روش جالب مرغ‌های دریایی برای نجات از طوفان

روش جالب مرغ‌های دریایی برای نجات از طوفان

کبوترانِ آب‌شکاف در طوفان‌های سهمگین‌تر، که با سرعتِ وزش ۷۵‌کیلومتر در ساعت اوج می‌گرفت، بیش‌تر احتمال داشت که به سمتِ کانونِ طوفان پرواز کنند.

کد خبر : ۱۱۱۹۸۱
بازدید : ۱۱۷۹

فرادید | این‌طور نیست که برخی مرغان دریایی فقط از طوفان نجات پیدا کنند. آن‌ها به سمتِ طوفان پرواز می‌کنند و بر آن سوار می‌شوند.


به گزارش فرادید، کبوترانِ دریاییِ آب‌شکاف که در جزایر ژاپن لانه می‌سازند، گاهی مستقیم و با سرعت به سمتِ طوفانی که به سمت‌شان در حرکت است پرواز می‌کنند. برطبق یک تحقیق که به تازگی در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، این پرندگان ساعت‌ها در چشمِ طوفان (کانونِ طوفان) پرواز می‌کنند.


برطبق این گزارش علمی، این رفتار عجیب ـ که در گونه‌های دیگر پرندگان گزارش نشده است ـ ممکن است علتِ زنده ماندنِ این پرندگان در طوفان‌های سهمگین را توضیح دهد. پرندگان و سایر حیواناتی که در نزدیکی محل‌های طوفان و گردبادخیز زندگی می‌کنند به استراتژی‌هایی مجهز شده‌اند که به آن‌ها کمک می‌کند از این شرایط جان سالم به در ببرند.

برخی مرغانِ دریایی با پرواز به سمتِ طوفان زنده می‌مانند


تعدادی از مطالعاتی که در سال‌های اخیر به کمک ردیاب‌های جی‌پی‌اِس انجام شده است، نشان داده که برخی مرغانِ اقیانوس ـ مثل پرندگانِ فریگیت ـ مسیرشان را خیلی دور می‌کنند تا با گردباد مواجه نشوند. به گفته امیلی شپرد، بوم‌شناسِ رفتاری در دانشگاه سوآنسی در ولز، این استراتژی از سمت پرندگانی که بیش‌تر روز را در دریا می‌گذرانند «که به معنای واقعی هیچ جایی برای پنهان شدن ندارد»، قابل درک است.


او و همکارانش می‌خواستند بدانند که آیا کبوترانِ آب‌شکاف نیز چنین رفتاری در قبالِ طوفان دارند یا نه. آن‌ها ۱۱ سال از مکان‌یاب‌های جی‌پی‌اِس برای ردیابی پرندگان و گردآوری داده‌های ۷۵ پرنده که در جزیره آواشیما در ژاپن زندگی می‌کردند، استفاده کردند.


با ترکیبِ این اطلاعات با داده‌های مربوط به سرعتِ باد در طولِ طوفان آن‌ها کشف کردند که کبوترانِ آب‌شکافی که در هنگامِ وقوع طوفان وسطِ اقیانوس آزاد قرار دارند، در جهتِ وزشِ باد و در لبه‌های طوفان پرواز می‌کنند. اما، آن‌هایی که در هنگامِ وزش طوفان خودشان را بینِ کانونِ طوفان و زمین می‌بینند، گاهی از الگوی معمولیِ پروازشان منحرف می‌شوند و به سمتِ کانونِ طوفان پرواز می‌کنند.


از ۷۵ کبوترِ آب‌شکاف، ۱۳ تا در محدوده ۶۰ کیلومتریِ چشمِ طوفان ـ ناحیه‌ای که شپرد به آن «حدقه چشم» می‌گوید و باد با بیش‌ترین قدرت در حالِ وزش است ـ به مدت ۸ ساعت پرواز کردند و طوفان را که به سمتِ شمال حرکت می‌کرد دنبال کردند.


شپرد می‌گوید: «این یکی از لحظاتی بود که نمی‌توانستیم باور کنیم که با چشمِ خودمان دیده‌ایم. چند پیش‌بینی درباره رفتار آن‌ها در قبالِ طوفان کرده بودیم، اما این مورد در پیش‌بینی‌های‌مان نبود.»


کبوترانِ آب‌شکاف در طوفان‌های سهمگین‌تر، که با سرعتِ وزش ۷۵‌کیلومتر در ساعت اوج می‌گرفت، بیش‌تر احتمال داشت که به سمتِ کانونِ طوفان پرواز کنند.


حدس زده می‌شود که پرندگان چشمِ طوفان را دنبال می‌کنند تا از پرتاب شدن به سمتِ خشکی، که خطر برخورد مرگبار با زمین یا هر شیئی که در هنگام طوفان در هوا معلق است را افزایش می‌دهد، پیش‌گیری کنند.


اندرو فارنسورث، پرنده‌شناس در دانشگاه کورنل، می‌گوید: «این اولین‌بار است که چنین رفتاری در یک گونه پرنده شناسایی می‌شود، با‌این‌حال پرواز کردنِ با باد احتمالاً تاکتیکِ رایجی برای حفظِ انرژی در هنگامِ گردباد و طوفان است. ممکن است این کار خلافِ عقلِ سلیم دانسته شود، اما از منظرِ پرندگان خیلی معنادار و منطقی است.»


منبع: Science News
ترجمه: عاطفه رضوان‌نیا

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید