پولتان را برای مکمل‌های ویتامینی دور نریزید!

پولتان را برای مکمل‌های ویتامینی دور نریزید!

یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین‌های ب۶ و ب۱۲ از منابع مکمل‌ها با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه در میان مردان به‌ویژه مردان سیگاری مرتبط است.

کد خبر : ۱۱۰۶۱۵
بازدید : ۶۸۷

بعد از سال‌ها مطالعه و رشد در صنعت چند میلیارد دلاری مکمل‌ها، هنوز پاسخ قطعی برای این امر وجود ندارد که آیا این مکمل‌ها می‌توانند در جلوگیری از بروز بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان نقش داشته باشند یا خیر؟

بیماران مدام این سؤال را مطرح می‌کنند که چه مکمل‌هایی را باید مصرف کنند غافل از اینکه با خرید انواع مکمل‌ها تنها پول خود را دور می‌ریزند و مدام به دنبال معجزه‌ای هستند که بتواند آن‌ها را از بیماری‌ها دور نگه دارد. بسیاری از مردم آمریکا روزانه مکمل‌های زیادی را به بهانه سالم‌ماندن مصرف می‌کنند.

به گزارش جام جم؛ طبق آمار‌های ارائه‌شده، آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۱ قریب ۵۰ میلیارد دلار صرف خرید مکمل‌های تغذیه‌ای کردند؛ صنعتی که فقط ۹۰۰ میلیون دلار صرف بازاریابی آن می‌شود.

در تئوری، ویتامین‌ها و مواد معدنی حاوی اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند که از تشکیل بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. این در حالی است که مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز با کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها مرتبط است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که عصاره گرفته‌شده از همین میوه‌ها و سبزیجات و تهیه آن به صورت قرص بتواند به همان اندازه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها موثر عمل کند.

با وجود این، میوه‌ها و سبزیجات زمانی که به طور کامل خورده می‌شوند، حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها فیبر، مواد شیمیایی نوری و دیگر مواد مغذی هستند که اثرات مفیدی را برای بدن به همراه دارند. ریزمغذی‌ها هم به صورت جداگانه نسبت به موادمغذی در بدن اثر می‌کنند.

مکمل‌ها، میانبری ناسالم

بیشتر افراد مکمل‌های تغذیه‌ای را به عنوان محصولات پیشگیرانه مفید در نظر می‌گیرند، اما محققان معتقدند که تمرکز بیش از حد روی این مکمل‌ها می‌تواند شما را از هدف اصلی سلامت بازدارد.

زمانی که صنعتی‌سازی سیستم غذایی در آمریکا در اولویت دولت این کشور قرار ندارد، تغذیه سالم یکی از چالش‌های پیش روی مردم جهان قرار می‌گیرد. شاید فقط حرف‌زدن از رعایت یک رژیم غذایی متعادل و ورزش‌کردن آسان باشد، اما در عمل به دلیل گران‌بودن مواد غذایی سالم و اینکه افراد همیشه فضای مناسبی را برای ورزش‌کردن پیدا نمی‌کنند، سعی می‌کنند به تصور خود از میانبر استفاده کرده و با مصرف انواع ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیاز‌های اساسی بدن خود را تامین کنند که متاسفانه با شکست مواجه می‌شوند.

محققان در توصیه نسبت به مصرف مکمل‌ها هشدار داده‌اند که برای مثال، مصرف مکمل‌های بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. آن‌ها همچنین عنوان کرده‌اند که مصرف مکمل ویتامین E هم نقشی در کاهش بیماری‌هایی، چون بیماری‌های قلبی و سرطان و مرگ‌ومیر ندارد. اما در این میان نسبت به تاثیر کلسیم و ویتامین D در جلوگیری از شکستگی‌ها تاکید کرده و به‌ویژه در سالمندان خطر افتادن را نیز کمتر می‌کند.

مصرف مکمل در دوران بارداری

یکی از شرایطی که مصرف مکمل‌ها الزامی می‌شود زمانی است که خانمی باردار می‌شود. جنین برای رشد کامل و بدون نقص در داخل رحم نیاز به مواد مغذی ضروری دارد که با تغذیه و مصرف مکمل‌ها توسط مادر تأمین می‌شود.

خانم‌های باردار معمولا به دلایل شرایط خاصی که دارند مجبورند از مکمل‌های اسیدفولیک و آهن در دوره بارداری خود استفاده کنند که تنها باید با تجویز پزشک صورت گیرد؛ بنابراین صحبت‌هایی که در این گزارش مبنی بر عدم تاثیر مکمل‌ها گفته شد شامل حال خانم‌های باردار نمی‌شود؛ چرا که اسیدفولیک برای رشد جنین داخل رحم ضروری است. از این رو، خانم‌های باردار بهتر است برای اطمینان از دریافت ویتامین‌های مورد نیاز از ویتامین بارداری استفاده کنند.

ویتامین ب۱۲ و سرطان ریه در مردان سیگاری

ویتامین‌های گروه ب بیشتر در فرآورده‌های حیوانی یافت می‌شود. محققان مطالعات خود را روی بیش از ۷۰ هزار نفر انجام دادند و مشخص شد که مصرف ویتامین ب۱۲ با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط است. ویتامین ب۱۲ ماده مغذی مفید و ضروری برای بدن محسوب می‌شود که از بروز عفونت جلوگیری کرده و در تقویت رشد سلول‌ها، سلول‌های قرمز خونی، افزایش سطح انرژی، بهبود دید چشمی، تنظیم عملکرد مغز، کمک به هضم غذا و عملکرد مناسب اعصاب تاثیر دارد.

ویتامین ب بیشتر در فرآورده‌های حیوانی یافت می‌شود و به منظور جبران میزان ازدست‌رفته این ویتامین، افراد اغلب از مکمل‌های این ویتامین پیچیده شامل ویتامین ب۱، ب۲، ب۳، ب۵، ب۶، ب۷، ب۹ و ب۱۲ استفاده می‌کنند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین‌های ب۶ و ب۱۲ از منابع مکمل‌ها با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه در میان مردان به‌ویژه مردان سیگاری مرتبط است. استفاده از ویتامین‌های ب۱۲، فولات (اسید فولیک) و ب۱۲ در زنان ارتباطی با افزایش ابتلا به سرطان ریه ندارد.

منابع: drugtopics.com / timesofindia.coms

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید