چرا خوردن حشرات در دنیا رونق گرفته است؟

چرا خوردن حشرات در دنیا رونق گرفته است؟

بسیاری از ما حتی از تصورِ خوردن حشرات وحشت می‌کنیم، اما در عین حال دلایلی وجود دارد که باعث شده اکنون بسیاری از فرهنگ‌های سراسر دنیا به خوردن حشرات روی بیاورند.

کد خبر : ۱۱۱۸۴۸
بازدید : ۵۲۲۰۷

فرادید | تغذیه و پرورشِ حشرات خوردنی به طور کلی ارزان است و به فضای بسیار کمی نیاز دارد و درنتیجه آن‌ها را نسبت به منابع دیگر پروتئین از قبیل گوشت گاو، مرغ و حتی محصولات سویا به جایگزینِ سازگارتری با محیط زیست تبدیل می‌کند.


به گزارش فرادید ، حشرات منبعی غنی از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌ها هستند و در صورتی که استخوان‌بندی بیرونی آن‌ها مصرف شود منبع خوبی از فیبر به حساب می‌آیند. حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان هم‌اکنون حشرات را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه‌شان مصرف می‌کنند و این گرایش در آمریکایی جنوبی، آسیا و آفریقا محبوبیت یافته است. البته آلرژی‌هایی نیز از خوردن حشرات ممکن است ایجاد شود که با آلرژی‌های غذا‌های دریایی و کنه‌های گرد و غبار مشابهت‌هایی دارد.


محتوای پروتئینِ حشرات ۴۰ درصد تا ۷۵ درصدِ کل وزنِ خشک است که در قیاس با ماهی‌های سرشار از پروتئین نظیر تن (۳۰ درصد) و سینه‌ی مرغ (۲۱ درصد) بسیار زیاد است. پروتئین حشرات غلظت بالایی از اسید‌های آمینه‌ی ضروری (۴۶ درصد تا ۹۶ درصد) و نرخ بالایی از قابلیتِ هضم (۷۷ درصد تا ۹۸ درصد) دارد.

آیا حشرات خوردنی هستند؟

شایان ذکر است که محصولات حشرات هم‌اکنون در بسیاری از غذا‌هایی که در غرب مصرف می‌شود وجود دارند. کشینل ( Cochineal ) یا قرمزدانه‌ی مکزیکی حشره‌ای است که از بدن آن ماده‌ی رنگ‌زایی به همین نام استخراج می‌شود. رنگ قرمزدانه مکزیکی توسط FDA بی‌خطر تشخیص داده شده است و در صنایع غذایی کاربرد دارد.


وقتی از دکتر بیرگیت رامپولد، دستیار تحقیق در دپارتمان آموزش تغذیه‌ی پایدار و علوم غذایی از دانشگاه فنی برلین پرسیدیم بهترین حشره برای مصرف چه حشره‌ای است در پاسخ گفت: «از نظر اقتصادی، بهترین حشره، حشره‌ای است که بتوان آن را به صورت پایدار روی ضایعات استفاده نشده‌ی آلی (که به فضا، انرژی و آب کم نیاز دارند) پرورش داد، حشره‌ای است که در برابر بیماری‌های حشرات، دما و سایر استرس‌ها مقاوم باشد؛ پرورش، برداشت، پردازش و نگهداری آن آسان باشد، مغذی باشد (این مورد بسیار به خوراکی که حشره می‌خورد بستگی دارد) و مصرف‌کنندۀ انسانی یا حیوانی آن را به عنوان غذا بپذیرد.»

آیا حشرات خوردنی هستند؟

رامپولد می‌افزاید: «میلیون‌ها گونه‌ی حشره وجود دارند و تقریباً ۲۱۰۰ گونه حشره‌ی خوراکی در منابع گزارش شده‌اند. طبق آخرین یافته‌ها « مگس سیاه سرباز » یکی از بهترین گونه‌ها به عنوان خوراک برای کشت آبی و احشام است.


اما حشرات غیر از استفاده به عنوان غذای انسان می‌توانند کاربردهای دیگری هم داشته باشند و اجزای مفیدی از زنجیره‌ی تامین مواد غذایی به روش‌های دیگر باشند. حشرات می‌توانند در تغییر کاربریِ ضایعات مواد غذایی مفید باشند چرا که می‌توان از حشراتی که این ضایعات را مصرف می‌کنند به عنوان خوراکِ حیوانات و کود استفاده کرد. چرخه‌ی حیاتِ کوتاهِ بیشتر حشرات خوراکی به این معنا است که آن‌ها به سرعت بالغ و وارد زنجیره‌ی عرضه می‌شوند در حالیکه بالغ شدنِ برخی حیوانات مانند گاو گوشتی زمان‌بر است.


رامپولد می‌افزاید: حشرات در مقایسه با دام‌های معمولی به طور کلی کارایی تبدیل غذایی بالاتری دارند به عبارت دیگر، آن‌ها برای تولید ۱ کیلوگرم زیست‌توده به میزان خوراک کمتری نیاز دارند، باروری بالاتری دارند (مثلاً جیرجیرک خانگی در بازه‌ی زمانی حدوداً یک ماه بیش از ۱۵۰۰ تخم می‌گذارد)، اغلب همه‌چیزخوار هستند و می‌توان آن‌ها را روی ضایعات آلی پرورش داد، مغذی هستند و در فرایند پرورش فضای کمتری را اشغال می‌کنند. در آخر در تولید آن‌ها در قیاس با احشام گاز‌های گلخانه‌ای کمتری تولید می‌شود.

منبع: livescience

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    آیا درکشورهای اسلامی وایران هم فکری شده است وجایگاه ومکان صنعتی پیش روست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید