قیمت آپارتمان تا ۵۵ متر مربع در تهران

قیمت آپارتمان تا ۵۵ متر مربع در تهران

بازار واحد‌های ریزمتراژ یا کوچک متراژ از گذشته تاکنون پرتقاضاترین بخش بازار مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

کد خبر : ۱۱۲۰۹۱
بازدید : ۵۳۴

بخش پرتقاضای بازار مسکن شهر تهران در وضعیت اضطراری قرار گرفت. تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران در پرتقاضاترین بخش نشان‌دهنده چند بحران مهم است که منجر شده زنگ خطر در این بخش از بازار به صدا دربیاید.

بازار واحد‌های ریزمتراژ یا کوچک متراژ از گذشته تاکنون پرتقاضاترین بخش بازار مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که بنا به دلایل مختلف، کمترین سهم عرضه جدید به بازار مسکن از محل ساخت‌وساز‌ها مربوط به این بازار بوده است. در واقع نه تنها بازار ساخت و سازنده‌ها از سال‌های دور تاکنون به این بخش بازار توجه کافی نداشته اند، بلکه هم اکنون بنا بر دو علت مهم، زنگ خطر در این بخش از بازار مسکن به صدا درآمده است.

دو رویداد مهم هم اکنون در بازار معاملات واحد‌های مسکونی ریزمتراژ به‌عنوان بخش پرتقاضای بازار مسکن در مناطق مختلف شهر تهران رصد می‌شود. اولین رویداد مربوط به کمبود شدید فایل فروش مسکن در این بخش از بازار است. در این زمینه دو علت مهم قابل شناسایی است.

اولین علت به رکود عمیق ساختمانی در شهر تهران بازمی‌گردد. رکود ساختمانی امسال در شهر تهران در ۱۸سال اخیر بی سابقه بوده است. در شرایطی که همواره تنها بخش ناچیزی از ساخت‌وساز‌های پایتخت به ساخت آپارتمان‌های ریزمتراژ اختصاص داشته، افزایش عمق رکود، عرضه این واحد‌ها به بازار را به زیر سطح حداقلی تقلیل داده است.

از سوی دیگر، به‌دلیل رشد شدید قیمت مسکن، قدرت خرید متقاضیان برای تبدیل به احسن واحد‌های مسکونی ریزمتراژ به واحد‌های بزرگ‌تر نیز بسیار کاهش یافته است و اگر در سال‌های قبل افراد بعد از چند سال قادر به فروش واحد‌های کوچک وتبدیل آن به واحد بزرگ‌تر بودند هم اکنون این امکان بسیار کاهش یافته است؛ بنابراین عرضه ریزمتراژ‌ها نه تنها از محل ساخت‌وساز‌ها بلکه از محل عرضه به قصد تبدیل به احسن نیز افت شدید داشته است.

رویداد دیگر، مربوط به افزایش شدید قیمت این واحدهاست. هم اکنون قیمت این واحد‌ها در نتیجه چند سال متوالی جهش قیمت مسکن به قدری افزایش یافته است که عمده خانه اولی‌ها که پیش از این مشتریان پروپا قرص این واحد‌ها بودند، توانایی مالی خود را برای خرید از دست داده اند.

قیمت آپارتمان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید