نتایج تازه‌ترین تحقیق دربارۀ تعداد مورچه‌های جهان

نتایج تازه‌ترین تحقیق دربارۀ تعداد مورچه‌های جهان

زیست‌توده کلی جمعیتِ مورچه‌ها در سراسر جهان چیزی در حدود ۱۲ میلیون تُن است. زیست‌توده وزنِ کلی کربن در همه افراد است. این مقدار بیش‌تر از مجموعِ زیست‌توده پرندگان و پستانداران است که زیست‌توده‌شان به ترتیب ۲ میلیون تُن و ۷ میلیون تُن است.

کد خبر : ۱۱۰۷۶۱
بازدید : ۲۰۶۷

فرادید | بر طبق آخرین تخمینِ دانشمندان، در حدودِ ۲۰ کوآدریلیون (بیست میلیون میلیارد) مورچه روی سیاره ما می‌خزند.


به گزارش فرادید، پاتریک شالتزیز، از دانشگاه هنگ‌کنگ، که هدایت این پژوهش را به همراه همکارش سابین نوتِن از دانشگاه ژولیوس ماکسیملیان آلمان برعهده داشته است، می‌گوید: «هر کسی که به مورچه‌ها نگاه کرده و متوجه تعداد زیاد آن‌ها شده، احتمالاً با شگفتی از خودش پرسیده که یعنی چند مورچه مجموعاً روی زمین زندگی می‌کند ـ این پرسشی است که در ذهنِ انسان‌ها وجود دارد.»


آن‌ها برای پاسخِ به این پرسش، داده‌های ۴۸۹ مطالعه که تراکم مورچه‌ها را در نقاطِ مختلفِ جهان به شیوه‌های استاندارد، شمارش کرده‌اند، گردآوری کردند.


آن‌ها با استناد به این داده‌ها به این نتیجه رسیدند که تقریباً ۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ یا ۲۰ کودآریلیون مورچه در سراسر جهان زندگی می‌کنند.

نتایج تازه‌ترین تحقیق دربارۀ تعداد مورچه‌های جهان

زیست‌تودۀ کلی جمعیتِ مورچه‌ها در سراسر جهان چیزی در حدود ۱۲ میلیون تُن است. «زیست‌توده» به معنی وزنِ کلی کربن در همۀ افراد است. این مقدار بیش‌تر از مجموعِ زیست‌توده پرندگان و پستانداران است که زیست‌توده‌شان به ترتیب ۲ میلیون تُن و ۷ میلیون تُن است.


شالتزیز می‌گوید تخمین‌های قبلی فقط از شمارش تودۀ مورچه‌ها در چند ناحیه به دست آمده بودند. تحلیل اخیر با هدفِ شمارشِ صحیح مورچه‌ها، اعدادی که از تمام قاره‌ها و به زبان‌های مختلف ارائه شده است را گردآوری کرده است.


او می‌گوید، با‌این‌حال دانشِ ما نقص‌هایی دارد، زیرا شمارش مورچه‌ها فقط روی زمین صورت گرفته و مورچه‌های روی درختان و زیرزمین شمارش نشده‌اند. داده‌های به‌دست آمده از آفریقا و شمال آسیا نیز محدودند.


در حدود ۱۵۷۰۰ گونه و زیرگونه از مورچه‌ها شناخته شده است. این حشره برای اغلبِ اکوسیستم‌ها حیاتی است، زیرا در پراکندنِ دانه‌ها نقش دارد و مواد غذایی خاک را با جابه‌جا کردنِ آن افزایش می‌دهد و برای حیواناتِ مورچه‌خوار نیز منبعِ تغذیه است.


نوتن می‌گوید، دانستنِ جمعیتِ جهانی مورچه‌ها برای حفظِ محیط‌زیست اهمیت دارد. او می‌گوید: «ما کم‌ترین تعداد مورچه‌ها و زیست‌تودۀ آن‌ها را از این طریق به دست آوردیم و در مطالعات بعدی می‌توانیم این مطالعه را در مکان‌های مشابه و با روش‌های مشابه تکرار کنیم تا تغییرات را مشاهده کنیم.»


منبع: NewScientist
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید