بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

در این‌جا با هفت گیاه خانگی تایید شده از سوی محققان و مزایای آن‌ها برای سلامتی آشنا می‌شوید.

کد خبر : ۱۱۰۳۸۲
بازدید : ۱۱۸۷

فرادید | سی سال پیش یک زوج خلاق دانشمند از ناسا تصمیم گرفتند دسته‌ای از آلاینده‌ها به نام ترکیبات آلی فرار را بررسی کنند که در محصولات رایجی مانند رنگ، لاک ناخن و شامپو یافت می‌شوند تا ببینند آیا می‌توان این مواد را با استفاده از گیاهان خانگی از هوا پاک کرد یا نه.

به گزارش فرادید؛ نتایج به ظاهر خوب بود: برای نمونه تنها ظرف ۲۴ ساعت، به نظر رسید پاپیتال دوسومِ فرمالدئید‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شود را جذب می‌کند. ناسا از این یافته راضی بود: «اگر قرار باشد انسان به محیط‌های بسته نقل مکان کند، چه در زمین و چه در فضا، باید سیستم پشتیبان حیاتِ طبیعت را همراه خود داشته باشد.» این مطالعه هزاران مقاله درباره‌ی پتانسیلِ تصفیه‌ی هوایِ گیاهان آپارتمانی منتشر کرد. تنها یک مشکل وجود داشت: این آزمایش‌ها در محیط‌های به شدت بسته مانند آزمایشگاهِ بی‌منفذ یا موشک انجام می‌شد. اما به نظر محققان، از آنجا که انسان هم‌اکنون در جایِ اندکی بزرگ‌تر زندگی می‌کند، برای تکرار این اثرات در خانه‌ی خود به طور تقریبی باید ۱۰ گیاه را در هر فوت مربع قرار دهد.

شاید گیاهان به طرز معناداری کیفیت هوای خانه‌ی ما را تغییر ندهند، اما مزایای زیادی برای سلامتی دارند که به دو شکل حرفه‌ای (تمرکز، خلاقیت) و فردی (خونسردی، تسکین استرس) به ما کمک می‌کند. چه بهتر که برای بهره‌مندی از این مزایا نیازی به موشک و آزمایشگاه بی‌منفذ هم نداشته باشیم. ناگفته نماند که برخی مقالات آکادمیک در خصوص ذکرِ نام دقیق گیاهان آپارتمانی که در آزمایشات خود استفاده کردند گنگ هستند و در انتخاب گیاهان مناسب کمک زیادی به شما نمی‌کنند. به همین دلیل ما مجلات را برای یافتن نام‌های دقیق و تاییدشده‌ی علمی جستجو کردیم تا کار شما را در انتخاب این گیاهان آسان کنیم.

۱. گیاهان بزرگ و برگ‌دار

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

محققان در مطالعه‌ای که روی کارمندان اداری بریتانیا انجام دادند، مجموعه‌ای از گیاهان سبز با برگ‌های بزرگی به ارتفاعِ متوسط ۳ فوت را در محیط پخش کردند که حداقل دو تای آن‌ها در راستای دیدِ مستقیم هر میز بود. محققانِ چهار دانشگاه در استرالیا، بریتانیا و هلند تنها پس از ۳ هفته نتیجه گرفتند بهره‌وریِ کارمندان در محیط سبز ۱۵ درصد بیشتر شده است.

همین محققان آزمایش خودشان را در یک مرکز خدمات مشتریان در هلند و همچنین در یک شرکت مشاوره‌ای بزرگ در بریتانیا تکرار کردند و دریافتند که زندگی کردن در مجاورتِ گیاهان، سطح رضایت و تمرکز کاری را افزایش می‌دهد.

۲. گیاه ذرت

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

در آزمایش کوچکی که در ژاپن انجام شد عملکرد شرکت‌کنندگان در یک تکلیف کاریِ جمعی در مجاورت massangeana dracaena (گیاه ذرت) به ارتفاع ۵ فوت در قیاس با حضور در یک اتاق خالی، با خلاقیت بیشتری توام بود. این دو گروه شرکت‌کننده در دو فضای مجزا قرار داشتند: یک گروه در مجاورت گیاه و گروه دیگر در مجاورت دسته‌ای از مجلات.

۳. زامیفولیا

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

هیچ‌کس نشستن در سالن انتظار بیمارستان را دوست ندارد، اما برای بیماران هلندی که در بخش رادیولوژی با پزشک قرار ملاقات دارند، تماشای زامیفولیا (یا گیاه زی‌زی) با پایین آمدن سطوح استرس همراه بوده است.

۴. پیچک (پاپیتال)

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

تقویت انرژی یا آرامش‌بخشی؟ کدام گیاه هر دوی این ویژگی‌ها را دارد؟ محققان مصری دریافته‌اند که hedera helix یا پیچک انگلیسی بر اساس رنگ برگ‌هایش احساسات مختلفی را برانگیخته می‌کند. گونه‌هایی از پیچک با برگ‌های سبز روشن یا زرد مایل به سبز حس آرامش و راحتی و پیچک‌هایی با برگ‌های مایل به قرمز یا سبز تیره‌تر حس جاذبه‌ی جنسی و دلربایی را منتقل می‌کنند.

۵. فیکوس

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

انجمن باغبانی سلطنتی و دانشگاه ریدینگ یک مسابقه‌ی زیبایی برگزار کردند و یک گیاه برنده‌ی این مسابقه شد: Ficus benjamina یا انجیر برگ‌ریز بیشترین تاثیر را روی حس رفاه پاسخ‌دهندگان داشت. به گفته‌ی محققان، هرگونه گیاهِ پرپشت سبزرنگ با یک سایه‌بان گرد حس سرزندگی و شادی احساسی را تقویت می‌کند.

۶. آلومینیومی، نخل و فیلودندرون

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

دوست دارید انعطاف‌پذیرتر باشید یا حداقل تمایل بیشتری پیدا کنید که دست‌تان را ۵ دقیقه درون آب یخ غرق کنید؟ محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافتند که حضورِ Pilea nummulariifolia (چارلی خزنده)، نخل‌های بامبو یا فیلودندرون با برگ‌های قلبی‌شکل در قیاس با یک اتاق خالی یا اتاقی پر از اشیاء روشن، تحملِ درد افراد را به طور قابل‌توجهی بالا می‌برد.

۷. پوتوس

بهترین گیاهان خانگی به انتخاب علم

محققان کره‌ی جنوبی با استفاده از مانیتور‌های مغزی دریافتند غلظت اکسی‌هموگلوبین ما در قشر جلوی پیشانی هنگام نگاه کردن به گیاهان کاهش می‌یابد به این معنا که ما از نظر فیزیولوژیکی بسیار آرام‌تر می‌شویم. آن‌ها از گیاه پوتوس در تحقیق خود استفاده کردند. این گیاه یک انتخاب خوب همیشگی است، چون بر اساس مقالات منتشرشده از سوی انجمن باغبانی سلطنتی، گیاهان ناسالم می‌توانند اثراتی منفی روی حس رفاه ما داشته باشند.

منبع: besthealthmag

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید