کشف بزرگ دانشمندان؛ تشخیص پارکینسون در ۳ دقیقه!

کشف بزرگ دانشمندان؛ تشخیص پارکینسون در ۳ دقیقه!

در حال‌حاضر، آزمایشِ قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و متخصصان برای تشخیصِ این وضعیت به علائم، تاریخچه پزشکی، نتایج آزمایش‌های جسمیِ طولانی و در برخی موارد به اسکن از مغز توجه می‌کنند.

کد خبر : ۱۱۱۲۷۳
بازدید : ۲۸۴۶

فرادید | وقتی نوبت به توسعه شیوه‌های درمانی و درمانِ قطعی برای بیماری‌ها می‌رسد، تشخیص زودهنگام و دقیق می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند و دانشمندان اکنون روشی سریع و قابل‌اطمینان برای تشخیص بیماری پارکینسون پیدا کرده‌اند.

به گزارش فرادید، این آزمایش از طریقی برداشتِ نمونه پوست توسطِ میله آزمایش (سوآب) و در زمانی کم‌تر از ۳ دقیقه انجام می‌شود. میله را آزمایش می‌کنند تا تغییراتی که در ترکیبِ شیمیاییِ سبوم ـ روغنِ مومیِ طبیعی‌ای که پوست تولید می‌کند و پیش‌از‌این اثبات‌شده که با پارکینسون مرتبط است ـ رخ داده است را بررسی کنند.

در حال‌حاضر، آزمایشِ قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و متخصصان برای تشخیصِ این وضعیت به علائم، تاریخچه پزشکی، نتایج آزمایش‌های جسمیِ طولانی و در برخی موارد به اسکن از مغز توجه می‌کنند.

مونتی سیلوردیل از دانشگاه منچستر در انگلیس، می‌گوید: «این آزمایش می‌تواند تا حد زیادی به تشخیص درست بیماری پارکینسون و مدیریت آن کمک کند.»

این آزمایش بر مبنای کار‌هایی تهیه شده که محققان روی یک زنِ اسکاتلندی با بیماریِ افزایشِ حساسیت به بو یا هایپِروسمی انجام دادند. سال‌ها قبل‌از‌آنکه پزشکان اعلام کنند شوهرِ این زن دچار بیماری‌ِ پارکینسون است، او بویی خوش از شوهرش استنشاق می‌کرد و بعد‌ها مشخص شد که این بو را در افراد دیگری که دچار این بیماری هستند نیز احساس می‌کند؛ بنابراین این بو به عنوان یکی از علائم بیماریِ پارکینسون شناسایی شد.

این بو تیم را به ماده سبوم رساند که به سیستمِ غدد درون‌ریز متصل است و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. پیش‌از‌آن در سال ۲۰۱۹ نیز همین محققان کشف کرده بودند که ترکیبِ شیمیاییِ ماده سبوم در افرادی که دچار بیماری پارکینسون بودند تغییر کرده بود.

کشف بزرگ دانشمندان؛ تشخیص پارکینسون در ۳ دقیقه!

اکنون آزمایشی بر مبنای این شاخص‌های زیستی تهیه شده است که به تشخیصِ سریعِ بیماریِ پارکینسون کمک می‌کند. میله‌های آزمایش را به آزمایشگاه می‌فرستند تا در آنجا تحلیلِ طیف‌سنجی جرمی انجام شود و آرایشِ مولکولی آن مشخص شود. در این مطالعه، نمونه‌هایی از ۷۹ نفر با بیماری پارکینسون با نمونه‌های ۷۱ نفر که فاقد این بیماری بودند، مقایسه شد.

دپانجان سارکار شیمی‌دان از دانشگاه منچستر می‌گوید: «وقتی این کار را انجام می‌دهیم، بیش‌از ۴۰۰۰ ترکیبِ منحصربه‌فرد پیدا می‌کنیم که ۵۰۰ تای آن بینِ افرادِ سالم (به‌عنوانِ گروه کنترل) و کسانی که دچار پارکینسون هستند، متفاوت است.»

این آزمایش به دلیلِ غیرتهاجمی و سرعتِ بالا در تولید نتایج بسیار مثبت ارزیابی شده است، اما دانشمندان می‌بایست نشان دهند که این آزمایش را می‌توان در خارج از محیطِ آزمایشگاه و در مقیاس بزرگ‌تر نیز انجام داد.

محققان می‌گویند با گذشتِ زمان ممکن است بتوان سایر بیماری‌ها را نیز از طریق آزمایشِ سبوم شناسایی کرد. با‌این‌حال آن‌ها هنوز به درستی نمی‌دانند که چرا پارکینسون در بدوِ امر باعثِ این تغییراتِ در تولید سبوم می‌شود.

پارکینسون در‌حال‌حاضر یکی از پرسرعت‌ترین بیماری‌های عصبی است و هم‌چنان تعداد افرادی که به آن دچار می‌شوند رو به افزایش است. دانشمندان سخت در تلاش‌اند تا درمانی برای این بیماری پیدا کنند، با‌این‌حال راه‌هایی برای کم‌کردنِ سرعت و مدیریت آن وجود دارد و تشخیصِ زودهنگامِ بیماری نیز عامل مهمی است.


منبع: Science Alert
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید