دلایل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما که احتمالا نمی‌دانید!

دلایل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما که احتمالا نمی‌دانید!

مسافران با فناوری‌های وای‌فای جدید می‌توانند از تلفن‌های همراه برای برقراری تماس‌های ویدئوی با دوستان یا مشتریان‌شان در حین پرواز استفاده کنند اما این آزادی عمل به ضرر چه کسانیست؟

کد خبر : ۱۱۰۸۷۲
بازدید : ۲۸۵۱۰

فرادید | همه‌ی ما با این پیام آشنایی داریم: «لطفاً چک کنید صندلی شما در حالت عمودی باشد، میز تاشوی مقابل شما بسته باشد، نورگیر پنجره‌ها بالا باشد، لپتاپ در جایگاه بالای سر باشد و وسایل الکترونیکی در حالت پرواز تنظیم شده باشند.» چهار توصیه‌ی نخست منطقی هستند. نورگیر پنجره‌ها باید بالا باشد تا اگر سانحه‌ای از قبیل آتش‌سوزی رخ داد از دید ما خارج نباشد. میز تاشوی مقابل ما باید بسته و صندلی در حالت عمودی باشد تا در صورت لزوم فوراً بتوانیم از ردیف صندلی‌ها خارج شویم.

به گزارش فرادید ، لپ‌تاپ نیز جزو وسایلی‌ست که در مواقع اضطراری اگر در جای تعیین‌شده نباشد پرتاب می‌شود (جیب پشتی صندلی برای نگهداشتن لپ‌تاپ به قدر کافی محکم نیست) و گوشی‌های همراه باید در حالت پرواز تنظیم شوند تا سبب بروز وضعیت اضطراری برای هواپیما نشوند. به نظر شما درست است؟ بستگی دارد این مورد آخر را از چه کسی بپرسید.

ناوبری و ارتباطات هوانوردی به خدمات رادیویی متکی هستند که برای به حداقل رساندنِ تداخل از دهه‌ی ۱۹۲۰ با هم هماهنگ شده‌اند. فناوری دیجیتالِ امروزی بسیار پیشرفته‌تر از فناوری آنالوگی است که ۶۰ سال پیش استفاده می‌کردیم. تحقیقات خبر از این می‌دهد که وسایل الکترونیکیِ شخصی قادر به پخش سیگنالی با باندِ فرکانس مشابهِ سیستم‌های ارتباطات و هوانوردیِ هواپیما هستند. انتشار این سیگنال می‌تواند سببِ ایجادِ تداخل الکترومغناطیسی می‌شود.

سال ۱۹۹۲، اداره‌ی فدرال هوانوردی ایالات متحده و بوئینگ در یک مطالعه‌ی مستقل، تاثیر استفاده از وسایل الکترونیکی بر تداخل هواپیما را حین مراحل غیرحساسِ پرواز بررسی کردند (بلند شدن از زمین و فرود هواپیما مراحل حساس در نظر گرفته می‌شوند). کمیسیون فدرالِ ارتباطاتِ ایالات متحده، پهنای‌باند فرکانسی رزروشده را برای کاربری‌های مختلف ایجاد کرده تا این وسایل با یکدیگر تداخل پیدا نکنند. دیگر کشور‌ها نیز استراتژی‌ها و سیاست‌های مشابهی را برای پیش‌گیری از مشکلات تداخلی با هوانوردی به کار بردند (در اتحادیه‌ی اروپا، از سال ۲۰۱۴ روشن نگهداشتن وسایل الکترونیکی مجاز اعلام شده است).


۲.۲ میلیارد مسافر و مسئله تداخل زمین

دلیل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما

پس چرا با وجود این استاندارد‌های جهانی، صنعت هوانوردی همچنان استفاده از تلفن‌های همراه را ممنوع کرده است؟ یکی از دلایل این ممنوعیت چیزی است که شاید انتظارش را نداشته باشید: تداخل زمین.

شبکه‌های وایرلس توسط مجوعه‌ای از دکل‌ها به هم متصل هستند، بنابراین اگر تمام مسافرانی که روی این شبکه‌های زمینی در حال پروازند از تلفن‌هایشان استفاده کنند این شبکه‌ها ممکن است بیش از حد بارگذاری شوند. شمار مسافرانِ سال ۲۰۲۱ بیش از ۲.۲ میلیارد نفر بود. این رقم نصف شمارِ مسافران سال ۲۰۱۹ بود. وقتی صحبت از شبکه‌های تلفن همراه می‌شود، بزرگ‌ترین تغییر در سال‌های اخیر را می‌توان حرکت به سوی یک استاندارد نوین دانست. شبکه‌های کنونی وایرلیس 5G (با سرعت بالاتری برای انتقال داده‌ها) سبب بروز نگرانی برای صنعت هوانوردی شده اند.

پهنای‌باند فرکانس رادیویی محدودست، با این حال ما همچنان در حالِ افزودنِ وسایل جدیدتری به آن هستیم. صنعت هوانوردی در این باره گفته است که طیف پهنای باند شبکه‌ی وایرلسِ 5G فوق‌العاده به طیف پهنای باند هوانوردی نزدیک است و این نزدیکی ممکن است سبب بروز تداخل در سیستم‌های ناوبری در نزدیکی فرودگاه‌هایی شود که به فرود آمدن هواپیما کمک می‌کنند. اپراتور‌های فرودگاه در استرالیا و ایالات متحده نگرانی‌هایی را در خصوص ایمنی هوانوردی ابراز کرده‌اند که با راه‌اندازی ۵G مرتبط است، با این حال به نظر می‌رسد بدون چنین مشکلاتی در اتحادیه‌ی اروپا رونمایی شده‌اند. در هر صورت، عاقلانه‌تر اینست که تا حل شدنِ مسائل مربوط به 5G، استفاده از تلفن همراه در هواپیما محدود شود.


درگیری‌های هوایی

دلیل اصلی استفاده از حالت پرواز در هواپیما

در حال حاضر، بیشتر خطوط هوایی خدمات وای‌فای را به صورت رایگان یا پرداخت در قبال استفاده در اختیار مشتریان می‌گذارند. مسافران با فناوری‌های وای‌فای جدید می‌توانند از تلفن‌های همراه برای برقراری تماس‌های ویدئوی با دوستان یا مشتریان‌شان در حین پرواز استفاده کنند. اما این آزادیِ عمل برای مهمانداران هواپیما ناخوشایند است، چون باید منتظر بمانند تا مکالمه‌ی تلفنی مسافران تمام شود تا مطابق درخواست‌شان از آن‌ها پذیرایی کنند. تصور کنید در یک هواپیمای مسافربری با ۲۰۰ مسافر، اگر همه در حال مکالمه تلفنی باشند، خدمات حین پرواز تا چه حد دشوار و وقت‌گیر خواهد شد.

با وجود تکرارِ فزاینده‌ی درگیری‌های هوایی (رفتار‌های پرخاش‌گرانه‌ی مسافران و خدمه هواپیما)، استفاده از تلفن حین پرواز می‌تواند محرک دیگری باشد که کل تجربه‌ی پرواز را تغییر دهد. رفتار‌های مخرب اَشکال گوناگونی دارند؛ از رعایت نکردن الزامات ایمنی گرفته تا درگیری‌های لفظی و فیزیکی با مسافران دیگر و خدمه. در مجموع، استفاده از تلفن حین پرواز در حال حاضر به توانایی‌های عملیاتی هواپیما آسیبی نمی‌رساند، اما خدمه‌ی هواپیما ترجیح می‌دهند بخاطر آزادی استفاده از تلفن، در ارائه‌ی خدمات به تمام مسافران با تاخیر و مشکل مواجه نشوند.

در هر صورت، فناوری 5G در حال تجاوز به پهنای باند رادیوییِ سیستم‌های ناوبری هواپیماست. برای پاسخ دادن به پرسش ۵G در خصوص تداخل آن با ناوبری هواپیما در طولِ به زمین نشستن، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. به یاد داشته باشید وقتی از دو مرحله‌ی حساس پرواز صحبت می‌کنیم، از زمین بلند شدن اختیاری، اما به زمین نشستن اجباریست!

منبع: Sciencealert

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید