ماجرای جنجال دست راست مهدی طارمی و مچ‌بند مشکی!

ماجرای جنجال دست راست مهدی طارمی و مچ‌بند مشکی!

اولین اقدامی که نام مهدی طارمی را سر زبان انداخت یکی، دو روز بعد از مرگ مهسا امینی بود. او در یکی از بازی‌های لیگ پرتغال با بستن مچ‌بندی مشکی وارد زمین شد تا چندین رسانه از این بنویسند که طارمی یاد و خاطره مهسا امینی را گرامی داشته است. جو به راه افتاده در فضای مجازی اسیر موضوعی خاص شد و بسیاری هم اقدام طارمی را به اربعین حسینی ربط دادند.

کد خبر : ۱۱۱۷۲۰
بازدید : ۱۰۵۵

مهدی طارمی، ستاره ایرانی باشگاه پورتو، بعد از چندین ماه خاموشی، دوباره در لیگ قهرمانان اروپا درخشید و در بازی برگشت پورتو مقابل بایرلورکوزن در آلمان، با زدن دو گل، نقش پررنگی در پیروزی ۳ بر صفر تیمش داشت. او حالا دومین گل‌زن برتر ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست. طارمی که پیش از این سه بار توانسته بود دروازه رقبا را در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال باشگاهی در اروپا باز کند، پنج‌گله شده و پشت سر سردار آزمون که فقط یک گل بیشتر دارد، در رده دوم قرار گرفته است. مهاجم بوشهری پورتو این فرصت را دارد تا در همین دو بازی باقی‌مانده از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، همین یک اختلاف را هم بردارد و چه‌بسا از آن رکورد که متعلق به سردار است عبور کند.

با وجود موفقیتی که طارمی در عرصه فنی به دست آورده، ولی ظاهرا حال روحی او چندان مساعد به نظر نمی‌رسد. این موضوعی است که سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو هم هفته پیش به آن اشاره کرد و بدون بیان دلیل آن گفت که باید به طارمی زمان داد. اگرچه مسئولان فنی پورتو نخواسته‌اند به جزئیات حال ناخوش طارمی ورود کنند، ولی صحبت و رفتاری که مهدی در بازی‌های اخیر داشته، مشخص می‌کند که او به دلیل اتفاقات روز‌های اخیر در ایران از یک‌سو و از سوی دیگر قضاوتی که از او در فضای مجازی می‌شود ناراحت است.

مهدی طارمی هم حالا یکی، دو هفته‌ای می‌شود که ذهنش درگیر این موضوع است و تلاش کرده هرطور شده به منتقدانش بگوید در تیم مردم قرار گرفته است. اولین اقدامی که نام مهدی طارمی را سر زبان انداخت یکی، دو روز بعد از مرگ مهسا امینی بود. او در یکی از بازی‌های لیگ پرتغال با بستن مچ‌بندی مشکی وارد زمین شد تا چندین رسانه از این بنویسند که طارمی یاد و خاطره مهسا امینی را گرامی داشته است. جو به راه افتاده در فضای مجازی اسیر موضوعی خاص شد و بسیاری هم اقدام طارمی را به اربعین حسینی ربط دادند.

اتفاق اصلی که باعث شد کار برای مهدی طارمی سخت و سخت‌تر شود، مربوط به اردوی تیم ملی در فیفادی و اتریش بود. ایران که با کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی جدید راهی این اردو شده بود، دو دیدار تدارکاتی مقابل اروگوئه و سنگال برگزار کرد؛ دیدار‌هایی که بازیکنان تیم ملی بدون هیچ نشانه‌ای برای همدردی با مرگ مهسا امینی وارد زمین شدند. اتفاق خبرساز برای مهدی طارمی در بازی نخست رخ داد، جایی که او بعد از گل‌زنی مقابل اروگوئه خوشحالی کرد و این خوشحالی را با سایر هم‌تیمی‌هایش در زمین مسابقه تقسیم کرد. جبهه‌گیری علیه او از آنجا استارت خورد و ادامه پیدا کرد.

گو اینکه شایعات به راه افتاده در اردوی تیم ملی که یکی از آن‌ها ناراحتی از سردار آزمون به دلیل انتشار پست حمایتی از اعتراضات بود هم به سختی کار مهدی طارمی افزود. اتفاقا خوشحالی‌نکردن سردار آزمون در دیدار برابر سنگال، آن‌هم وقتی دروازه رقیب را گشود، دلیلی تازه به کاربران فضای مجازی داد تا برای چندمین بار در طول یک هفته به مهدی طارمی بتازند که چطور در این شرایط خوشحالی کرده است.

اینها، ولی مربوط به همان دوره اردوی تیم ملی بود، چون از زمانی که مهدی طارمی از اردوی تیم ملی خارج شده همواره با بستن مچ‌بندی مشکی در زمین مسابقه حاضر شده تا نشان دهد یا بخواهد ثابت کند که در اتفاقات اخیر، با مردم ابراز همدردی می‌کند. مهدی حتی به‌طور رسمی به این مورد هم اشاره کرد. او در پیروزی حساس و چهارگله تیمش مقابل براگا، شب خوبی از لحاظ فنی داشت و دو پاس گل طلایی به هم‌تیمی‌هایش داد. طارمی، ولی حاضر به انجام خوشحالی نشد و در صحنه‌ای حتی بازیکنان پورتو به سمتش رفته و او را در آغوش کشیدند. این موضوع سوژه‌ای برای خبرنگاران پرتغالی شد تا دلیل عدم حضورش در جشن بعد از گل تیم را بپرسند. پاسخ مهدی چنین بود: «من هم خوشحالم و هم غمگین. برای پورتو خوشحالم، چون ما بازی را بردیم، اما با توجه به اتفاقاتی که در ایران می‌گذرد، نتوانستم گل‌ها را جشن بگیرم. به احترام مردمم نتوانستم این کار را انجام دهم. من هم به خاطر آن‌ها اینجا هستم».

مهدی طارمی مشخصا با اسم‌بردن از مردم ایران نیتش را نشان داد، ولی باز در فضای مجازی شرایط برایش فرقی نکرد. کاربران زیادی با انتقاد از او و یادآوری خوشحالی‌اش پس از گل‌زنی به اروگوئه نوشتند که نمی‌شود برای گل‌زنی خوشحالی کرد و برای پاس گل دادن خبر داد که به احترام مردم ایران خوشحالی نمی‌کند. همین دوگانگی این‌بار مهاجم فیکس تیم ملی ایران را بر آن داشت تا با نوشتن متنی در اینستاگرام، برداشتش از اتفاقات اخیر را در چند جمله بیان کند. مهدی طارمی نوشت: «من از سیاست سر درنمی‌آورم و سیاست‌مداران را در هیچ کجای دنیا باور ندارم. به‌عنوان یک فوتبالیست ایرانی که از دل همین جامعه و بدون امکاناتش رشد کردم، فقط حرف دلم را می‌زنم. مگر می‌شود انسان باشی و از دیدن این ویدئو‌های دلخراش، دلت به درد نیاید؟ این روز‌ها و با دیدن تصاویر تلخ، برای بسیاری از هم‌وطنان کشورم بغض می‌کنم. برای خانواده‌هایشان که نگران سالم‌برگشتنشان به خانه هستند. از طرف مقابل هم باید تدبیر باشد و جواب‌های قانع‌کننده به مردم بدهند. نه اینکه صحبت‌هایی شود که ناراحتی مردم را بیشتر کند. اتفاقات خشونت‌آمیزی که در بعضی ویدئو‌ها می‌بینیم، باورنکردنی و دردناک است. من به‌عنوان یک ایرانی که عاشق کشورم هستم، به این رفتار اعتراض دارم. من باور دارم که خشونت برای هیچ‌کس نمی‌تواند راه‌حل باشد».

این برای نخستین بار بود که مهدی طارمی به‌طور مشخصی از اعتراض‌داشتن به اتفاقاتی که خودش آن‌ها را دردناک توصیف کرده بود، حرف زد. او در ادامه مسیر هم سعی کرد دست‌کم با بستن مچ‌بند مشکی، نشان دهد همچنان می‌خواهد با مردم ایران ابراز همدردی کند. این موضوع در بازی برگشت تیمش با لورکوزن در لیگ قهرمانان اروپا پررنگ‌تر بود؛ به‌طوری‌که روی شادی پس از گل این بازیکن هم اثر گذاشته بود. طارمی دو بار دروازه لورکوزن را از روی نقطه پنالتی گشود، ولی برای شادی مرسوم و همیشگی‌اش یک سبک جدید پیدا کرد: او هر بار دست راستش را همان دستی که مچ‌بند مشکی روی آن بسته بود، به هوا بلند کرد.

منبع: روزنامه شرق

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید