کلکسیون خودرو‌های سلطنتی ملکه الیزابت دوم

کلکسیون خودرو‌های سلطنتی ملکه الیزابت دوم

راستش را بخواهید ما اطلاع دقیقی نداریم که او چه تعداد خودرو در طول عمر خود، چه در ارتش و چه در گاراژ سلطنتی تعمیر کرده بود، ولی این را به خوبی می‌دانیم که ملکه تا همین چند وقت پیش با خودرو‌های خود در سراسر انگلستان رانندگی می‌کرد.

کد خبر : ۱۱۰۵۵۵
بازدید : ۱۱۸۳

آرش نهندیان | ملکه الیزابت دوم قصد داشت در طول جنگ جهانی دوم به ارتش بریتانیا کمک کرده و توانست این کار را به عنوان راننده آمبولانس انجام بدهد. راننده‌ای که در صورت خراب شدن خودرو، می‌توانست آن را تعمیر کند. قبل از اتمام خدمت، او در ارتش جنگ جهانی تمام شد و در بین اعضای واحد خدمات حمل و نقل ارتش البزابت لقب پرنسس مکانیک گرفته بود.

راستش را بخواهید ما اطلاع دقیقی نداریم که او چه تعداد خودرو در طول عمر خود، چه در ارتش و چه در گاراژ سلطنتی تعمیر کرده بود، ولی این را به خوبی می‌دانیم که ملکه تا همین چند وقت پیش با خودرو‌های خود در سراسر انگلستان رانندگی می‌کرد.

در این مطلب قصد داریم نگاهی به تعداد محدودی از انواع خودرو‌های سلطنتی ملکه الیزابت دوم که در طول ۷۰ سال سلطنت خود از آن‌ها استفاده می‌کرد بیاندازیم.

کالسکه طلایی

کالسکه طلایی مدل ۱۷۶۲

البته که او هیچ وقت با این کالسکه رانندگی نکرد، ولی نمی‌توان در مورد کلکسیون خودرو‌های سلطنتی هیچ پادشاهی نوشت و اشاره‌ای به کالسکه‌های طلایی نکرد.

شاه جورج سوم در سال ۱۷۶۰ به ساموئل باتلر دستور ساخت این کالسکه طلایی زیبا را داده بود. باتلر دو سال روی این پروژه جذاب با حدودا ۷ متر طول و ۳.۵ متر کار کرد.

گوشه‌های کالسکه به وسیله نوار‌های چرمی به اتاق کالسکه متصل شده‌اند. سرعت این کالسکه چقدر بود؟ به همان میزان سریع که هشت اسب خاکستری ویندزور بتوانند آن را بکشند! در اوایل قرن بیستم میلادی بود که شاه جورج ششم از چرخ‌های لاستیکی روی این کالسکه طلایی استفاده کرد. گفته می‌شود ملکه الیزابت دوم خیلی این کالسکه را دوست نداشته است.

لندروور

لندروور سری ۱ مدل ۱۹۵۳

شرکت لندروور صدمین نمونه تولیدی از خودروی سری ۸ را در سال ۱۹۴۸ میلادی به شاه جورج ششم، پدر ملکه الیزابت دوم هدیه داده بود. علاقه او به لندروور‌ها از ۵ سال دیگر شروع شد، زمانی که یک لندروور سری ۱ مدل ۱۹۵۳ سفارشی با طول بین دو محور ۸۶ اینچی بخشی از ناوگان خودرو‌های او در تور شش ماهه بازدید از کشور‌های مشترک‌المنافع در سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ بود.

این لندروور به خودروی جشن‌های سلطنتی چهارم تبدیل شد. لندروور سری ۱ الهام گرفته از خودروی مذکور در سال ۱۹۵۸ در استرالیا، به دلیل تمایل دولت این کشور برای خرید شش نسخه به منظور استفاده در مراسم و جشن‌های سلطنتی تولید شد.

گفته می‌شود بعد از این خودرو، خانواده سلطنتی ۳۰ مدل لندروور و دیفندر مختلف داشته است و در تصاویر مختلفی می‌توان ملکه الیزابت دوم را داخل یا کنار این خودرو‌ها دید.

یکی از نمونه تصاویر معروف عکس ملکه الیزابت دوم در کنار دیفندر مدل ۲۰۰۲ است که صرفا برای وی ساخته شده بود. خانواده سلطنتی هنوز هم به لندروور علاقه دارند. به عنوان مثال، در طول سفر خانواده سلطنتی به کاخ بالمورال در آخرین روز‌های حیات ملکه الیزابت دوم، از یک لندروور دیفندر ۱۱۰ در کاروان آن‌ها به منظور حمل چمدان‌ها استفاده شده بود.

رولز رویس

رولز رویس فانتوم IV State Landaulette مدل ۱۹۵۴

بر کسی پوشیده نیست که خانواده سلطنتی انگلیس همیشه علاقه زیادی به خودرو‌های ارائه شده توسط رولز رویس دارند. گفته می‌شود ملکه علاقه بسیار زیادی به خودرو‌های رولز رویس خود داشته است. رولز رویس کمتر از ۲۰ دستگاه از رولز رویس فانتوم IV تولید کرد و ملکه الیزابت دوم دو دستگاه از آن‌ها را در کلکسیون خود داشت.

اولین آن‌ها یک لیموزین سقف بسته است که در تاریخ ۶ جولای ۱۹۵۰، زمانی که وی هنوز دوشس کمبریج بود در اختیار الیزابت دوم قرار گرفت.

دومین مدل یک لاندولت جذاب بود که در سالگرد رسیدن وی به سلطنت در سال ۱۹۵۴ و بعد از آن بار‌ها در طول دهه ۵۰ میلادی در اختیار خانواده سلطنتی قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۹۵۹ ملکه آن را خریداری و وارد کلکسیون خودرو‌های سلطنتی کرد.

از دیگر رولز رویس‌های قابل توجه در خانواده سلطنتی می‌توان به یک لیموزین سقف بلند رولز رویس فانتوم V مدل ۱۹۶۰، یک رولز رویس فانتوم V مدل ۱۹۶۲ که توسط ملکه مادر استفاده می‌شد، یک رولز رویس فانتوم VI لیموزین ساخته شده برای بیست و پنجمین سالگرد رسیدن به سلطنت ملکه الیزابت، یک رولز رویس سنتناری سیلور اسپان مدل ۱۹۸۵ که توسط پرنسس دیانا استفاده می‌شد، یک فانتوم VI مدل ۱۹۸ و یک دستگاه فانتوم IV که در مراسم عروسی شاهزاده هری و مگان مارکل استفاده شد اشاره کرد.

حراجی بونهامز لاندولت مدل ۱۹۵۴ را در حراج سال ۲۰۱۸ خود به قیمت حدودا ۹۳۰ هزار دلار فروخت.

لیموزین

لیموزین‌های سلطنتی بنتلی آرناژ

در حالی که چهار دهه انتهایی قرن بیستم انواع مدل‌های رولز رویس را می‌توانستید در اطراف خانواده سلطنتی ببینید، با آغاز قرن بیست و یکم اوضاع متفاوت شد و این بار نوبت به خودنمایی انواع بنتلی رسیده بود. شرکت بنتلی در سال ۲۰۰۲ دو دستگاه لیموزین سلطنتی آرناژ به مناسبت پنجاهمین سالگرد شروع سلطنت ملکه تولید کرد.

این دو خودرو بدنه‌ای ضد گلوله داشته و مشکی بودند. لاستیک‌های خودرو پنچر نمی‌شد و به چراغ‌های آبی رنگی مجهز بودند که از فرسنگ‌ها همه متوجه حضور خودروی ملکه بشوند. با طول حدودا ۶ متری، ارتفاعی به اندازه یک شاسی بلند، پرچم‌های مختلف و خودرو‌های اسکورت در اطراف خود، بنتلی آرناژ سلطنتی ابهت بسیار زیادی داشت.

گرچه این خودرو زیر کاپوت خود یک موتور هشت سیلندر خورجینی ۶.۷ لیتری داشت، ولی هنگامی که ملکه داخل آن سوار می‌شد، نهایت سرعت آن به ۱۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید تا مردم بتوانند الیزابت دوم را هنگام عبور از خیابان ببینند. گفته می‌شود قیمت هر دستگاه این خودرو ۱۱ میلیون دلار بود و با توجه به امکانات فوق العاده‌ای که ارائه می‌کرد، کسی نمی‌تواند برچسب گران قیمت بودن به آن بزند.

در آن زمان، علاوه بر این دو خودرو و در صورتی که ملکه از آرناژ خسته شود، کلکسیون خودرو‌های سلطنتی سه رولز رویس و سه دستگاه دایملر دیگر نیز در اختیار داشت. این دایملر‌ها البته ارتباطی با شرکت آلمانی مالک مرسدس بنز ندارند. دایملر مورد نظر ما در واقع یک برند انگلیسی بود که در دهه ۱۹۵۰ با رولز رویس ادغام شد.

نخستین دستگاه از خودروی شاسی بلند بنتلی بنتایگا تولید شده توسط این شرکت، به دست مدیرعامل بنتلی ولفگانگ دورهایمر به ملکه الیزابت دوم تقدیم شد.

جگوار

جگوار دایملر V ۸ Super LWB

در کنار لندروور‌های مختلف، ملکه الیزابت دوم با این خودرو بعد از آن که در سال ۲۰۰۱ در کاخ باکینگهام به وی تقدیم شد به مدت سه سال رانندگی می‌کرد. این خودرو با رنگ سبز جذاب خود امکانات بسیار جذاب و خاصی داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به مواردی مانند جابازویی خاص طراحی شده با یک کشوی ویژه کیف دستی مورد علاقه ملکه، سیستم تهویه مطبوعی که دریچه‌های آن کمی بالاتر قرار گرفته بود و دکمه‌هایی برای تغییر موقعیت پنجره‌ها، چون ملکه دوست نداشت باد به شکل مستقیم به صورت وی بزند اشاره کنیم.

دیگر موارد قابل توجه شامل جا سیگاری که جای خود را به یک دکمه برای چراغ‌های امنیتی آبی رنگ داده بود، چراغ‌های آبی در اطراف خودرو که همه بدانند این خودروی ملکه است، چراغ‌های جلو و عقبی که قابلیت فلاش زدن داشتند و نهایتا سیستم‌های ارتباطی در صندوق عقب تا بتوان به راحتی از داخل خودرو با وزارت کشور و خیابان داونینگ تماس گرفت هستند.

جگوار

جگوار X-Type Sportwagon V ۶ Sovereign مدل ۲۰۰۹

ملکه الیزابت دوم با خریداری یک جگوار X-Type Sportwagon V ۶ Sovereign مدل ۲۰۰۹، که اولین نمونه استیشن تولیدی توسط این شرکت بود حمایت بی‌دریغ خود از شرکت‌های بریتانیایی را نشان داد.

این یکی دیگر از خودرو‌های کلکسیون خودرو‌های سلطنتی ملکه الیزابت دوم بود که او به مدت هفت سال با آن رانندگی کرد. حتی در سال ۲۰۱۷ و در سن ۹۱ سالگی گاهی اوقات می‌توانستید ملکه را در حال رانندگی با آن به سمت کلیسیا ببینید.

واکسهال

واکسهال کرستا PA Friary Estate مدل ۱۹۶۱

ملکه الیزابت دو در سال ۱۹۶۱ فورد زفیر استیشن مدل ۱۹۵۶ خود را از کلکسیون خودرو‌های سلطنتی خارج و جای را با یک دستگاه سدان واکسهال کرستا PA که محصول داخلی انگلستان بود پر کرد. گرچه این یک خودروی انگلیسی با موتور شش سیلندر ۲.۲ لیتری و ۸۲.۵ اسب بخار قدرت بود، از نظر ظاهری برخی شباهت‌ها با مدل‌های آمریکایی مانند لاستیک دیواره سفید، باله‌های عقب و برخی موارد دیگر را می‌توانستید ببینید.

داخل این سدان جای کافی برای کل خانواده، سگ‌ها و وسایل تفریحی ماننده اسلحه‌های شاتگان و قلاب‌های ماهیگیری نبود، به همین دلیل ملکه الیزابت دستور داد تا یکی از این خودرو‌ها توسط شرکت Friary به یک مدل استیشن تبدیل شود. موتور آن نیز با یک نمونه ۲.۶۵ لیتری تعویض شد و حداکثر سرعتش به همین علت به حول و حوش ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرد.

رنج روور

رنج روور

حکم انتصاب سلطنتی یک نشانی است که به شرکت‌ها یا افرادی که کالا و خدمات در اختیار خانواده سلطنتی قرار می‌دهند ارائه می‌شود. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ شرکت این حکم را در اختیار دارند و می‌توانند نشان سلطنتی خود را به عنوان مدرک بر اعتبار کالا و خدمات خود به مشتریان نشان بدهند.

لندروور تنها شرکت بریتانیایی است که توانسته همه چهار حکم انتصاب سلطنتی را از تمام اعضای خانواده سلطنتی دریافت کند. در واقع، این شرکت احکام سلطنتی مختلفی از ملکه مادر، ملکه الیزابت دوم، دوک ادینبورگ و شاه چارلز سوم دریافت کرده است.

چون این مقاله را با لندروور‌ها شروع کردیم، آن را با یک رنج روور به پایان می‌بریم. ملکه الیزابت دوم علاقه زیادی به مدل‌های مختلف رنج روور داشت. نخستین باری که ملکه الیزابت دوم در کنار یک دستگاه رنج روور دیده شد به سال ۱۹۷۹ میلادی بر می‌گردد.

در سال ۲۰۰۲، شرکت لندروور یک دستگاه رنج روور اتوبیوگرافی نسل سوم در اختیار او قرار داد و یک نمونه نسل چهارم رنج روور لاندولت نیز در سال ۲۰۱۵ به او تقدیم شد. رنج روور لاندولت سکوی مخصوصی در عقب داشت که با توجه به سقف لاندولت آن، ملکه می‌توانست سر پا ایستاده و هنگام عبور از بین مردم به آن‌ها دست تکان بدهد.

ولی مدلی که در سال ۲۰۰۲ به او تقدیم شد با توجه به تزئینات روی کاپوت بسیار خودروی زیبایی بود. ملکه از این خودرو بیشتر هنگام سفر‌های تفریحی و شکار استفاده می‌کرد. در میانه کاپوت این خودرو یک سگ لابرادور فلزی با یک پرنده‌ای که در دهان خود قرار گرفته است.

همیشه عکاس‌ها نیز علاقه زیادی به این خودرو داشته و هر موقع فرصتش به هنگام سفر سالانه ملکه به نمایشگاه سالانه اسب سلطنتی ویندزور پیش می‌آمد از آن عکاسی می‌کردند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید