(تصاویر) چهره اولین گرگ شبیه سازی شده در جهان!

(تصاویر) چهره اولین گرگ شبیه سازی شده در جهان!

دانشمندان سلول‌های پوست یک گرگ ماده ۱۶ ساله را گرفتند و درون تخمک‌های یک سگ بیگل (که پیش از این از محتویاتش تخلیه شده بود) کاشتند. تخمک و سلول‌های اهدایی با هم ترکیب شدند و جنینی را شکل دادند که بعدا به مادر جایگزین منتقل شد.

کد خبر : ۱۱۱۶۳۷
بازدید : ۹۶۵۲

مایا گرگ قطبی پشمالو با چشمان درشت شبیه به تمام توله‌های عادی است. بااین‌حال، او در آزمایشگاهی در پکن شبیه‌سازی شد و از یک مادر جایگزین، سگی از نژاد بیگل به دنیا آمد.

نشریه تلگراف گزارش می‌دهد، این اولین اقدام علمی است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به نجات گونه‌های در خطر انقراض سراسر جهان کمک زیادی کند. در شبیه‌سازی مایا از روشی شبیه به دالی استفاده شد. دالی گوسفند شبیه‌سازی شده‌ای بود که در سال ۱۹۹۶ در اسکاتلند به دنیا آمد.

دانشمندان سلول‌های پوست یک گرگ ماده ۱۶ ساله را گرفتند و درون تخمک‌های یک سگ بیگل (که پیش از این از محتویاتش تخلیه شده بود) کاشتند. تخمک و سلول‌های اهدایی با هم ترکیب شدند و جنینی را شکل دادند که بعدا به مادر جایگزین منتقل شد.

مایا در ماه ژوئن (خرداد) متولد شد، اما محققان شرکت بیوتکنولوژی سینوژن تصمیم گرفتند ۱۰۰ روز منتظر بمانند تا از سلامت او اطمینان حاصل کنند. حال محققان این شرکت ویدئویی از بازی توله گرگ با مادرش را منتشر کرده‌اند. مه جیدونگ، مدیر عامل شرکت سینوژن در این رابطه گفت که تولد مایا پیشرفت بزرگی در حفاظت و پرورش حیوانات وحشی و در خطر انقراض است.

جیدونگ در ادامه مایا را نخستین مورد شبیه‌سازی شده از نوع خود در جهان دانست و افزود که محققان شرکت سینوژن پس از دو سال تلاش شبانه‌روزی موفق شدند گرگ قطبی را به سلامت شبیه‌سازی کنند. جیدونگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «از شروع پروژه در سال ۲۰۲۰ تا تولد توله گرگ در ژوئن سال جاری بر مشکلات بسیاری فایق آمدیم و حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌دانیم که ارزشش را داشت.»

گرگ قطبی که به گرگ سفید و گرگ شمالگان نیز مشهور است، زیرگونه‌ای از گرگ خاکستری است که بومی سرددشت‌های نواحی قطبی آمریکای شمالی و گرینلند است.

هرچند اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت گرگ‌های قطبی را در دسته گونه‌های در خطر انقراض دسته‌بندی نمی‌کند، بااین‌حال، این روش می‌تواند برای کمک به سایر جانوران در خطر انقراض همچون گرگ‌های خاکستری مکزیکی یا گرگ‌های سرخ به کار رود.

تولد مایا پیشرفت بزرگی در حفاظت و پرورش حیوانات وحشی و در خطر انقراض است

محققان با توجه به نبود گرگ‌های ماده کافی در اسارت برای انجام آزمایش، ۸۵ جنین را با استفاده از تخمک‌های سگ و سلول‌های پوست و انتقال آن به ۷ سگ بیگل تهیه کردند.

سگ و گرگ دارای DNA مشترک به حدی هستند که آمیزش بین دو گونه پس‌زده نشود. بااین‌حال، ۶ مورد از بارداری‌ها شکست خورد و تنها مایا با موفقیت متولد شد. توله گرگ حالا به همراه مادر جایگزینش در آزمایشگاه سینوژن در شهر شوژو در شرق چین زندگی می‌کند و قرار است به‌زودی به سایر گرگ‌های قطبی حاضر در پارک هاربین پولارلند ملحق شود. محققان همچنین گفته‌اند که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده دومین گرگ شبیه‌سازی شده نیز به دنیا بیاید.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید