اسپـرم‌ها برای رسیدن به تخمک کار تیمی می‌کنند!

اسپـرم‌ها برای رسیدن به تخمک کار تیمی می‌کنند!

این محققان مشاهده کردند که اسپرم‌ها در حالیکه مسیرشان را در طول مایع غلیظ و در عین چسبنده دهانه رحم، رحم و لوله‌های فالوپ به سوی تخمک می‌پیمایند، به صورت گروه‌هایی با هم شنا می‌کنند.

کد خبر : ۱۱۱۲۸۳
بازدید : ۶۹۳

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد برخلاف تصور رایج در این باره که قوی‌ترین و سریع‌ترین اسپرم در نهایت تخمک را بارور می‌کند، «کار تیمی» اسپرم‌ها نسبت به «بقای اصلح» آن‌ها عامل مؤثر قوی‌تری در تولید مثل است.

به گزارش وب‌ام‌دی اسپرم‌های مرد باید مسیری دراز و پرمشکل را در طول دستگاه تناسلی زنانه طی کنند. پژوهشگران دانشگاه ایالتی A&T کارولینای شمالی و دانشگاه کورنل آمریکا می‌گویند اگر آن‌ها این مسیر را با هم شنا کنند، شانس بسیار بهتری برای رسیدن به تخمک دارند.

این محققان مشاهده کردند که اسپرم‌ها در حالیکه مسیرشان را در طول مایع غلیظ و در عین چسبنده دهانه رحم، رحم و لوله‌های فالوپ به سوی تخمک می‌پیمایند، به صورت گروه‌هایی با هم شنا می‌کنند.

اسپرم‌ها مانند ماهی‌های درون یک دست ماهی به طور مستقل شنا می‌کنند، اما در طول مسیر وارد یک گروه می‌شوند یا از آن خارج می‌شوند. این دانشمندان برای اینکه دریابند آیا این شنا کردن جمعی واقعا مزیت زیست‌شناختی واقعی دارد یا نه، تجربیاتی را با استفاده از اسپرم‌ها گاو که شباهت‌های زیادی به اسپرم انسان دارد، انجام دادند.

اسپرم‌ها در وسیل‌هایی گذاشته شدند که محیط فیزیکی دهانه رحم و رحم را شبیه‌سازی می‌کرد و بعد دانشمندان چگونگی پاسخ اسپرم‌ها را با تغییر خصوصیات مایع و جریان آن بررسی کردند. آن‌ها در نهایت سه مزیت حرکت گروهی اسپرم‌ها در مقابل حرکت منفرد آن‌ها کشف کردند و یافته‌هایشان رد ژورنال پزشکی Cell and Developmental Biology منتشر کردند.

اسپرم‌ها هنگامی که مایع ساکن و بدن هیچ چریانی باشد، اسپرم‌ها با حرکت گروهی با یکدیگر می‌توانند به طور موثرتری در خط مستقیم شنا کنند.

در هنگام وجود میزان میانگینی از جریان مایع، حرکت گروهی به اسپرم‌ها کمک می‌کند که با یکدیگر هماهنگ باشند، بنابراین بتوانند شببه به حرکت یک دسته ماهی به سمت بالا دست یک رودخانه، بر خلاف جریان شنا کنند. هنگامی جریان مایع در قوی‌ترین میزان بود، شنای گروهی اسپرم‌ها باعث می‌شد که با احتمال کمتری بر اثر جریان به کناری رانده شوند.

این یافته‌های دانشمندان درباره حرکت اسپرم‌ها را می‌توان برای درک بهتر اینکه چرا در مواردی اسپرم‌ها نمی‌توانند تخمک را بارور کنند، به کار برد و اینکه دانشمندان چگونه می‌توانند بخت باروری در زوج‌هایی افزایش دهند که مشکل‌شان اختلال در لقاح تخمک بوسیله اسپرم است.

پژوهشگران بیشتر در این مورد بدانند که کدام اسپرم بیشترین موفقیت را در رسیدن به تخمک دارد، با احتمال بیشتری می‌توان این یافته‌ها را در فناوری‌های کمک‌باروری برای بهبود بخت باردار شدن زنان به کار برد.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید