۵ روش مختلف ابراز عشق؛ زبان عشق شما چیست؟

۵ روش مختلف ابراز عشق؛ زبان عشق شما چیست؟

هر فردی می‌تواند به یک یا چند روش ابراز عشق کند و ابراز عشق را بفهمد. این بستگی به درجه فهم و تصور فرد دارد. اگر فردی درک بالایی داشته باشد، با چندین زبان عشق را خواهد فهمید و با روش‌های زیادی ابراز عشق می‌کند.

کد خبر : ۱۱۱۲۵۵
بازدید : ۲۷۶۵

۵ زبان عشق، برگرفته از کتابی به همین نام از گری چاپمن است که در آن به بررسی راه‌های ابراز عشق و دوست داشتن در افراد می‌پردازد.

این کتاب در سال ۱۹۹۲ نوشته شده، که از پرفروشترین کتاب‌های زمان خود بود. در آن راز و رمز‌های ساده‌ای برای بهبود ارتباط زوجین مطرح شده است که تاکنون میلیون‌ها رابطه را در سراسر جهان نجات داده است. این حلقه گم شده در روابط است که دانستن آن می‌تواند بسیاری از مسائل را از پیش پای زوجین بردارد.

از مهمترین مفاهیمی که در این کتاب مطرح شده، زبان عشق است. شما با شناخت زبان عشق خود و همسرتان بهتر می‌توانید ابراز عشق کنید و مورد عشق قرار بگیرید. زمانی که دوران رمانتیک عاشقی تمام شد و زندگی شما وارد روزمرگی شد، با این راه حل می‌توانید عشق را زنده نگه دارید.

رابطه شما در هر مرحله‌ای باشد، با راهنمایی‌های دکتر چاپمن می‌توانید به سطح عمیق تری از صمیمیت با همسرتان برسد. توصیه‌های این کتاب تنها برای زوجین نیست؛ بلکه در هر ارتباطی می‌تواند مفید باشد.

از شما دعوت می‌کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره هم اندیشان همراه باشید تا «۵ زبان عشق که هر کسی باید بداند» را به شما بگوییم.

زبان عشق چیست؟

گری چاپمن بیان کرده است که در نتیجه سال‌ها مشاوره، دریافتم که ۵ زبان عشق وجود دارد؛ در واقع مردم به ۵ روش مختلف ابراز عشق می‌کنند و آن عشق را می‌فهمند.

این مسئله را می‌توان به زبان‌های گوناگون تشبیه کرد. همان طور که هر فردی زبان مادری خود صحبت می‌کند، در افراد نیز یک شیوه ابراز عشق به عنوان ترجیح اصلی مطرح است.

هر فردی می‌تواند به یک یا چند روش ابراز عشق کند و ابراز عشق را بفهمد. این بستگی به درجه فهم و تصور فرد دارد. اگر فردی درک بالایی داشته باشد، با چندین زبان عشق را خواهد فهمید و با روش‌های زیادی ابراز عشق می‌کند.

۵ زبان عشق چیست؟

در ادامه این ۵ زبان عشق را با مثال برای شما توضیح می‌دهیم.

۱- کلمات تاییدگر و مثبت

برای افرادی که زبان عشق آن‌ها کلمات مثبت است، کلمات به معنای واقعی تاثیر بالایی دارد. هر گونه ابراز محبت کلامی برای او ارزش زیادی دارد. آن‌ها با شنیدن جملات احساسی مانند دوستت دارم بسیار خوشحال می‌شوند.

هرگونه تعریف زبانی از جمله "چه لباس زیبایی پوشیدی! " یا قدردانی کلامی مانند "چه غذای خوشمزه‌ای درست کردی" و تشویق کردنش، تاثیر بسیار زیادی در خوشحال کردن این افراد دارد.

در این زبان عشق کلماتی که توهین آمیز باشد، چندین برابر تاثیر منفی دارد که افراد با ترجیح کلامی به راحتی نمی‌توانند آن را فراموش کنند.

۲- وقت گذرانی با کیفیت

ترجیح این زبان عشق توجه است. افرادی که زبان عشق آن‌ها وقت گذرانی با کیفیت است، خواستار توجه کامل همسر خود هستند.

تنها چیزی که باعث می‌شود فرد حس کند مورد عشق واقعی است، وقتی است که همسرش با او می‌گذراند. در این حالت است که فرد احساس رضایت درونی دارد و اذعان می‌کند که مورد محبت واقع شده است.

برای این افراد از یاد بردن مناسبت‌های مهم از جمله تولد و سالگرد ازدواج بسیار ناراحت کننده است؛ همچنین در برخورد با این افراد نباید به حرف‌های آن‌ها بی توجهی کنید.

۳- دریافت هدیه

زبان عشق برخی از افراد دریافت هدیه است. این افراد مادی گرا نیستند؛ اما دریافت هدیه‌ای حساب شده و جذاب آن‌ها را واقعا خوشحال می‌کند.

افرادی که زبان عشق آن‌ها دریافت هدیه است، عشق خود را نیز با خرید هدیه نشان می‌دهند. برای خوشحال کردن آن‌ها باید هدایای مختلفی بخرید.

۴- انجام خدمت

زبان عشق برخی از افراد انجام خدمت است. برخی با انجام کار‌های مختلف محبت خود را ابراز می‌کنند. آن‌ها دوست دارند همسرشان به آن‌ها کمک کند و معمولا در صورت وجود مشکلی، اول به همسر خود رجوع می‌کنند. برای این افراد تنبلی همسر و بدقولی بدترین چیز ممکن است.

۵- تماس بدنی

برای این افراد هیچ چیزی عمیق‌تر از ابراز احساسات از طریق نوازش یا بوسیدن نیست و اگر از سوی همسرشان مورد محبت فیزیکی قرار نگیرند، افسرده شده و فکر می‌کنند مورد علاقه همسرشان نیستند.

برای این افراد، بی توجهی فیزیکی از سوی همسر بدترین اتفاق ممکن است.

ضرورت دانستن زبان عشق همسرمان چیست؟

از آن جایی که در بسیاری از موارد الویت‌ها و ترجیحات ما در ابراز و دریافت عشق با همسرمان کاملا متفاوت است (کمتر زوجی زبان عشق یکسانی دارند!)؛ ما با دانستن زبان عشق او می‌توانیم محبتی را که او طالب آن است به او بدهیم و رضایت قلبی را به او هدیه کنیم.

تنها ابراز عشق صادقانه مهم نیست، شما باید به زبان عشق همسرتان با او صحبت کنید تا او این عشق را بفهمد.

اگر زبان عشق همسرتان کلمات مثبت است، هر اندازه بخواهید با خدمت به او ابراز عشق کنید، او نخواهد فهمید و در نهایت از سوی شما محبتی دریافت نخواهد کرد. در واقع با دانستن زبان عشق او، هوشمندانه محبت کنیم تا تاثیر بالایی بر او بگذارد.

از کجا بفهمیم زبان عشق همسرمان چیست ؟

نکته جالب این است که هر فردی با زبان عشق خود به دیگران ابراز محبت می‌کند.

برای مثال فردی که زبان عشق او هدیه دادن است، مرتب برای افراد مورد علاقه اش هدیه می‌خرد؛ یا فردی که از کلمات تاییدکننده استفاده می‌کند، ابراز عشق زبانی را بیشتر انجام می‌دهد.

مفهوم مخزن عشق

گری چاپمن، مفهومی به نام مخزن عشق را تعریف می‌کند. هر فردی از بدو تولد یک مخزن عشق دارد که اگر در کودکی به اندازه کافی مورد عشق قرار بگیرد، این مخزن پر می‌شود و فرد مسئولیت پذیر خواهد شد. در صورتی که کودک مورد محبت و توجه قرار نگیرد و مخزن عشق او خالی بماند، او از لحاظ اجتماعی و عاطفی عقب می‌ماند.

این مخزن عشق در بزرگسالی نیز نیاز به پر شدن از سوی خانواده و همسر دارد. پس از ازدواج فرد نیاز به این دارد که این مخزن عشق از سوی شریک عاطفی اش پر شود.

کودکان نیز از بدو تولد با زبان عشق آشنا هستند و هر توجهی نیاز داشته باشند را درخواست می‌کنند. با توجه به درخواست‌های کودک، می‌توانیم زبان عشق او را تشخیص دهید و با این زبان عشق مخصوص او به او ابراز عشق کنیم و مخزن عشق او را پر کنیم.

زمانی که همسرتان با شما صحبت می‌کند، از شما تشکر می‌کند می‌کند؛ برای شما هدیه می‌خرد؛ با شما صحبت می‌کند؛ رابطه عاطفی با شما دارد و به شما ابراز عشق می‌کند و در نهایت این مخزن پر می‌شود.

مخزن عشق با کار‌هایی مانند بی توجهی همسر به نیاز ها، از بین رفتن اعتماد و مشکلات حل نشده استرس کاری خالی می‌شود. اگر مخزن عشق شما و همسرتان در حال پر شدن باشد، رابطه شما سالم است و در مسیر درستی حرکت می‌کند.

در برخورد با زوج‌های در آستانه طلاق، می‌توان فهمید آن‌ها سال‌ها است مخزن عشق همدیگر را خالی نگه داشته اند و نتوانسته اند عشق خود را مطابق با زبان عشق و درک همسر خود ابراز کنند در نتیجه رابطه رو به سردی رفته و زوجین خواستار طلاق شده اند.

چطور مخزن عشق را پر نگه داریم؟

شما می‌توانید با ترمیم مخزن عشق، آن را پر نگه دارید!

این کار را می‌توانید با گوش کردن به احساسات همدیگر، حمایت کردن از هم، وقت گذاشتن برای رابطه و کار‌های ریز و درشتی که می‌تواند محبت شما را به طرف قابل برساند، انجام دهید.

اگر مسئله‌ای بین شما است، می‌توانید با گفتگوی سالم آن را حل کنید؛ با این کار بهتر می‌توانید مخزن عشق را تعمیر کرده و آن را پر نگه دارید.

در پایان

زبان عشق شما و همسرتان ممکن است با هم متفاوت باشد؛ مانند دو فرد غیر هم زبان که هر قدر به زبان مادری خودشان بخواهند با فرد مقابل صحبت کنند، او متوجه نخواهد شد؛ بنابراین نیاز است که زبان اصلی عشق همسرتان را بدانید و طبق آن به او محبت کنید تا زندگی خوبی داشته باشید.

با دانستن زبان عشق خود نیز می‌توانید در این مورد با همسرتان صحبت کنید و توقعات خود را با او در میان می‌گذارید. او نیز با آگاهی به سلیقه شما و زبان عشق شما رفتار کرده و مخزن عشق شما نیز پر می‌شود.

تست زبان‌شناسی عشق

تست روانشناسی

وقتی به این تصویر نگاه می‌کنید، کدام یک از این دو را ابتدا دیدید؟ صادقانه پاسخ دهید، بدون این که سعی کنید نتایج آزمایش را پیش بینی کنید، تنها در این صورت به یک پاسخ واقعی که ماهیت شما را منعکس می‌کند، خواهید رسید.

تست‌های شخصیت این چالش‌ها در بیشتر مواقع موفقیت‌آمیز هستند، زیرا ادراک، چابکی بصری و توجه ما را به خطا‌ها آزمایش می‌کنند و اغلب نظریه‌ای در مورد شخصیت ما به همراه دارند که گاهی می‌توانند صحت داشته باشند. با گفتنی همراه باشید.


نتایج تست زبان عشق:

مرد: این نشانه آن است که زبان عشق شما کمی پیچیده است. شما همیشه از نظر عاطفی فردی مستقل بوده اید. شما هرگز محبت، توجه و حضور عاطفی زیادی نداشتید، چه از طرف خانواده و چه از طرف شریک عاشقانه، بنابراین برای شما سخت است که کسی را در کنار خود بپذیرید، حتی اگر برای خوشحال کردن او باشد.

برای شما عشق احساسی است که همیشه به چیز‌های خوب اشاره نمی‌کند، بنابراین ابراز آن به اطرافیانتان دشوار است. برای به دست آوردن شما، لازم است فرد مقابل زبان عشق خود را تنظیم کند که در جهت اعتماد است. این فرد باید تعهد، مسئولیت عاطفی و رفتار متقابل را نشان دهد تا زمانی که به اندازه کافی احساس امنیت کنید.

زن: زبان عشق شما بسیار در مورد حمایت است. با حساسیت و همدلی بالا، شما بر این باورید که عشق واقعی این است که بتوانید با محبت و فداکاری از دیگران مراقبت کنید، بنابراین تلاش نمی‌کنید تا ببینید چه کسی چه چیزی دوست دارد تا خوشحال باشد. در عین حال از فرد کناری انتظار دارید که به ماموریت مراقبت از شما و تلاش برای اصلاح رابطه متعهد باشد.

برای این که یک نفر بتواند قلب شما را به دست آورد، باید در برابر خودخواهی، غوطه ور شدن در عشق و همه چیز‌هایی که آن را ارائه می‌دهد، حرکت کنید. هرچه بتوانید محبت بیشتری در رابطه بدهید به همان اندازه دریافت می‌کنید؛ بنابراین احساس شادی و رضایت بیشتری خواهید داشت و رابطه شما بهتر خواهد شد.

منبع: هم‌اندیشان/ گفتنی

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید