سبزیجات و ورزش ما را «شادتر» می‌کنند

سبزیجات و ورزش ما را «شادتر» می‌کنند

به بیان خیلی ساده: اینطور نیست که صرفا آدم‌های شاد به خاطر شاد بودنشان ورزش کنند؛ بلکه این ورزش و مصرف غذاهای سالم است که باعث شادی می‌شود.

کد خبر : ۱۱۰۷۴۲
بازدید : ۱۲۰۴

فرادید | مطالعۀ جدیدی که توسطِ دانشگاه کنت و ردینگ انجام شده است نشان می‌دهد که مصرفِ میوه و سبزیجات و ورزش باعثِ افزایشِ سطحِ شادی در افراد می‌شود. درحالیکه ارتباطِ بینِ سبک زندگی و سلامتی پیش‌از‌این نیز مستند‌نگاری شده و اغلب در کمپین‌های سلامتِ عمومی برای تشویق رژیم‌های سلامت‌تر و ورزش‌کردن به این یافته‌ها استناد می‌شود، مطالعه جدیدی که در نشریۀ مطالعات شادی منتشر شده است، نشان می‌دهد که این سبکِ زندگی است که علتِ رضایتِ از زندگی است و نه برعکس. در واقع این مطالعه رابطۀ علیِ مثبت از سبک‌زندگی به رضایت از زندگی را نشان می‌دهد.

به گزارش فرادید، به بیان خیلی ساده: اینطور نیست که صرفا آدم‌های شاد به خاطر شاد بودنشان ورزش کنند؛ بلکه این ورزش و مصرف غذاهای سالم است که باعث شادی می‌شود. این نخستین تحقیقی است که به جای تعمیم یک همبستگی، از رابطۀ علی بینِ مصرفِ میوه و سبزیجات و ورزش با زندگی شاد پرده برمی‌دارد. محققان، دکتر آدِلینا چوآندر از مدرسه اقتصاد کنت و دکتر سارا جوئل و پروفسور اوا کامبهامپاتی، هر دو از مدرسه اقتصادِ دانشگاه ردینگ، از یک رویکردِ متغیر ابزاری استفاده کردند تا هر نوع تأثیرِ ممکنی که شادی می‌تواند روی سبکِ زندگی بگذارد را فیلتر کنند.

سبزیجات و ورزش ما را «شادتر» می‌کنند

(این تحقیق نشان می‌دهد که سبک زندگی سالم در مردان با ورزش و در زنان با مصرف سبزیجات ارتباط بیشتری دارد)

بر این‌ اساس آن‌ها نشان دادند که این مصرفِ میوه و سبزیجات و ورزش کردن است که باعث می‌شود مردم شاد شوند و عکس آن درست نیست. یافته‌ها نشان می‌دهند که تواناییِ افراد در به‌تأخیر‌انداختنِ لذت و به‌کار‌گرفتنِ خویشتن‌داری نقشِ مهمی در تصمیم‌های آن‌ها در موردِ سبکِ زندگی‌شان ایفا می‌کند و سبکِ زندگی نیز اثرِ مثبتی روی سلامتی‌شان دارد. این مطالعه هم‌چنین نشان می‌دهد که مردان در سبکِ زندگیِ سالم بیش‌تر ورزش می‌کنند؛ درحالیکه زنان بیش‌تر میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند.

با دانستنِ این موضوع که بیماری‌های مرتبط با سبکِ زندگی یکی از دلایلِ اصلیِ بیماری و مرگ‌ومیر در سراسر جهان است، این یافته‌ها می‌تواند برای تدوین استراتژی‌ها و سیاست‌های سلامتِ عمومی مفید باشد.

دکتر چوآندر می‌گوید: «اگر سبکِ زندگیِ سالم نه‌تنها ما را سلامت‌تر بلکه شادتر می‌کند، پس مشخص است که این یک موقعیتِ برد-برد است.» پروفسور کامبهامپاتی نیز می‌گوید: «در سال‌های اخیر چرخش بزرگی در زمینۀ انتخاب‌هایی برای سبکِ زندگیِ سالم رخ داده است. اثبات اینکه مصرفِ بیش‌تر میوه و سبزی و ورزش علاوه برآنکه سلامتیِ ما را ارتقاء می‌دهد، می‌تواند شادیِ ما را نیز افزایش دهد، پیشرفتِ بزرگی محسوب می‌شود. این کشف می‌تواند برای کمپین‌های سیاست‌گذاری پیرامونِ محیط‌زیست و پایداری نیز مفید باشد.»

منبع: Neuroscience News
ترجمه: عاطفه رضوان‌نیا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید