روز سبز بورس تهران

روز سبز بورس تهران

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدای معاملات آشتی دوباره‌ای با رنگ سبز داشت.

کد خبر : ۱۱۱۱۲۱
بازدید : ۴۵۹

عملکرد ضعیف بازار سهام در ‏‏‏‏‏‏‌ماه‌های گذشته و سرعت‏‏‏‏‏‏‌گرفتن موج‌های ریزشی در هفته‏‏‏‏‏‏‌های اخیر بیش از پیش بر نگرانی سرمایه‏‏‏‏‏‏‌گذاران افزوده بود، اما در ادامه این روند روز چهارشنبه شاهد افزایش ۹۱/ ۰‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام بودیم.

از طرفی پس از ۱۹‌روز متوالی خروج سرمایه از بورس تهران در روز چهارشنبه حدود ۴۱‌میلیارد‌تومان نقدینگی جذب بازار شد. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد چشم امید سهامداران به گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها است تا بلکه بازار سرمایه طی کوتاه‏‏‏‏‏‏‌مدت روند مشخصی داشته باشد.

در جریان دادوستد‌های بازار سهام در روز چهارشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۹۱/ ۰‌درصدی معادل ۱۲‌هزار واحد افزایش داشت و در سطح یک‌میلیون و ۳۴۶‌هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل ضمن ثبت رشد ۹۱/ ۰‌درصدی در سطح ۳۹۲‌هزار واحد قرار گرفت.

نبود جریان نقدینگی کافی در بازار سهام در کنار خروج ادامه‌دار سرمایه از بازار روند رکودی و فرسایشی بازار را پایدار کرده است، به‌طوری‌که در معاملات روز چهارشنبه نیز مجموع ارزش معاملات خرد سهام در سطحی پایین‌تر از دو‌هزار میلیارد‌تومان باقی ماند و با افزایش ۶/ ۷‌درصدی در مقایسه با روز گذشته رقم هزار و ۴۰۰‌میلیارد‌تومان را به ثبت رساند.

این در حالی است که نهایتا پس از ۱۹ روز متوالی، بازار سهام با جذب نقدینگی همراه شد و بیشترین ورود پول از ابتدای شهریور‌ماه سال‌جاری را به‌ثبت رساند، به‌طوری‌که در روز یادشده حدود ۴۱‌میلیارد‌تومان نقدینگی توسط سهامداران خرد وارد بازار شد.

این شرایط در حالی ادامه دارد که در جریان روند فرسایشی بازار سرمایه گروه «خودرو و ساخت قطعات» حدود ۱۷‌میلیارد‌تومان و صنعت «حمل‌ونقل» با خروج پول بیش از ۱۳‌میلیارد تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، در مقابل گروه «محصولات شیمیایی» با جذب نقدینگی بیش از ۲۵‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «لاستیک و پلاستیک» بیشترین ورود پول حقیقی را به ثبت رساند.

به تفکیک نماد‌های معاملاتی نیز طی دادوستد‌های روز گذشته بازار سرمایه «خودرو» با خروج بیش از ۲۲‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «حشکتی» با خروج حدود ۱۲‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نماد‌های معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در مرتبه بعدی جدول نیز «کیمیاتک» با خروج حدود ۵‌میلیارد تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز چهارشنبه را به‌نام خود به ثبت رساند؛ این در حالی است که نماد‌های «نوری» و «پکرمان» به ترتیب با ورود پول بیش از ۲۰‌میلیارد‌تومان و حدود ۱۶‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

بورس چهارشنبه زیر ذره‌بین

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدای معاملات آشتی دوباره‌ای با رنگ سبز داشت، به‌طوری‌که در ۳۰ دقیقه ابتدایی نماگر اصلی بازار با تاثیرپذیری از نماد‌های «نوری»، «خودرو» و «شپنا» با افزایش پنج‌هزار واحدی همراه شد.

شاخص هم‌وزن در مدت زمان یادشده رشدی دو‌هزار واحدی را به ثبت رساند؛ این در حالی است که با گذشت ۶۰دقیقه از تایم معاملاتی بازار، ارزش معاملات خرد به ۷۰۰میلیارد‌تومان رسید و حقیقی‌ها نیز بیش از ۹‌میلیارد‌تومان وارد بازار سهام کردند.

همچنین در نیمه معاملات بورس روز گذشته شاخص‌کل با افزایش ۹‌هزار و ۵۶۰واحدی در کانال یک‌میلیون و ۳۴۴‌هزار واحد نوسان داشت. شاخص هم‌وزن نیز با بیش از ۳هزار واحد افزایش در سطح ۳۹۱‌هزار واحد قرارگرفت.

نهایتا در پایان معاملات روز چهارشنبه دماسنج بازار در مدار صعودی باقی‌ماند و در ابرکانال یک‌میلیون و ۳۴۰‌هزار واحد مورد‌معامله قرار گرفت؛ این در حالی است که نماد‌های معاملاتی «شپنا»، «فولاد» و «نوری» در این روز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص‌کل را داشتند، اما در مقابل نماد معاملاتی «کگل» تاثیر منفی بر شاخص‌کل داشت

در این روز به دلیل ناچیزبودن این تاثیر در مقایسه با تاثیر مثبت سهام بزرگ بازار، نماد یادشده تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد شاخص‌کل در روز یادشده نداشت.

در مرتبه دوم نیز نماد «وامید» با ۱۰۳‌واحد تاثیر منفی بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر منفی بر نماگر یادشده را به ثبت رساند. این شرایط در حالی ادامه دارد که بر اساس روند معاملاتی بورس تهران طی روز‌های گذشته تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه با یک فاصله زمانی معقول هم جهت با سایر بازار‌های موازی حرکت خواهد کرد و این انتظار که بازار سرمایه خود را با بازار‌های موازی تطبیق دهد کاملا منطقی و توجیه پذیر است.

این کارشناسان بر این باورند که به واسطه رسیدن به نقاط قوی حمایتی و حمایت‌های پیدا و پنهان از بازار، روند معاملات بازار سهام در مقایسه با روز‌های گذشته وضعیت نسبتا بهتری را تجربه می‌کند، اما این موضوع مغایر با مشکلات دیرینه بازار سرمایه نیست، چراکه بازار سهام همچنان از نبود جریان نقدینگی کافی در بازار رنج می‌برد و تردید‌ها و ابهامات موجود در بازار یادشده مانع از آن می‌شود که سرمایه‌گذاران با اطمینان‌خاطر بیشتر و فرض اینکه سرمایه آن‌ها در این بازار حفظ می‌شود در چرخه معاملات بورس تهران حضور داشته باشند؛ بنابراین بر اساس برآیند معاملات بورس تهران طی روز اخیر می‌توان گفت با پایداری نوسان‌ها در بازار سهام و همچنین کاهش اعتماد عمومی اهالی بازار سرمایه، فعالان بازار دیگر چندان رمقی برای تحرک در بازار سهام ندارند.

این در حالی است که اغلب سهام موجود در بورس تهران در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند، اما روند فرسایشی و ادامه دار خروج نقدینگی از بازار مانع از آن می‌شود که سرمایه جدیدی در بازار جذب شود.

در چنین شرایطی فارغ از ابهامات مذکور بازار سهام، امید سرمایه‌گذاران در روز‌های پیش رو به گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌هاست، چراکه به‌نظر می‌رسد با انتشار این گزارش‌ها شاهد نوسان بازار در کوتاه‌مدت باشیم. البته ذکر این نکته لازم است که نزولی یا صعودی‌بودن این نوسان‌ها بستگی به این دارد که گزارش‌های منتشرشده چه وضعیتی خواهند داشت.

واکنش مثبت به ابتدای هفته

از تمامی این حرف‌ها که بگذریم، بررسی وضعیت بازار سهام در روز‌های گذشته موید این نکته است که ناآرامی‌های ابتدای هفته نتوانسته تاثیری جدی بر روند بازار سهام بگذارد. نه آنطور که برخی از فعالان بازار سهام باور کرده بودند، این بازار غیرمنطقی نیست و از پس بروز مشکلاتی این‌چنین که روند معاملات را مختل نمی‌کند، برمی‌آید.

به هر روی بازار سهام نشان داده که از سد جو منفی حاکم بر معاملات روز شنبه گذشته است و در شرایطی که خبری مهم داخل این بازار که (هم‌اکنون درمرحله ارائه گزارش‌های ماهانه است) وجود داشته باشد، دلیل چندانی برای تن دادن به فضای منفی بازار‌های جهانی ندارد.

با این‌حال باید به این نکته نیز توجه کرد که به سبب افزایش نااطمینانی در بازار‌های جهانی این احتمال وجود دارد که فضای منفی باز‌هم بر بازار سهام سایه اندازد و در روز‌های دیگر نیز تا حدودی از میزان تقاضا در بازار سهام بکاهد.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید