زندگی در حلقه نور؛ «رینگ لایت»‌ها چه می‌کنند؟!

زندگی در حلقه نور؛ «رینگ لایت»‌ها چه می‌کنند؟!

دنیای پرزرق و برق بلاگر‌ها و اینفلوئنسر‌ها هر روز به روزتر می‌شود و شاید اگر فردا پا به این دنیای رنگ وارنگ بگذارید، چیز‌های جدیدتری هم ببینید، اما هرچه هست تا موبایل و ابزار‌های نوین تکنولوژی هست این بازار موازی هم حسابی در تکاپوست.

کد خبر : ۱۱۱۲۵۹
بازدید : ۹۱۶

ترانه بنی یعقوب | زندگی‌شان در دایره نور، قاب گوشی‌های عجیب و غریب و میکروفن‌های خوش آب و رنگ می‌گذرد. آنقدر طبیعی و عادی که اگر برایت سؤال بشود که این‌ها برای یک زندگی عادی چه کارکردی دارد، می‌گویند مگر تو در این جهان زندگی نمی‌کنی؟

در کنار بازار فروش گوشی و موبایل این روز‌ها بازار موازی دیگری هم وجود دارد که اتفاقاً زرق‌وبرق و رفت و آمدش اگر بیشتر از بازار موبایل نباشد کمتر هم نیست. کافی است به چند پاساژ معروف فروش این محصولات سربزنی تا با این دنیای جدید آشنا شوی. قاب گوشی، اولین چیزی است که در این جهان موازی نظرت را جلب می‌کند.

آن هم در انواع و اقسام مدل‌هایی که حتی گاهی نمی‌توانی تصورش را بکنی! گوشی‌هایی با طرح شخصیت‌های انیمیشن و فیلم‌های معروف تا طرح دستبند و گوشواره و حلقه‌های رویشان. دنیای رنگ و طرح که می‌گویند همین‌جاست.

یکی از فروشنده‌ها می‌گوید: «اگر بلاگر و اینفلوئنسر باشی نمی‌توانی با یک قاب ساده جلوی دوربین بروی. باید همه چیزت خاص باشد و ما این چیز‌های خاص را به مردم ارائه می‌دهیم.»

قاب‌های گوشی با طرح گردنبند و دستبند و حلقه‌های رویشان چند نمونه از چیز‌های خاصی است که آقای فروشنده به آن‌ها اشاره می‌کند: «این‌ها ماربل هستند، امسال خیلی ترند شده‌اند. می‌توانی دستبندشان را دور دستت بیندازی. می‌توانی هم نیندازی و فقط از قشنگی‌اش استفاده کنی. این‌ها توی ویدیو هم جلوه دیگری دارد. این ماربل‌های دستبندی بیشترین طرفدار را دارد.

ماربل‌های دستبندی در واقع قاب گوشی‌هایی هستند که رویشان یک دستبند پر زرق و برق شیشه‌ای نصب شده و قیمت گرانترین‌شان ۶۷۰ هزار تومان است: «قاب گوشی از هر قیمتی هست. ۱۷۰ هزار تومانیش را می‌توانی پیدا کنی تا ششصد هفتصد هزار تومان. مثلاً این قاب‌های حلقه‌دار را ببین!

یا این‌ها که شکل حیوان هستند. دیگر از این متنوع‌تر می‌توانی جایی پیدا کنی؟» دختر نوجوانی همراه مادرش برای خرید قاب گوشی آمده. مادرش مدام به او نهیب می‌زند که قابی با قیمت مناسب‌تر انتخاب کند و رو به من می‌گوید:

«اگر بدانی ماهانه چقدر خرج این آت و آشغال‌ها می‌کند... هر کدام از این قاب‌ها را چند بار دستش می‌گیرد و بعد دلش را می‌زند و می‌گوید باید جدیدش را بخرم. می‌گوید این‌ها را می‌گذارم توی صفحه اینستاگرامم. آخر قاب گوشی جایش توی اینستاگرام است؟

ما یک قاب می‌خریم برای اینکه گوشی از دستمان افتاد نشکند. این چیز‌ها آخر بجز پول دور ریختن به چه درد دیگری می‌خورد؟» دختر چشم‌غره‌ای به مادرش می‌رود و یک قاب گوشی سبز که رویش چند موش پلاستیکی نصب شده انتخاب می‌کند.

قاب‌های حلقه‌دار با یک دایره رویشان شکل تزئینی دارند و البته گاهی از حلقه رویشان به عنوان استند یا نگهدارنده موبایل هم استفاده می‌شود. از قاب‌های خرگوشی، موشی یعنی به شکل یک خرگوش و موش تا قاب‌های راه‌راه و پاپیونی در این بازار موجود است.

البته به گفته چند فروشنده این بازار، این روز‌ها بلاگر‌های اینستاگرام طرح مورد علاقه‌شان «اسب تک شاخ» است و مثل هر بازار دیگری که ناگهان چیزی در آن مد می‌شود در بازار موبایل هم این روز‌ها اسب تک‌شاخ حسابی فراگیر شده است.

اما حلقه نور ابزاری است که حسابی بازار را قبضه کرده و تقریباً به هرمغازه‌ای سرمی‌زنی انواع آن را در اندازه‌های مختلف و قیمت‌های متفاوت می‌بینی. از مغازه‌داری می‌پرسم این حلقه‌های نور چه کاربردی دارد؟ با تعجب ابروهایش را بالا می‌اندازد: «یعنی واقعاً نمی‌دانی رینگ لایت چیست؟ یک دایره با نور مهتابی که نور محیط را تنظیم می‌کند. این را دیگر همه می‌شناسند، چطور شما اینو نمی‌شناسی؟»

با کلی سرزنش از سوی آقای فروشنده بالاخره متوجه می‌شوم که رینگ لایت یا دایره نور برای تنظیم نور هنگام عکاسی کاربرد دارد. دایره نوری که می‌تواند سایه‌ها را محو کند و نور مورد نظر را برای عکاسی تنظیم کند و بیشترین استفاده‌اش هم میان بلاگرها، اینفلوئنسرها، آرایشگر‌ها و ناخن کارهاست.

«ربنگ لایت»‌

«رینگ لایت این روز‌ها کلی طرفدار دارد از بچه تا بزرگسال همه می‌خرند. با این حلقه‌ها نور خیلی قشنگ و مستقیم به صورت می‌افتد. نور زرد و سفید دارد. البته می‌شود نور زرد و سفید را با هم قاطی کرد. نورش کم و زیاد هم می‌شود.

دیگر همه‌اش بستگی به سلیقه استفاده کننده دارد. اما بیشتر ناخن کارها، آرایشگر‌ها و اینفلوئنسر‌ها و کسانی که در فضای مجازی تولید محتوا می‌کنند مشتری ما هستند. البته همیشه هم کسانی هستند که برای خودشان و دلشان این‌ها را می‌خرند و مثلاً علاقه‌مند به عکاسی در خانه هستند.

دختر ۹ ساله من یک روز به مغازه‌ام آمد از این‌ها دید و گفت من هم می‌خواهم. الان هم توی خانه گذاشته و از خودش عکس می‌گیرد. قبلاً می‌رفت جلوی پنجره که با نور خوب عکاسی کند الان دیگر نور خوب سرخود دارد.»

یکی از فروشنده‌ها که نمی‌داند معنای میک آپ (آرایش) چیست می‌گوید: «نمی‌دانم میک‌آپ چیست، اما آن‌هایی از این رینگ‌های آیینه‌ای می‌خرند که میک‌آپ می‌کنند. این‌ها سایه را می‌گیرد و نور را تنظیم می‌کند. ما معمولاً روزی ۲۰۰ تا از این‌ها می‌فروشیم. البته ما عمده فروشیم.

شاید تهران روزی دو سه تا بفروشیم، اما عمده فروشمان شهرستان است. این بلاگر‌ها خرج می‌کنند، چون از این کارهایشان پول در می‌آورند.» دختر جوانی که یک حلقه نور یا رینگ لایت خریده برایم توضیح می‌دهد تبلیغ کننده یک پیج لباس است و مانتو شلوار‌های یک مغازه را می‌پوشد و تبلیغ می‌کند و در ازای پوشیدن هر لباس ۳۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کند:

«عکس‌های ما، چون تبلیغاتی است باید کیفیت و رنگ مناسب داشته باشد و تنظیم صفر تا صدش هم با خودم است دیدم تنظیم نور بدون رینگ لایت سخت است برای همین آمدم و یک هشتصد هزار تومانی‌اش را خریدم البته سه پایه‌اش را هم خریدم که آنقدر شد.

قیمت ارزان‌تر هم بود، اما من ترجیح دادم یک چیزی بخرم که تا مدتی برایم کار کند خلاصه ابزار کارم است. همه دوستانم از این‌ها دارند.» دختر یک پنکه کوچک هم خریده: «این‌ها هم بین بلاگر‌ها و ما تبلیغ کننده‌ها کاربرد دارد، می‌گذاریم جلوی صورتمان که عرق نکنیم بادش ملایم است و باعث می‌شود آرایشمان خراب نشود.»

میکروفن یقه‌ای، حلقه نور سه پایه برای موبایل، قاب‌های رنگی و میکروفن‌های رنگی بیشتر خریداران را در این بازار پر زرق و برق دارند. چند فروشنده توی یک مغازه نشسته‌اند: «دیگه بلاگری که کارش را تبلیغ می‌کند باید میکروفن‌های روی سرش هم حسابی خوش آب رنگ باشد. نمی‌تواند با یک قاب و میکروفن ساده جلوی دوربین بنشیند.

بیشترین مشتری‌های ما خانم هستند نه اینکه مرد‌ها و پسر‌ها دنبال این چیز‌ها نباشند، اما بیشترمشتری‌های ما خانم هستند. ما مشتری از شهرستان هم کم نداریم. البته در فروش این چیز‌ها مثل هر کالای دیگری جای مغازه هم مهم است ما خودمان روزی دو سه تا رینگ لایت می‌فروشیم، اما آن‌هایی که مغازه‌شان سرگذر است روزی هشت - نه تا حتماً می‌فروشند.»

دنیای پرزرق و برق بلاگر‌ها و اینفلوئنسر‌ها هر روز به روزتر می‌شود و شاید اگر فردا پا به این دنیای رنگ وارنگ بگذارید، چیز‌های جدیدتری هم ببینید، اما هرچه هست تا موبایل و ابزار‌های نوین تکنولوژی هست این بازار موازی هم حسابی در تکاپوست.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید