هوندا زد؛ یک اثر هنری در ترکیب کلاس کوپه!
یکی از جاذبههای طراحی هوندا زد به حذف ستون و ایجاد فضای یکپارچه برای قرارگیری پنجرههای جانبی مربوط میشود.
هوندا Z یکی از مطرحترین محصولات کمپانی ژاپنی از منظر طراحی است. این خودرو اولین بار در سال ۱۹۷۰ روی خط تولید قرار گرفت و نسل اول آن تا ۱۹۷۴ روانه بازار شد. پس از آن درگیر وقفهای طولانی شد تا آنکه سال ۱۹۹۸ به خط تولید بازگشت و تا ۲۰۰۲ نیز در لیست فروش هوندا قرار داشت.
به رغم اهمیت نسل اول، نسل دوم هوندا زد هیچگاه تبدیل به محصولی شاخص و قابل اعتنا نشد!
نسل اول هوندا زد در واقع کوپهای بسیار کوچک بود که در همین حجم جزئی هنرمندانه ساخته و پرداخته شده بود. هوندا Z از منظر ابعاد برابر با ۳۱۲۵ میلیمتر در طول، ۱۲۹۵ میلیمتر در عرض و ۲۰۰۰ میلیمتر در فاصله بین محورها توسعه یافت. ارتفاع نیز برابر با ۱۲۸۰ میلیمتر بود. این ابعاد به علاوه وزن ۵۹۵ کیلوگرمی، مجموعا کوپهای دوست داشتنی را روانه بازار کرد.
یکی از جاذبههای طراحی هوندا زد به حذف ستون و ایجاد فضای یکپارچه برای قرارگیری پنجرههای جانبی مربوط میشود.
در بخش پیشرانه نسل اول با توجه به سال تولید از نمونههای مختلف ۲ سیلندر استفاده شد که البته هیچکدام بالاتر ۶۰۰ سی سی نبودند (۳۵۴/۳۵۶ و ۵۹۸ سی سی با توجه به سال تولید). در بخش جعبه دنده هم نمونه ۴ یا ۵ سرعته دستی و همچنین ۲ سرعته هونداماتیک استفاده شد.
نکته جالب در رابطه با این پیشرانه به مهندسی ژاپنی باز میگردد که از این پیشرانه ۲ سیلندر که تنها انتظار ۲۰ اسب بخار خروجی از آن روی کاغذ وجود داشت، ۳۱ تا ۳۳ اسب بخار خروجی گرفتند و در آن زمان موفقیت مهمی را ثبت کردند.
یک سال بعد از معرفی، با تغییرات فنی در سیستم خنک کننده و استفاده از رادیاتور آبی، میزان خروجی به ۳۶ اسب بخار رسید.
هوندا زد
اما ابتدای مطلب در رابطه به اهمیت طراحی هوندا زد اشاره کردیم، سادهترین دلیل بر این ادعا میتواند نگاهی به هوندا سیویک نسل ۱ تا هاچ بکهای جدیدتر سیویک و هوندا e الکتریکی باشند.
هوندا زد یک اثر هنری در ترکیب کلاس کوپه و خودروهای بسیار کوچک است. این ترکیب آنچنان دقیق و با تفکر ارائه شده که مخاطب زمان مشاهده آن هرگز دچار دلزدگی و درگیری در حس انتقاد از یک طراحی صنعتی نمیشود، زیرا همه چیز بسیار لطیف و ساده پیش چشمش قرار گرفته و حتی میتواند از زیبایی جزئیات آن لذت ببرد.
از سوی دیگر طراحی موفق دهه ۷۰ میتواند زمینه ساز معرفی یک خودرو در سال ۲۰۲۰ (هوندا e) باشد. به عبارت دیگر زمانی که خشت اول را حساب شده و بی نقص بگذاریم قطعا ساختمانی که در آینده روی این خشت شکل میگیرد قابل تحسین و بهره برداری خواهد بود، به همین سادگی!