پخت یک ته دیگ ترد و خوشمزه؛ گل سرسبد سفره

پخت یک ته دیگ ترد و خوشمزه؛ گل سرسبد سفره

ته دیگ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آشپزی ایرانی است، اما ترد درآوردن آن کار بسیار دشواری است.

کد خبر : ۱۱۱۶۷۶
بازدید : ۴۴۹۵

فاطمه عباسی | ته دیگ یا خوب است یا عالی! این جمله را یکی از عاشقان ته دیگ ایرانی گفته، اما برای درست کردن یک ته دیگ ترد باید به نکاتی دقت کرد. ته دیگ چه با نان درست شود چه با سیب زمینی، هویج، کاهو یا حتی ماکارونی، اگر خوب درست شود، گل سرسبد سفره ما خواهد بود.

برای خوب درآمدن و ترد شدن ته دیگ کافی است یک قابلمه مناسب انتخاب کنید؛ کف صاف و ضخیم قابلمه حرارت را در طول زمان به مرور به محتویات آن منتقل می‌کند و نتیجه بهتری ایجاد خواهد کرد. بهتر است یک قابلمه نچسب بردارید، اما اگر ظرفی استیل دارید یا از دیگ چدنی هلندی استفاده می‌کنید باید آن‌ها را از قبل داغ کنید و بعد روغن را به ظرف بیفزایید تا آن هم داغ شود.

دلایل زیادی برای ترد نشدن ته دیگ شما وجود دارد؛ میزان رطوبت دانه‌های برنج می‌تواند باعث نرم شدن ته دیگ شود، کیفیت و بافت نان یا سیب زمینی هم می‌تواند عامل دیگری باشد و البته از حرارت غافل نشویم:

ته دیگ ترد
برای داشتن یک ته دیگ عالی، مطمئن شوید که برنج برای مدتی طولانی نجوشد؛ برخی برنج را از شب قبل خیس می‌کنند، اما شاید این کار برای زمانی که یک ته دیگ ترد می‌خواهید جواب ندهد!

در مورد سیب زمینی هم ابتدا آن‌ها را با قطری متوسط برش دهید، بشویید تا نشاسته اضافه آن از بین برود و بعد روی پارچه یا حوله مخصوص آب گیری آن‌ها را خشک کنید تا رطوبت اضافی نداشته باشند.

نان بهتر است لواش باشد، اما من گاهی ته دیگ نان سنگک هم درست کرده‌ام! نان پیتا یا نان تافتون هم برای ته دیگ انتخاب خوبی هستند به هر حال پیشنهاد می‌کنم هر دو طرف نان و سیب زمینی را قبل از اضافه کردن برنج به قابلمه با حرارت متوسط کمی تفت دهید.

یک ته دیگ خوشمزه

بعد از افزودن برنج با انتهای یک کفگیر بلند روی آن را چند سوراخ ایجاد کنید تا رطوبت و حرارت از بین لایه‌های برنج و کف قابلمه به بالا منتقل شوند. پخت برنج را از ابتدا روی حرارت متوسط شروع کنید، این کار باعث ترد و طلایی شدن آن می‌شود.

قابلمه برنج را بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت ​​زیاد دم نکنید، زیرا ممکن است باعث سوختن ته دیگ شما شود. همچنین، با حرارت کم ​​شروع نکنید، زیرا ته دیگ شما در نهایت نرم خواهد شد.

در قابلمه را با استفاده از یک دمکنی پارچه‌ای ببندید تا رطوبت اضافی را جذب کند. پس از دم کشیدن کامل برنج، ته قابلمه را در آب سرد بزنید و ته دیگ را داغ و تازه سرو کنید. نوش جان.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید