۸ توصیۀ کاربردی برای سفر با دوستان

۸ توصیۀ کاربردی برای سفر با دوستان

سفر رفتن با دوستان همیشه ایدۀ جذابی است؛ اما واقعیت همیشه ممکن است آنقدرها جذاب از کار درنیاید. در اینجا هشت توصیۀ کاربردی را می‌خوانید که به شما برای برنامه‌ریزی یک سفر آرامش‌بخش کمک می‌کنند.

کد خبر : ۱۱۰۹۳۸
بازدید : ۱۴۵۳

فرادید | سالو آبورتو ماهِ پیش از فکر نخستین سفر خود به اروپا هیجان‌زده بود. برنامه‌ی او یک سفرِ دو هفته‌ای همراهِ بهترین دوستش به بروکسل، آمستردام، پاریس و برلین بود. دوست او که ساکن بروکسل بود ظاهراً مشتاق بود راهنمای این سفر باشد. آبورتویِ ۲۷ ساله، متخصص محتوای دیجیتال در یک گروه غیرانتفاعیِ محیطی در واشنگتن بود و برای این سفر دو هفته مرخصی گرفته بود. این نخستین سفر دونفره‌ی آنها با هم بود، اما ظرف چند روز به کابوس آبورتو تبدیل شد.

به گزارش فرادید؛ آبورتو منظم بود و دوست داشت سفر برنامه داشته باشد در حالی که دوستش برنامه‌ی خاصی نداشت و فی‌البداهه عمل می‌کرد. آبورتو از اینکه فرصت نداشت اوقاتی از سفر را به تنهایی سپری کند سرخورده شده بود و احساس می‌کرد اولویت‌های او نادیده گرفته شده است. آن دو حتی سر خروپف کردن آبورتو دعوایشان شد. اختلافات جزئی آنها رفته‌رفته بیشتر شد تا اینکه در برلین دعوای سختی میان آن‌ها درگرفت. آخرین باری که آبورتو دوستش را دید در راهِ بازگشت به بروکسل در فرودگ اه بود. آبورتو سه روز آخرِ سفر تلاش کرد در تنهایی خودش، این فرصتِ تفریح را از نابودی مطلق نجات دهد. آبورتو بعد از آن تصمیم گرفت که دیگر هرگز چنین تجربه‌ای را تکرار نکند، چون این سفر مثل بمب رابطه‌ی خوب او و دوستش را نابود کرده بود.


شانس دیدنِ مکان‌های جدید و خاطره ساختن با دوستان جذاب است، اما خالی از چالش هم نیست. شخصیت‌ها با هم تضاد پیدا می‌کنند، اهداف با هم مغایرت دارند و کسانی که برنامه‌ریز‌ی سفر به عهده‌شان است ممکن است مرتکب اشتباهات احمقانه‌ای شوند. در ادامۀ این مطلب با برنامه‌ریزی درست سفر با دوستان و تبدیل آن از یک ایده به واقعیت آشنا می‌شوید.

7 توصیۀ کاربردی برای سفر با دوستان

۱. درباره‌ی انتظارات گفتگو کنید و به توافق برسید

روشن کردنِ هدف سفر می‌تواند فرایند برنامه‌ریزیِ سفر را آسان‌تر کند. برنامه‌ریزیِ سفر به پاریس با هدفِ دیدن موزه‌های این شهر بسیار آسان‌تر از یک آخرهفته‌ی خودمانی در خانه‌ای کنار دریاچه است. باید درباره‌ی اینکه افرادِ گروه خواهانِ انجام چه کارهایی هستند گفتگو کنید تا آن‌ها بتوانند تصمیم بگیرند مایل به حضور در این سفر هستند یا نه. برای مثال اگر دوست ندارید تا دیروقت بیرون از خانه بمانید باید این موضوع را بدون تعارف به اعضای گروه بگویید.


۲. تاریخ‌ها را دقیق تعیین کنید

یکی از سخت‌ترین بخش‌های سفرِ گروهی متعهد کردنِ همه اعضای گروه است. مردم برنامه‌های زمانی شلوغی دارند و زمان مرخصی افراد با هم متفاوت است. از همه بخواهید به تقویم نگاهی بیندازند و وقت‌های آزادشان را مشخص کنند تا مدیر برنامه‌ریزی بتواند روز‌هایی را انتخاب کند که بیشترین همپوشانی را با هم دارند.


دیوید بِل ۲۷ ساله دانشجوی دکترای فیزیک از دانشگاه واشنگتن که از سال ۲۰۱۳ با گروهی از دوستان دوران دبیرستانش هر دو سال یک بار سفر می‌کند می‌گوید: «اگه برنامه‌ریزی سفر به عهده‌ی شماست پس باید آماده‌ی این باشید که همه نتوانند طبق برنامه شما پیش بروند. قرار نیست یک روز عالی و بی‌عیب و نقص از نظر همه پیدا کنید.»


۳. یک برنامه‌ریز برای گروه انتخاب کنید

اگر هیچ‌کس مسئولیت نپذیرد، سفر امکان‌پذیر نمی‌شود. وَنِسا بوُلینگ آجاوُن، بنیانگذار «کلوپ سفر دختران» در یک شرکت مسافرتیِ مستقر در دی‌سی که سفر‌های گروهی زنان را سازماندهی می‌کند، توصیه می‌کند یک نفر را به عنوان برنامه‌ریز اصلی سفر انتخاب کنید. این فرد تصمیم‌گیرنده است و هدایت گروه در مسیر درست را بر عهده می‌گیرد. آجاوُن شاهد لغو سفر‌های زیادی بوده است فقط به این دلیل که هیچ‌کس حاضر نشده برنامه‌ریزی سفر را بر عهده بگیرد. جدا از برنامه‌ریز اصلیِ سفر، می‌توان به اعضایِ دیگرِ گروه نیز مسئولیت‌های خاصی را واگذار کرد، از جمله رزور هتل، رستوران و فعالیت‌های تفریحی؛ در حالی که برنامه‌ریز اصلی همه را در مسیر اصلی برنامه نگه می‌دارد.

۸ توصیۀ کاربردی برای سفر با دوستان

۴. به مسائل مالی فوراً رسیدگی کنید

بدونِ صحبت کردن درباره‌ی هزینه‌ها‌ی سفر و نحوه‌ی پرداخت آن عازم سفر نشوید. نه اعضای گروه دوست دارند پس از سفر با یک صورتحساب سنگین شوکه شوند و نه کسی که مسئولیت مالی را برعهده گرفته دوست دارد برای گرفتن دونگ اعضای گروه به تکاپو بیفتد.


کسانی که بودجه‌های متفاوتی دارند باز هم می‌توانند با هم سفر کنند. اُلیویا رِمپِل ۲۹ ساله کاشناس ویدئو در یک مرکز ارتباطاتِ محیطی در نروژ مرتب با دوستانش که سطوحِ درآمد متفاوتی دارند سفر می‌کند. او و شوهرش در ماه مه در سفر غواصی‌شان به اردن به شش نفر دیگر ملحق شدند و بعداً از مناطق دیدنی وادی روم (دره ماه) دیدن کردند. گروه در یک کمپ لوکس مجهز به چادر‌هایی با سقف شفاف برای تماشای ستارگان شب اقامت کردند در حالی که رِمپِل و شوهرش یک کمپ ارزان قیمت نزدیک را انتخاب کردند: «اگه ولخرجی کردن انتخاب اونا باشه برای ما کاملاً محترمه، اما ما از بودجه‌ی خودمون اطلاع داریم و براساس اون خرج می‌کنیم.»


۵. خودتان را برای سازش آماده کنید

کسانی که عادت‌های متضاد دارند می‌توانند با هم سفر کنند به شرطی که انتظارات‌شان را از پیش تعیین کرده باشند. در یک گروه بزرگ، اطمینان حاصل کنید هر فردی قرار است حداقل یک کاری را که برایش ارزشمند است انجام دهد. اشکالی ندارد اگر سفرتان را با دوستی که سبک سفر یا انتظاراتش تفاوت زیادی با شما دارد لغو کنید. ترانتهام در این باره می‌گوید: «شما می‌تونین دوست خیلی خوبی واسه کسی باشین و در عین حال به این نتیجه برسین که اون آدمی نیست که بخواین باهاش سفر کنین.»


۶. برنامه‌ی سفر را انعطاف‌پذیر نگه دارید

بیشتر مسافران خواهان ترکیبی از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده و استراحت هستند. بلیت‌ها یا رزرو‌های مربوط به هر فعالیتِ گروهی را از پیش آماده کنید. چند وعده‌ی غذایی را به صورت گروهی برنامه‌ریزی کنید، اما برای باقی وعده‌ها برنامه‌ریزی نکنید تا به دیگران امکان امتحان کردن مکان‌های مختلف را بدهید.


آجاون درباره‌ی انعطاف‌پذیریِ ذهنی در برنامه‌ریزی سفر می‌گوید: «تا زمانی که بخواهید می‌توانید با گروه بمانید، اما می‌توانید از گروه جدا شده و کاری را که دوست دارید انجام دهید.» برای مثال آجاون در سفر به پاریس در رختخواب ماند و بعد از اینکه دوستانش از موزه‌ی لوور برگشتند برای ناهار به آن‌ها ملحق شد.

برنامه‌ریزی سفر با دوستان و جان به در بردن از آن

۷. برای زمان تنهایی برنامه‌ریزی کنید

حتی بهترین دوستان هم به زمان تنهایی خودشان به دور از یکدیگر احتیاج دارند. زمان تنهایی را دست‌کم نگیرید، خواه این زمان، تنها ماندن در اتاق‌های مجزا باشد یا گشت و گذار به تنهایی. آبورتو می‌گوید: «حتی اگه لازم باشه پول بیشتری بدم میدم، چون اگه اتاق خودم رو داشته باشم خوشحالترم.»


۸. به همدیگر سخت نگیرید

حتی بهترین برنامه‌ریزی‌ها از اشتباه مصون نیستند. بِل دانشجوی فیزیک مسئول رزرو کردن ایربی‌ان‌بی (یک بازارگاه مجازی در زمینهٔ اجارهٔ مکان‌های اقامتی) برای سفر به اروپا در سال ۲۰۱۹ بود که با اندکی انتقاد و واکنش تند مواجه شد، چون اقامتگاه‌هایی که رزرو کرده بود بد از آب درآمده بودند، اما خوشبختانه او دوستان باگذشتی داشت. به یاد داشته باشید هدف شما از با هم بودن در سفر چیست و سعی کنید روی لذت بردن تمرکز کنید.

منبع: washingtonpost

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید