مصرف زیاد این ویتامین منجر به سرطان ریه می‌شود

مصرف زیاد این ویتامین منجر به سرطان ریه می‌شود

داده‌های ما نشان می‌دهد که مصرف دوز‌های بالای B ۶ و B ۱۲ در یک دوره زمانی طولانی می‌تواند به بروز سرطان ریه در مردان سیگاری کمک کند. این قطعاً یک امر نگران کننده است که ارزش ارزیابی بیشتر را دارد.

کد خبر : ۱۱۱۰۳۲
بازدید : ۲۴۵۶

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد مصرف بیش از حد از مکمل‌های ویتامینی محبوب می‌توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را تقریباً چهار برابر افزایش دهد. در این میان ویتامین‌های گروه B و به طور خاص B ۱۲ نقشی اساسی دارند.

ویتامین‌های گروه B یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی هستند که بدون نسخه به فروش می‌رسند. به طور معمول ویتامین‌های B ۶ و B ۱۲ مواد مغذی ضروری هستند که نقش مهمی در کاهش استرس و اضطراب، تولید انرژی و عملکرد شناختی دارند.

در این میان، اما یافته‌های محققان نشان می‌دهد مصرف دوز‌های بالای ویتامین B برای مدت طولانی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ درصد افزایش دهد. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف بالای B ۶ با سه برابر شدن و B ۱۲ با افزایش چهار برابری خطر سرطان ریه در مردان (به ویژه افراد سیگاری) مرتبط است.

باید توجه داشت که فرض رایج این است که مکمل‌های B ۶ و B ۱۲ به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند، بنابراین یک تیم تحقیقاتی تأثیر مصرف بالای B ۶ و B ۱۲ را در یک دوره طولانی بر سرطان ریه ارزیابی کردند.

آن‌ها داده‌های ۷۷۱۱۸ بیمار را از نظر دریافت مکمل‌های ویتامین و شیوه زندگی تجزیه و تحلیل کردند، تحقیقی که برای بررسی اثرات مکمل‌ها بر سرطان طراحی شده است. این مطالعه برای تعدادی از عوامل تأثیرگذار مانند سن، تحصیلات، سیگار کشیدن، نژاد، مواد مخدر، مصرف الکل، وزن بدن و سابقه خانوادگی سرطان تنظیم شد.

دکتر تئودور براسکی، نویسنده اول این مطالعه، در رابطه با کشف فوق گفت: داده‌های ما نشان می‌دهد که مصرف دوز‌های بالای B ۶ و B ۱۲ در یک دوره زمانی طولانی می‌تواند به بروز سرطان ریه در مردان سیگاری کمک کند. این قطعاً یک امر نگران کننده است که ارزش ارزیابی بیشتر را دارد.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Clinical Oncology منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید