پنج کشور برتر جهان برای پیر شدن کدام‌ها هستند؟

پنج کشور برتر جهان برای پیر شدن کدام‌ها هستند؟

بر اساس شاخص جهانی بازنشستگی (GRI) که توسط بانک سرمایه گذاری Natixis ارائه شد، آمریکایی‌هایی که به دنبال بازنشستگی هستند باید در جای دیگری برنامه ریزی کنند نه کشور خودشان.

کد خبر : ۱۱۱۳۱۹
بازدید : ۱۰۲۱

در این مطلب با ۵ کشور برتر جهان برای پیر شدن آشنا شوید؛ کشور‌هایی که اگر در آنجا زندگی کنید، بهترین شرایط سلامت و رفاه را در دوران بازنشستگی خود تجربه خواهید کرد. در این فهرست هم جای ایران خالی است هم ایالات متحده امریکا.

بر اساس شاخص جهانی بازنشستگی (GRI) که توسط بانک سرمایه گذاری Natixis ارائه شد، آمریکایی‌هایی که به دنبال بازنشستگی هستند باید در جای دیگری برنامه ریزی کنند نه کشور خودشان.

شاخص بازنشستگی ۴۴ کشور را با در نظر گرفتن عوامل مهمی مانند سلامت، امور مالی در دوران بازنشستگی، کیفیت زندگی تجربه شده و رفاه عمومی به عنوان بازنشسته بررسی می‌کند. این شاخص به کشور‌ها امتیاز داده و ۱۰۰ امتیاز بالاترین نتیجه ممکن است.

ادامه این مطلب را بخوانید تا بدانید بهترین کشور‌ها برای سپری کردن دوران پیری کدام هستند و چه چیزی این کشور‌ها را اینقدر بزرگ کرده است؟

۱- نروژ: نروژ با ۸۱ درصد در GRI، پس از چهار سال حضور در جایگاه سوم، توانست جایگاه اول را به دست آورد. این کشور از سال ۲۰۲۱ موقعیت خود را بهبود بخشیده است، اما همچنان از امتیاز ۸۷ درصدی خود در سال ۲۰۱۲ پایین‌تر است.

این کشور از بهبود امید به زندگی و هزینه‌های بیمه سلامت بهره‌مند شده است. در حالی که بیکاری در کشور افزایش یافته، به نظر می‌رسد که بهبود نرخ بهره به طور قابل توجهی امتیازات کلی شرکت را افزایش داده است، که توسط سیستم مراقبت‌های بهداشتی قوی آن پشتیبانی می‌شود.

۲- سوئیس: سوئیس با ۸۰ درصد در رتبه دوم قرار دارد و امتیاز کلی آن از ۸۱ درصد سال قبل کاهش یافته است. بیشترین افت ناشی از رفاه مادی، با امتیازات پایین‌تر در برابری درآمد و بیکاری است؛ هر چند که دارای چهارمین امتیاز بالا برای درآمد سرانه است.

در حالی که زیرشاخص مالی آن در سال جاری کوتاه بود، عوامل محیطی و شادی سوئیس عملکرد آن را در سال جاری بهبود بخشید. علاوه بر این، به همراه نمرات بالاتر در شاخص‌های امید به زندگی و هزینه‌های سلامت سرانه کمک شد.

۳- ایسلند: ایسلند پس از کسب رتبه اول در سال ۲۰۲۱، یکی از بزرگترین افت‌ها را به ۷۹ درصد داشت و در رتبه سوم قرار گرفت. بزرگترین عوامل در اینجا نیز در امور مالی و رفاه مادی بود. عامل بزرگی که امتیاز را پایین آورد، افزایش [بدهی دولت]بود.

۴- ایرلند: ایرلند جایگاه چهارم خود را با امتیاز ۷۶ درصد حفظ کرد و کاهشی جزئی از ۷۸ درصد در سال ۲۰۲۱، به دلیل امتیازات پایین‌تر از زیرشاخص‌های مالی و رفاه مادی داشت.

کاهش امسال ناشی از افزایش بیکاری و عوامل برابری درآمد بود، اما ایرلند سومین امتیاز بالای درآمد سرانه را حفظ کرد. این کشور دارای برخی از ۱۰ رتبه برتر در شاخص‌های شادی و سلامت، با کیفیت هوا و عوامل محیطی، و بهبود هزینه‌های بهداشتی است که آن را به جلو سوق داده است.

۵- استرالیا: استرالیا در پایان پنج کشور برتر، در سال ۲۰۲۲ امتیاز ۷۵ درصد را به دست آورد که نسبت به ۷۶ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. با این حال، کاهش در عوامل کیفیت زندگی آن نیز وجود داشت.

با این حال، در حالی که بهبود‌هایی در درآمد سرانه و عوامل بیکاری ایجاد شد، شاخص برابری درآمد کمتری دریافت کرد. همچنین برخی از بالاترین امتیازات کیفیت هوا را داشت که با برخی از کمترین بهبود‌های زیست محیطی جبران شد. سیستم مراقبت‌های بهداشتی استرالیا به این کشور کمک کرد تا جایگاه پنجم را حفظ کند و امید به زندگی عامل اصلی آن است.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید