درمان خانگی و ساده منافذ باز پوست

درمان خانگی و ساده منافذ باز پوست

کافی است چند قالب کوچک یخ را در یک پارچه تمیز قابل شست و شو یا دستتان قرار داده و به آرامی آن را روی پوست صورتتان حرکت دهید. با انجام این کار به صورت مداوم پوست شما روشن‌تر شده و اندازه منافذ کاهش می‌یابد.

کد خبر : ۱۱۰۴۷۴
بازدید : ۱۲۹۷

فرادید | داشتن پوستی سالم و شاداب همیشه از دغدغه‌های مردم، به خصوص نسل جوان جامعه بوده است. این مسئله زمانی بیشتر به چشم می‌آید که در اثر عدم مراقبت از پوست کم کم صورت شما پر از جوش‌های کوچک و بزرگ می‌شود و زیبایی ظاهری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در گذشته مردم بیشتر به دنبال محصولات آرایشی بودند که بهتر جوش‌ها و منافذ صورتشان را بپوشانند، ولی امروزه عمدتا بر این باورند که صرف هزینه روی محصولات مراقبتی و حفظ سلامت پوست بسیار مهم‌تر و موثرتر است.

درمان خانگی منافذ باز پوست بسیار آسان‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. این منافذ در بسیاری از موارد باعث دردسر می‌شوند که در این مطلب راه‌های درمان خانگی آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ زیادی روی پوست صورت وجود دارند که به تنفس پوست کمک می‌کنند. زمانی که منافذ بزرگ شوند، قابل مشاهده می‌شوند و ظاهر زشتی به پوست می‌دهند. افرادی که دارای پوست چرب و مختلط هستند، معمولا دچار منافذ باز پوست می‌شوند، چون پوستشان چربی طبیعی (سبوم) بیشتری تولید می‌کند.

منافذ پوست چاله‌ها یا گودال‌های کوچکی هستند که روی پوست ظاهر می‌شوند و پوست را مانند پوست پرتقال می‌کنند. این منافذ باعث می‌شوند پوست کدر و پیر به نظر بیاید. افرادی که پوست چرب دارند، مستعد ابتلا به این مشکل هستند، چون تولید سبوم در پوست آن‌ها بالا است.

شناخت انواع منافذ برای درمان منافذ پوست صورت

اگر با دقت به پوست صورت خود در آینه نگاه کنید، متوجه منافذ متعددی در سرتاسر پوست خود می‌شوید که اصطلاحاً به آن­ها «منافذ پوستی» می­گویند.

با وجود این که این منافذ کوچک هستند و یا حتی می‌توانند در زیبایی پوست شما تأثیر منفی داشته باشند، ولی اصلا نباید نقش مهم آن­‌ها را نادیده بگیرید. این منافذ به دو نوع تقسیم می‌شوند که در ذیل آن‌ها را تبیین خواهیم کرد.

منافذ روغن

این منافذ باعث آزاد شدن روغن طبیعی بدن ما (سبوم) می‌شوند. معمولاً وقتی از منافذ پوستی و بزرگ بودن آن­ها صحبت می‌شود، منظور همان منافذ روغن است؛ چون این منافذ می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ شوند که در معرض دید قرار بگیرند و زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار دهند.

منافذ عرق

این منافذ باعث خروج عرق از بدن می‌شوند و اندازه بسیار ریزی دارند. منافذ عرق بیشتر در پیشانی، زیربغل و کف دست و پا دیده می‌شوند. با خروج عرق از این منافذ، آب موجود در آن تبخیر می‌شود و به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که چرا اندازه این منافذ انقدر اهمیت دارند و چه راه‌های کاربردی برای درمان منافذ پوست صورت وجود دارد؟ برای یافتن جواب این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

علت باز شدن منافذ پوست صورت چیست؟

قبل از آن که با روش‌های درمان منافذ باز پوست صورت آشنا شوید، ابتدا لازم است تا از علت‌های باز شدن منافذ باز پوست هم آگاهی داشته باشید. به همین منظور در ادامه این مطلب به معرفی دلایل متعددی که در ایجاد منافذ باز پوست نقش دارند، خواهیم پرداخت.

ژنتیک: مهم‌ترین عاملی که باعث باز شدن منافذ باز پوست صورت می‌شود، ژنتیک است. بدون شک ژن‌ها نقش تعیین کننده‌ای در منافذ باز پوست دارند. به گونه‌ای که اگر والدین فردی منافذ باز داشته باشند، به احتمال زیاد وی نیز دچار این عارضه خواهد شد.

افزایش سن: همانطور که می‌دانید، با افزایش سن، پوست ضخیم‌تر شده و همین امر باعث می‌شود تا سلول‌های پوست در اطراف منافذ خود جمع شده و در نهایت به باز شدن منافذ پوست منجر شوند.

پوست چرب: افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر در معرض باز شدن منافذ صورت خود خواهند بود؛ چرا که چربی روی پوست، خود یک عامل مهم برای باز شدن منافذ پوستی می‌باشد.

آرایش بیش از حد: استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی چرب روی پوست باعث زیاد شدن غدد چربی و باز شدن منافذ پوست صورت می‌شود.

قرار گیری در معرض نور خورشید: تابش بیش از حد نور خورشید به پوست صورت، باعث می‌شود تا پوست ضخیم شود و این عامل هم بزرگ شدن منافذ صورت را به همراه خواهد داشت.

استفاده ار محصولات آرایشی نامرغوب و غیر استاندارد: استفاده از چنین محصولاتی روی پوست صورت، باعث می‌شود تا منافذ پوست برای خارج کردن سبوم ترشح شده، باز و گشاد شوند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی: تغییرات هورمونی که در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی برای هر کس رخ می‌دهد، باعث می‌شود، ترشحات چربی پوست بیشتر شود که این حالت سبب بیشتر باز شدن منافذ پوست می‌گردد.

این روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول عادات پوستی هستند که شما پیوسته (در طول هفته یا روزانه) باید آن‌ها را رعایت کنید و دسته دوم شامل معرفی چند ماسک خانگی است که بهتر است هر از گاهی در طول هفته آن‌ها را در روتین پوست خود بگنجانید تا به مرور شاهد کاهش اندازه منافذ پوستی خود باشید.

ایجاد عادات پوستی مناسب

شستن صورت با شوینده مناسب، دو بار در روز: در طول روز شما در معرض آلودگی‌ها و مواد زائد زیادی هستید که تجمع این مواد در سطح پوست شما باعث افزایش اندازه منافذ پوستی و بروز آکنه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان منافذ پوست صورت، شستن روزانه پوست با یک شوینده مناسب است. شست و شوی روزانه پوست صورت منافذ را باز می‌کند و از تجمع چربی و آلودگی جلوگیری می‌کند. البته حواستان باشد که از آب ولرم یا خنک استفاده کنید، چون آب داغ پوست شما را تحریک کرده و روی منافذ پوستتان اثر منفی دارد.

استفاده از مرطوب کننده: استفاده از مرطوب کننده مثل یک نیروی کمکی به داد غدد چربی می‌رسد و به لطافت پوست شما کمک می‌کند. مرطوب کننده میزان ترشح چربی پوست شما را به حد تعادل می‌رساند و از بزرگ شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

البته بسیار اهمیت دارد که از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید، چون استفاده از یک مرطوب کننده نامناسب نه تنها به بهبود وضعیت پوست شما کمک نمی‌کند، بلکه حتی می‌تواند باعث تحریک پوست و افزایش اندازه منافذ صورتتان شود.

استفاده از مرطوب کننده مثل یک نیروی کمکی به داد غدد چربی می‌رسد و به لطافت پوست شما کمک می‌کند.

لایه‌برداری پوست: با گذر زمان سلول‌های لایه بالایی پوست ما از بین می‌روند و این سلول‌های مرده به همراه آلودگی و چربی باعث انسداد منافذ پوستی ما می‌شوند.

در نتیجه پیشنهاد می‌شود تا حداکثر هفته‌ای دوبار از لایه‌بردار استفاده کنید و با از بین بردن سلول‌های مرده به پوست خود اجازه نفس کشیدن بدهید. البته حواستان باشد که از فشردن زیاد منافذ خودداری کنید، چون این کار باعث تحریک پوست می‌شود. در نتیجه استفاده از لایه‌بردار به پاکسازی آلودگی صورت شما کمک می‌کند و باعث سفتی پوست و افزایش شفافیت آن می‌شود.

استفاده از ماسک خاک رس: یکی از دیگر از راه‌های موثر در درمان منافذ پوست صورت، استفاده هفتگی از ماسک خاک رس است. چرا خاک رس؟ چون این نوع ماسک سبوم زیر منافذ پوستی شما را خشک می‌کند و همزمان در حین خشک شدن به آلودگی‌های پوست شما می‌چسبد؛ در نتیجه با همراه با شست و شوی این ماسک، ناخالصی‌ها و چربی‌های اضافی پوست هم شسته می‌شوند.

حتی با یک بار استفاده از این ماسک، به وضوح متوجه شفافیت و درخشندگی پوست خود خواهید شد. پس حتما پیشنهاد می‌کنیم که از این محصول پوستی موثر غافل نشوید و حداکثر هفته‌ای دو بار آن را در روتین پوستی خود بگنجانید.

کرم ضدآفتاب: ضدآفتاب، ضدآفتاب، ضدآفتاب. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که توصیه می‌کنند حتی در روز‌های بارانی هم کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. دلیل این همه تاکید روی این موضوع چیست؟ چون نور آفتاب حاوی پرتو‌های مضر فرابنفش بوده و می‌تواند به بافت کلاژن پوست شما آسیب برساند.

در نتیجه سفتی و استحکام پوست کاهش می‌یابد و باعث بزرگ‌تر شدن منافذ می‌شود. علاوه بر آن، مواجهه طولانی مدت با نور مستقیم آفتاب می‌تواند زمینه‌ساز بروز سرطان و مشکلات جدی پوست هم باشد، پس کرم ضدآفتاب را جدی بگیرید.

پاک کردن آرایش قبل از خواب: دیر وقت است و شما از مهمانی برگشته‌اید. آنقدر خسته‌اید که به سختی چشم‌های خود را باز نگه می‌دارید و در آن لحظه تنها چیزی که می‌خواهید این است که بالشت خود را بغل بگیرید و به یک خواب عمیق فرو بروید، ولی نه! اول باید از شر این لایه‌های مواد آرایشی که به پوستتان چسبیده راحت شوید.

همان‌طور که می‌دانید، تمیزی و پاکسازی پوست در درمان منافذ پوست صورت بسیار اهمیت دارد. در صورت پاک نکردن مواد آرایشی قبل از خواب، این ناخالصی‌ها در طول شب جذب پوست شما شده و منافذ را مسدود می‌کنند. همین مسئله باعث بزرگ شدن منافذ و بروز جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شود.

استفاده از قالب یخ: شاید عجیب باشد، ولی استفاده مداوم از تکه‌های یخ و مالش آن‌ها روی پوست، تاثیر شگفت‌انگیزی روی درمان منافذ پوست صورت دارد. چگونه؟ چون یخ باعث سفت شدن پوست صور‌تان می‌شود و به قوام آن کمک می‌کند.

کافی است چند قالب کوچک یخ را در یک پارچه تمیز قابل شست و شو یا دستتان قرار داده و به آرامی آن را روی پوست صورتتان حرکت دهید. با انجام این کار به صورت مداوم پوست شما روشن‌تر شده و اندازه منافذ کاهش می‌یابد.

ماسک الوئورا

چند ماسک ساده برای درمان منافذ پوست

آلوئه‌ورا: مرطوب کردن پوست با آلوئه‌ورا به کوچک کردن منافذ بزرگ پوست کمک می‌کند. ژل آلوئه‌ورا پوست را پاکسازی و تغذیه می‌کند و چربی و کثیفی موجود در منافذ مسدود شده را از بین می‌برد. هر روز ژل آلوئه‌ورا را روی پوست خود بمالید تا منافذ پوستتان کوچک شوند.

سفیده تخم مرغ: سفیده تخم مرغ را بردارید و با بلغور جو دوسر و آب لیمو مخلوط کنید. خمیر یکدست درست کنید. خمیر را روی صورت خود بمالید و به مدت ۳۰ دقیقه نگه دارید. آن را با آب سرد بشویید. خمیر را دو بار در هفته برای داشتن پوستی زیبا استفاده کنید.

سفیده تخم مرغ پوست را سفت و تقویت می‌کند که به کوچک شدن منافذ بزرگ شده کمک می‌کند. ماسک‌های تخم مرغ درمان عالی برای منافذ باز هستند و همچنین می‌توانند برای درمان اشکال خطرناک آکنه استفاده شوند.

سرکه‌ی سیب: سرکه‌ی سیب به خواص خود در پاکسازی پوست و کوچک کردن منافذ باز پوست شناخته می‌شود. این ترکیب به‌عنوان یک تونر عمل کرده و پوست را سفت می‌کند. علاوه بر این هرگونه التهاب را از بین می‌برد. از سرکه‌ی سیب هر روز به‌عنوان تونر استفاده کنید.

در یک کاسه سرکه‌ی سیب را با آب رقیق کنید.
پنبه را در مخلوط سرکه‌ی سیب غوطه‌ور کنید و آن را روی صورت خود بمالید.
اجازه دهید مخلوط روی پوست خشک شود. سپس صورتتان را با آب بشویید.

جوش شیرین: با مخلوط کردن نوشابه و آب گرم خمیر درست کنید. خمیر را روی منافذ بمالید و به آرامی با حرکات دایره‌ای حدود ۳۰ ثانیه ماساژ دهید. آن را با آب خنک کاملاً بشویید. از این دارو هر سه تا چهار روز یک بار استفاده کنید.

جوش شیرین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که به کاهش عوارضی مانند جوش و آکنه کمک می‌کند. به از بین بردن سلول‌های مرده پوست، کثیفی و سایر ناخالصی‌ها کمک می‌کند. جوش شیرین محتوای اسید پوست را تنظیم می‌کند و تعادل pH آن را حفظ می‌کند.

پوست موز: آنتی‌اکسیدان لوتئین موجود در پوست موز، همراه با پتاسیم آن پوست را جوان و شاداب می‌کنند. استفاده‌ی منظم از این ماسک در نرم کردن پوست اثرگذار است. از این روش خانگی یک روز در میان استفاده کنید.

به آرامی پوست داخلی موز را روی صورتتان بکشید.
اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذرد. سپس صورت خود را بشویید.

خیار: برش‌های خیار را مخلوط کرده و آب لیمو را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. با آب خنک بشویید. برای بهترین نتیجه، برش‌های خیار را قبل از مخلوط کردن، چند دقیقه در فریزر سرد کنید.

بسته خیار را دو یا سه بار در هفته استفاده کنید. ماسک نه تنها به درمان منافذ باز پوست کمک می‌کند، بلکه بافت پوست را نیز بهبود می‌بخشد. پوست را تسکین و تغذیه می‌کند. خیار همچنین روند پیری پوست را کند می‌کند و ظاهری جوان و درخشان به شما می‌بخشد.

روغن آرگان: روغن آرگان پوست را تغذیه کرده و منافذ باز پوست را کوچک می‌کند. این روغن غنی از اسید‌های چرب ضروری و ویتامین E است که پوست را هیدراته می‌کنند و آن را درخشان نگه می‌دارند. هر شب قبل از خواب این روش درمانی را به کار بگیرید.

روغن آرگان را کف دستتان بریزید و به هم بمالید تا کمی گرم شود.
روغن را برای چند دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید.
بعد از نیم ساعت صورتتان را با آب ولرم بشویید.

روغن جوجوبا برای منافذ پوست: روغن جوجوبا را برای چند دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. بگذارید روغن یک شب روی پوست بماند. از این دارو چند بار در طول هفته استفاده کنید. قوام روغن جوجوبا بسیار شبیه به روغن طبیعی پوست است. منافذ مسدود شده را تمیز می‌کند و اندازه منافذ بزرگ شده را به حداقل می‌رساند.

آب لیموترش: آب لیموترش خواص قابض دارد. این ترکیب پوست را سفت کرده و منافذ مسدود شده را باز می‌کند. گفته می‌شود که آب لیموترش یکی از بهترین ترکیبات برای از بین بردن جوش سرسیاه است. اسید سیتریک موجود در این ترکیب به پاکسازی منافذ کمک می‌کند. هر روز از این روش درمانی برای کوچک کردن منافذ بزرگ و باز پوست خود کمک بگیرید.

احتیاط: اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از آب لیموترش روی پوست، آن را با مقداری آب رقیق کنید.

آب لیموترش و آب را با هم مخلوط کنید.
پنبه را در مخلوط آب لیموترش آغشته کنید و آن را روی منافذ خود بمالید.
۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب بشویید.

سوالات متداول در رابطه با منافذ باز پوست

قطعا با اطلاع از روش‌های درمان منافذ باز پوست صورت سوالات گوناگونی در این رابطه در ذهنتان مطرح شده است که در ادامه به سه مورد از رایج‌ترین آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

منافذ باز پوست در کجا بیشتر دیده می‌شود؟
منافذ باز پوست عمدتا روی بینی، پوست اطراف آن و روی گونه‌ها ایجاد می‌شوند.

آیا می‌توان از باز شدن منافذ پوست صورت جلوگیری کرد؟
شما به راحتی می‌توانید با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در برابر نور خورشید، شستشوی مرتب پوست صورت و استفاده مرتب از کرم‌های آب رسان و مرطوب کننده از باز شدن منافذ باز پوست خود جلوگیری نمایید.

بهترین کرم برای بستن منافذ پوست کدام است؟
همانطور که در متن مقاله اشاره کردیم، کرم‌ها نقش بسیاری در از بین بردن و درمان منافذ باز پوست صورت ایفا می‌کنند. با این حال بهترین کرم برای منافذ باز پوست صورت باید به دقت و هوشمندانه انتخاب شود تا با پوست شما سازگاری لازم را داشته باشد.

چه رژیمی برای منافذ پوست مفید است؟

یک سیستم گوارشی سالم عملکرد سالم سلول‌های پوست و غدد چربی را نیز تضمین می‌کند.

یک رژیم غذایی متعادل و کم شکر فرآوری شده و غذا‌های کامل را دنبال کنید.
آب میوه‌های سبز تازه بنوشید، زیرا بدن شما را سم زدایی کرده و پوست شما را جوان می‌کند. یک آب میوه در روز بنوشید و مطمئن شوید که پالپ آن (برای فیبر) را در آن قرار دهید.

دانه یونجه، قارچ، کدو سبز و اسفناج باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود. این سبزیجات سرشار از روی هستند که به کنترل التهاب و جوش‌های پوستی کمک می‌کند.

راهکار پیشگیری از منافذ باز پوست

صورت خود را تمیز نگه دارید. هر صبح و عصر آن را با استفاده از یک پاک کننده بدون روغن بشویید.
پوست خود را به طور مرتب لایه برداری کنید تا از تجمع سلول‌های مرده پوست جلوگیری کنید.

از یک تونر مناسب برای پوست خود استفاده کنید. این به تمیز نگه داشتن پوست و کاهش منافذ پوست کمک می‌کند.
پوست خود را مرطوب کنید تا همیشه آن را هیدراته نگه دارید. استفاده از کرم ضد آفتاب را نیز فراموش نکنید.

درمان‌های خانگی مانند ماسک‌های خاک رس تمام چربی اضافی تولید شده توسط پوست را جذب می‌کنند. یک یا دو بار در هفته از ماسک یا بسته صورت استفاده کنید.

از منافذ باز و بزرگ خود ناامید نشوید! آن‌ها فقط یک عقب گرد موقت هستند. مراقبت خوب از پوست برای جلوگیری از بزرگ شدن منافذ و مسدود شدن پوست ضروری است. این دارو‌های خانگی را بخشی از روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید و به زودی متوجه کاهش اندازه منافذ خواهید شد. پوست شما نیز روشن‌تر و درخشان‌تر می‌شود.

کلام آخر

مطالعه این مطلب و اقدامات ساده‌ای که در آن برای درمان منافذ باز پوست معرفی شد، به شما کمک می‌کند تا بدون صرف هزینه‌های هنگفت، پوستی صاف و بدون منافد باز داشته باشید. حال می‌دانید برای بسته شدن منافذ باز پوست صورت چه کنیم.

فقط لازم است به این نکته توجه داشته باشید که انجام یک بار این روش‌های درمانی و درمان منافذ پوست صورت با دارو‌های گیاهی به تنهایی کافی نیست و نیاز است تا برای نتیجه گیری بهتر، این روش‌ها را به صورت مداوم و منظم به کار بگیرید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید