(تصاویر) همه گریم‌های متفاوت محسن تنابنده؛ تنابنده در نقش هیتلر

(تصاویر) همه گریم‌های متفاوت محسن تنابنده؛ تنابنده در نقش هیتلر

در فیلم «جنگ جهانی سوم» گریم آدولف هیتلر هم بر صورت محسن تنابنده می‌نشنید. تا به این گونه کلکسیون گریم‌های متفاوت و نقش‌های رنگارنگ کارنامه این بازیگر تکمیل‌تر و پربار‌تر شود. تنابنده برای بازی در این فیلم توانست عنوان بهترین بازیگر جشنواره ونیز در بخش «افق»‌ها را از آن خودش کند.

کد خبر : ۱۱۰۵۰۵
بازدید : ۱۱۰۴

محسن تنابنده یکی از خوش‌گریم‌ترین بازیگران سینمای ایران است که به واسطه همین ویژگی توانسته با چهره‌های مختلفی ایفاگر نقش‌های رنگارنگی باشد. در این سال‌ها گریم‌های متفاوتی روی صورت او نشسته از آقای صدا در «شاهگوش» تا هیتلر در «جنگ جهانی سوم».

محسن تنابنده شامگاه شنبه نوزدهم شهریور ماه موفق شد جایزه بهترین بازیگر بخش «افق‌ها»‌ی جشنواره ونیز را از آن خودش کند. او در سکانس‌هایی از این فیلم در قامت «هیتلر» دیکاتور معروف آلمان‌ها دیده می‌شود. به بهانه درخشش تنابنده در این فیلم مروری داریم بر همه نقش‌هایی که این بازیگر با گریم متفاوت آن‌ها را ایفا کرده است.

ابی

شب نما (ابی) | شاهگوش | طراح: عبدالله اسکندری | ۱۳۹۲

محسن تنابنده در سریال «شاهگوش» قرار بود با ده گریم مختلف و در قالب ده شخصیت متفاوت جلوی دوربین برود، اما طولانی شدن روند تولید این سریال و همزمانی‌اش با تولید سریال «پایتخت» موجب شد تا در عمل این اتفاق رخ ندهد و او فقط در سه نقش بازی کند.

یکی از نقش‌های او در این سریال، نقش خالتوری به نام «شب نما» است. این خالتور برای اینکه بیشتر برای مجالس عروسی و پارتی‌ها دعوت به کار شود، سر وشکل خود را شبیه به «ابی» خواننده می‌کند. گریم فوق العاده عبدالله اسکندری و اجرای بی نظیر تنابنده در بازسازی حرکات این خواننده موجب شد تا خیلی‌ها با دیدن عکس‌های سریال دچار شک و تردید شوند که آیا این واقعا تنابنده است یا خود ابی.

حاجب طلایی

حاجی طلایی | شاهگوش | طراح: عبدالله اسکندری | ۱۳۹۲

یکی دیگر از نقش‌های تنابنده در سریال «شاهگوش» نقشی یک روحانی سالخورده و دنیادیده‌ای به نام «حاجی طلایی» است. تنابنده قبل از شاهگوش یکبار در فیلم «استشهادی برای خدا» در نقش روحانی بازی کرده بود، اما در اینجا به دلیل سن وسال بالای کاراکتر، گریم سنگین تری دارد.

ریش‌های سفید خضاب بسته پرپشت و دماغ کوفته‌ای که برای این کاراکتر طراحی شده این روحانی را به لحاظ چهره کاملا متمایز با روحانی «استشهادی برای خدا» کرده است.

تنابنده هم تمامی حرکات و لحن کاراکتر را همگام و متناسب با گریمی که روی صورتش نشسته طراحی می‌کند کمی قوز کرده و سنگین راه می‌رود و لحن دلنشین و شیرینی به کاراکترش می‌دهد. همه این‌ها در کنار هم از حاجی طلایی یک کاراکتر ملموس می‌سازد.

اسفندیار

اسفندیار | شاهگوش | طراح: عبدالله اسکندری | ۱۳۹۲

سومین کاراکتری که تنابنده در سریال «شاهگوش» بازی کرده، کاراکتری است به نام «اسفندیار». یک آدم رانتخوار که که حالا یکی از متهمان قتل «رحمان کله پز» است. در طراحی گریم این کاراکتر چند شخصیت سیاسی مورد نظر اسکندی و میرباقری و البته تنابنده بودند.

در واقع اسفندیار به لحاظ ظاهری تلفیقی از چند شخصیت سیاسی است. تنابنده هم در اجرا رفتار‌های شخصیت‌های مختلف سیاسی را با هم ترکیب می‌کند، به نحوی که در موقعیت‌های مختلف مخاطب، برخی رفتار‌های برخی از این شخصیت‌ها را دربازی تنابنده به وضوح می‌دید.

سکینه خانم

سکینه خانم | ابله | طراح: مجید اسکندری | ۱۳۹۳

محسن تنابنده بعد از بازی در سریال «شاهگوش»، ماجراجویی‌هایش در ایفای نقش‌های مختلف با گریم‌های سنگین را در سریال «ابله» ادامه می‌دهد. او اینبار قرار می‌شود در نقش یک پیرزن سالخورده به نام «سکینه خانم» بازی کند. برای اجرای گریم این کاراکتر، مجید اسکندری چند قطعه طراحی می‌کند که روی صورت تنابنده می‌نشیند و او با این حجم گریم جلوی دوربین می‌رورد.

گریم سکینه خانم به قدری سنگین است که تشخیص چهره تنابنده را کاملا سخت می‌کند. تنابنده هم با اجرای درست رفتار‌های یک پیرزن از جنس سکینه خانم این کاراکتر را کاملا باور پذیر ارائه می‌دهد. منتها بلاتکلیفی سریال ابله موجب شد تا اتفاقی که مجید اسکندری و تنابنده رقم زده بودند به چشم نیاید.

فرزین

فرزین | لامپ ۱۰۰| طراح: عبدالله اسکندری | ۱۳۹۳

عبد الله اسکندری و محسن تنابنده بعد از «شاهگوش» در فیلم سینمایی «لامپ ۱۰۰» دوباره به هم می‌رسند. این بار قرار است اسکندری، شمایل یک معتاد به شیشه را روی صورت تنابنده طراحی کند. در طراحی گریم کاراکتر «فرزین»، عبدالله اسکندری برای تغییر چهره تنابنده روی آناتومی فک و دندان‌های او متمرکز می‌شود.

او با استفاده از یک قطعه که داخل دهان کار گذاشته می‌شد فک را کمی جلوتر می‌اورد و همین موجب می‌شود تا دندان‌های کاراکتر نمایان شوند. همین تغییر در فک و دهان چهره تنابنده را کاملا دگرگون می‌کند. ضمن اینکه طراحی مو‌ها هم در ایجاد این تغییرات نقشی اساسی ایفا می‌کند.

آقاسی

آقاسی | علی البدل | طراح: مجید اسکندری | ۱۳۹۵

همکاری‌های محسن تنابنده به عنوان بازیگر با سیروس مقدم بیشتر در سریال «پایتخت» رقم می‌خورد «علی البدل» تنها مجموعه‌ای است که آن‌ها به عنوان بازیگر و کارگردان خارج از پروژه‌های پایتخت با هم کار می‌کنند. در این جا تنابنده کاراکتر منفی مجموعه است.

سرتراشیده، سبیل‌های پرپشت تقریبا دسته دوچرخه‌ای و ته ریش همراه با یک عینک ته استکانی ویژگی‌های ظاهری کاراکتر آقاسی هستند.

اسکندری با توجه به احاطه‌ای که بر صورت تنابنده دارد با همین نشانه‌ها، ظاهری متفاوت از این بازیگر برای سریال «علی البدل» می‌سازد. گریمی به ظاهر ساده، اما به شدت کاربردی که به باور پذیر شدن شخصیت آقاسی حسابی کمک می‌کند.

شکیب

شکیب (هتلر) | جنگ جهانی سوم | طراح: مهدی صیاد | ۱۴۰۰

تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» نقش یک کارگر روزمزد به اسم شکیب را بازی می‌کند که برای کار سر از پشت‌صحنه فیلمی درباره جنگ‌جهانی دوم در می‌آورد. برای هنرپیشه نقش اصلی فیلم که نقش هیتلر را بازی می‌کند، اتفاقی رخ می‌دهد و از آنجایی که شکیب شباهت زیادی به هیتلر دارد، قرار می‌شود با گریم، نقش او را بازی کند.

به این ترتیب در فیلم «جنگ جهانی سوم» گریم هیتلر هم بر صورت تنابنده می‌نشنید. تا به این گونه کلکسیون گریم‌های متفاوت و نقش‌های رنگارنگ کارنامه این بازیگر تکمیل‌تر و پربار‌تر شود. تنابنده برای بازی در این فیلم توانست عنوان بهترین بازیگر جشنواره ونیز در بخش «افق»‌ها را از آن خودش کند.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید