خروج پول از گردونه معاملات سهام

خروج پول از گردونه معاملات سهام

شاخص‌کل بورس تهران روز شنبه ٢٧‌هزار و ٥٧واحد کاهش یافت.

کد خبر : ۱۱۰۹۷۵
بازدید : ۸۸۵

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد بازده شاخص‌کل بورس از ابتدای سال تاکنون در کمتر از یک هفته به‌صورت پی‌درپی منفی شود.

شاخص‌های بورسی با ورود به نیم‌سال دوم۱۴۰۱ مجددا نشان‌دادند که قصد ندارند روند ناامیدکننده‌ای را که در‌پیش گرفته‌اند، خاتمه دهند.

ابهام بزرگ بورس

این نماگر در اولین روز معاملاتی هفته‌جاری برخلاف پیش‌بینی‌های اهالی این بازار پرحاشیه و با ریزشی عجیب و غریب و با قرارگرفتن در سطح یک میلیون و ۳۲۸هزار واحدی نه‌تن‌ها سقوط بیش از ۲۷‌هزار واحدی را در کارنامه روز شنبه ثبت کرد، حتی زیانی ۸۶/۲درصدی را از خود به‌جای گذاشت.

بنابر اظهارات تحلیلگران بورسی این موج ریزشی به‌دنبال کاهش قیمت‌های جهانی و فضای منفی حاکم بر جریان دادوستد‌های بازار سهام به‌وجود آمده؛ از این‌رو با توجه به تداوم نا‌اطمینانی‌ها به فضای مبهم اقتصادی و غیر‌اقتصادی بازگشت به مدار تعادلی در این برهه به‌راحتی در دسترس نخواهد بود.

افت چشمگیر ارزش معاملات خرد از محدوده ۵هزار‌میلیارد تومانی به سطح هزار و۶۱۲میلیارد تومان در اولین روز معاملاتی مهر‌ماه حاکی از آن است که اصرار بازار یادشده به حرکت در مدار نزولی، دلسردی سرمایه‌گذاران را به‌دنبال داشته است.

خروج پول از گردونه معاملات سهام در حالی به قوت خود باقی است که برخی پیش‌بینی‌ها از تغییر مسیر قیمت سهام، همزمان با پایان نیمه نخست سال خبر می‌داد، اما آنطور که شواهد نشان می‌دهد نبود اقبال به بورس دستاویز بازار سهام شده است تا، اما و اگر‌های این بازار ادامه داشته باشد.

شاخص‌کل بورس تهران روز شنبه ٢٧‌هزار و ٥٧واحد کاهش یافت. به گفته کارشناسان بازار سهام عقبگرد شاخص‌های بورس دلایل متعددی دارد و حتی ممکن است در روز‌های آینده با توجه به وضعیت غیرقابل پیش‌بینی برخی متغیر‌های اثرگذار بر بازار، در سطوح پایین‌تری قرار بگیرد.

تحلیل وضعیت کنونی بازار سهام نشان می‌دهد که فعالان بورسی با اتکا به دورنمای پر ابهامی که در پیش دارند، همچنان در مسیر خروج قرار بگیرند.

این در حالی است که از اواسط شهریور‌ماه برخی صاحب‌نظران بازار انتشار گزارش عملکرد ۶ماهه و ماهانه شرکت‌های بورسی را پلی برای بازگشت از محدوده خطر عنوان می‌کردند. رفتار معاملاتی بازیگران سهام در هفته‌های اخیر به‌وضوح نشان می‌دهد سهامداران بیشتر تمایل دارند فروشنده باشند.

شاخص‌بورس در حالی میانه کانال۳/۱‌میلیون واحدی را از دست داد که این مهم بنابر نوسان‌های دلار و دورنمای مبهم بنگاه‌ها و چشم‌انداز اقتصادی کشور عملا سرمایه‌گذاران را وارد فاز جدیدی از دوگانگی نسبت به ماندن و رفتن کرده است.

سمت عرضه در حالی روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود که این گروه برای ادامه مسیر خود با شک و تردید‌های فراوانی مواجهند. بررسی تکنیکالی نیز نشان می‌دهد قیمت سهام هم‌اکنون در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد، با این حال بی‌اعتمادی شکل‌گرفته به بورس نمی‌گذارد سرمایه‌گذاران نسبت به ورود دوباره پول به بازار سهام اقدام کنند.

مهر پر مخاطره؟

«نماگر اصلی بورس تهران که فصل تابستان را نزولی پشت‌سر گذاشته بود، در مهرماه و با آغاز فصل پاییز مجددا عقب نشینی کرد. وضعیت کنونی بورس تهران متاثر از حرکت شرکت‌های کامودیتی‌محور است. با توجه به اینکه چشم انداز مثبتی از وضعیت شرکت‌های مذکور در کوتاه مدت در دست نیست، بعید به‌نظر می‌رسد بازار در مهرماه بتواند تغییر مسیر جدی بدهد.»

محمد‌علی زمانی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب اظهار می‌کند: نوسان قیمت دلار بر بازاری که دو سوم از ارزش آن در دست صنایع کامودیتی محور است، بسیار تعیین‌کننده است. کروکی قیمت دلار و کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با قیمت آزاد آن بر عملکرد شرکت‌های مذکور تاثیرخواهد گذاشت با این اوصاف باید دید این متغیر مهم تا چه میزان می‌تواند راه ورود پول به بازار را هموار سازد.

او در پاسخ به اینکه روند منفی بورس تهران تا کجا ادامه می‌یابد، توضیح می‌دهد: بازار سهام در پیچیده‌ترین وضعیت ممکن به‌سر می‌برد. از یک‌سو پرونده برجام در انتظار تحولات بین‌المللی است و از سویی دیگر دو ماه زمان تا انتخابات کنگره آمریکا باقی است.

در زمان یادشده بازار سهام قطعا نوساناتی را به دنبال خواهد داشت، از این‌رو به‌نظر می‌رسد با توجه به زمان انتخابات آمریکا، تالارشیشه‌ای در مهر‌ماه نیز شاهد رفتار احتیاط‌آمیز معامله‌گران باشد.

به گفته این کارشناس، در ماه جاری صنایع مختلف با چالش کمبود برق مواجه نخواهند بود. این موضوع نیز ممکن است تا حدودی شرایط متفاوتی برای برخی گروه‌ها رقم بزند. گرچه حل چالش برق به تنهایی نمی‌تواند تبدیل به محرک قوی برای بازگشت پول برای به گردونه معاملات باشد.

برهمین اساس نمی‌توان به‌صورت جدی عنوان کرد که کدام صنایع در نیمه دوم سال و در مهرماه از شرایط بنیادی مناسب تری برخوردار خواهند بود.

شاخص کل بورس تهران با تبعیت از روند متغیر‌های داخلی و خارجی اثرگذار، تصمیم به کاهش گرفته است و با توجه به اینکه سرنوشت عوامل عنوان‌شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به‌نظر می‌رسد شاخص‌های بازار مجددا از آخرین کف‌های ثبت شده نیز فاصله بگیرند.

اگر در هفته‌های آینده سیاست‌های فدرال‌رزرو با موضع‌گیری‌های جدیدی مبنی‌بر توقف سیاست انقباضی روبه‌رو شود، این مساله سرنوشت‌ساز می‌تواند به تحرکات جدی در بورس تهران بینجامد.

سیاست افزایش نرخ بهره دلار در واکنش به تورم از سوی بانک مرکزی آمریکا در دستور کار قراردارد، اما با توجه به اینکه اتخاذ این استراتژی دائمی نیست، چرخش از مسیر فعلی به منزله خروج تدریجی سهام از رکود است، اما باید دید تغییرات احتمالی اثرات خود را در عملکرد مهرماه صنایع خواهد گذاشت، یا نه.

نگاه بورس به ابهامات

تداوم خروج پول و جذب‌نشدن منابع جدید همگام با آغاز نیمه دوم سال، تالارشیشه‌ای را با یک ابهام بزرگ مواجه کرده است؛ این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد و استراتژی نجات بخش با اتمام شهریور از چه مسیری می‌گذرد؟ در همین رابطه کارشناسان بازار سرمایه اظهارات مختلفی عنوان می‌کنند. آیا بازار سهام هفتمین‌ماه از سال‌را نیز رو به افول ادامه می‌دهد؟

علی ایمانی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش می‌گوید: در این روز‌های منفی بازار صحبت از تقویت دوباره با توجه به ابهامات چندوجهی حاکم بر فضای داخلی و خارجی کشور تا حدودی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. روند دادوستد‌های بازار سرمایه در هفته‌های گذشته حاکی از خلأ محرک قدرتمند برای تقویت طرف تقاضا است.

همان‌طور که مشاهده شد تالارشیشه‌ای نیمه‌دوم۱۴۰۱ را ریزشی آغاز کرد؛ این در حالی است که سایر بازار‌های دارایی نیز در تعقیب و گریز یکدیگر از چشم‌انداز مبهمی برخوردارند. شاخص‌کل بورس در بهار حتی توانست کانال یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد را کسب کند، اما ورق بازار برگشت و روند نزولی قیمت اکثر سهام، شاخص را در ماه‌های گذشته تا یک‌میلیون و۳۲۸‌هزار واحد کاهش داد.

به گفته این کارشناس، بازارسهام برای فرار از مهلکه ایجاد شده و بهبود شرایط فعلی نیازمند میانبری جدی برای جذب نقدینگی پر قدرت است. او در ادامه تاکید می‌کند: قاعدتا با عنایت به اینکه برنامه مشخصی برای تقویت این بازار از سوی متولیان مربوطه به‌صورت شفاف و عملیاتی اعلام نشده، به‌نظر می‌رسد وضعیت کنونی با انتظارات ایجادشده فاصله زیادی داشته باشد.

بورس تهران برای بهبود این شرایط ناخوشایند در ابتدا باید رنگ ثبات در حیطه متغیر‌های اثرگذار را ببیند تا بدین وسیله سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار انگیزه کافی پیدا کنند.

او با اشاره به اثرگذاری انتشار گزارش عملکرد بنگاه‌های بورسی در جذب مابع مالی جدید بیان می‌کند: فعالان بورسی این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری چشم به سامانه کدال دوخته‌اند. در همین راستا به‌نظر می‌رسد پس از دریافت گزارش کامل فصل تابستان و عملکرد ۶ماهه بنگاه‌های بورسی رفتار معامله‌گران نیز همراه با این مهم تغییر کند.

گزارش‌های یادشده به‌طور معمول تصویری روشن از شرایط بنیادی و سود و زیان شرکت‌ها به سرمایه گذاران ارائه می‌دهد. بر همین اساس می‌توان گفت کارنامه نیم‌سال اول صنایع بورسی، مسیر‌یابی قیمت سهام را می‌تواند با تغییرات مهمی روبه‌رو کند.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید