیقی فیلم کاملا متناسب با حال و هوایی هستند که در هر لحظه جریان دارد. جلوۀ بصری فیلم منحصر به فرد و تماشایی است و بهترین استفادۀ ممکن را از منظره‌های بکر و چشمگیر آفریقا کرده است.

سه بازیگر اصلی فیلم بی‌اندازه جذاب و کاریزماتیک هستند؛ این فقط به خاطر بازی پرانرژی و قدرتمند آن‌ها نیست بلکه حتی گریم‌های خاص و حرفه‌ای آن‌ها هم در این جذابیت نقش دارد. وقتی پای وحشت‌های ماورائی که از دل افسانه‌های آفریقایی بیرون آمده‌اند به فیلم باز می‌شود، جدیت و گیرایی فیلم هیچ افتی نمی‌کند. هر چیزی در فیلمنامه سر جای خودش قرار دارد و هیچ‌جا احساس نمی‌کنید که چیزی غیرمنطقی یا سرهم‌بندی شده دارد اتفاق می‌افتد. راز‌هایی که آشکار می‌شوند کاملا شوک‌آور و غیرقابل پیش‌بینی هستند. هر گونه وحشتی که بخواهید در این فیلم هست: وحشت از اوضاع آشفتۀ سیاسی، وحشت از جنایت و البته وحشت‌هایی عمیق‌تر و رازآلودتر.

  • کارگردان : ژان لوک هربولوت (Jean Luc Herbulot)
  • بازیگران : یان گائل (Yann Gael)، راجر صلاح (Roger Sallah)، با منتور (Ba Mentor)
  • تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید