۵ اثر خارق العاده موز برای تقویت سیستم ایمنی

۵ اثر خارق العاده موز برای تقویت سیستم ایمنی

این میوه‌ی خوشمزه تاثیر شگفت‌انگیزی بر سیستم ایمنی بدن دارد و در بلند مدت نیز می‌تواند شما را سالم‌تر نگه دارد.

کد خبر : ۱۱۲۲۹۳
بازدید : ۴۴۰

موز یکی از جالب‌ترین میوه‌های روی کره‌ی زمین است. این محصول برای اولین بار بیش از ۷۰۰۰ سال پیش کشت شد و بزرگ‌ترین محصول میوه‌ی جهان و چهارمین محصول بزرگ پس از گندم، برنج و ذرت است.

موز به‌عنوان محبوب‌ترین میوه در آمریکا نیز به شمار می‌رود و فهمیدن دلیل آن کار سختی نیست. آ ن‌ها خوشمزه و ارزان هستند و در هر جایی که مواد غذایی فروخته می‌شود، از پمپ بنزین گرفته تا فروشگاه‌های مواد غذایی، می‌توان این میوه را خریداری کرد. این میوه‌ی خوشمزه تاثیر شگفت‌انگیزی بر سیستم ایمنی بدن دارد و در بلند مدت نیز می‌تواند شما را سالم‌تر نگه دارد.

در ادامه‌ی این مقاله با خواص شگفت‌انگیزی که موز بر روی سیستم ایمنی بدن دارد، آشنا خواهید شد.

موز سرشار از ویتامین‌های تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی است

با توجه به کتابخانه‌ی ملی پزشکی ایالات متحده‌ی آمریکا، کمبود ویتامین B۶ بر انواع پاسخ‌های ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. همچنین مطالعات مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه عوامل خارجی، مانند رژیم غذایی، بر شیمی مغز تأثیر دارد تا احساس شادی و تندرستی را برای افراد ایجاد کند.

در واقع موز یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B۶ است که تولید سروتونین را در مغز تسهیل می‌بخشد. سروتونین به‌عنوان هورمونی کلیدی برای تثبیت خلق‌وخو و احساس خوشبختی در بدن به شمار می‌رود.

همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی تغذیه‌ی بریتانیا منتشر شده است که نشان می‌دهد، رژیم غذایی با پتاسیم بالا به کاهش علایم افسردگی و تنش در شرکت‌کنندگان کمک کرده است. از آن‌جا که افسردگی با سطوح پایین سروتونین مرتبط است، با مصرف غذا‌های غنی از اسید آمینه مانند پنیر و موز، می‌توان سطح سروتونین را بهبود بخشید.

براساس کتابخانه‌ی ملی پزشکی ۳۲ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه‌ی ویتامین B۶ در یک موز متوسط وجود دارد. علاوه‌براین، UC Health (یک سازمان پزشکی-درمانی) به نقش ویتامین B۶ در ساخت سلول‌های خونی جدید و حفظ سیستم لنفاوی بدن نیز اشاره کرده است.

۱. باعث کاهش ابتلا به آنفولانزا می‌شود

آیا می‌خواهید در فصل پاییز که ابتلا به آنفولانزا افزایش پیدا می‌کند، کمتر به آن مبتلا شوید و از آن مصون بمانید؟ پس الان زمان این است که مقداری موز را به برنامه‌ی روزانه خود اضافه کنید. براساس یک مقاله‌ی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ که در PNAS منتشر شد، نشان داده شده است که یک لکتین موز (نوعی پروتیین غیرقابل هضم که به قند متصل می‌شود) فعالیت مبارزه با چندین گونه از ویروس آنفولانزا را بهبود می‌بخشد.

۲. به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال کمک می‌کند

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، سرطان کولورکتال سومین نوع شایع سرطان در بین مردان و زنان در ایالات متحده به شمار می‌رود و همچنین دارای بیشترین تعداد مرگ‌ومیر است.

با این‌حال، مصرف غذا‌های غنی از نشاسته‎ی مقاوم مانند موز، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند. براساس یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۳ از تحقیقات منتشر شده در Current Opinion in Gastroenterology، نشاسته‌ی مقاوم در کاهش التهاب نقش موثری دارد و می‌تواند خطر ابتلای افراد به سرطان کولورکتال را کم کند.

۳. پس از ورزش بدن شما را تقویت می‌کند

آیا به‌دنبال موادغذایی ایدئالی برای سوخت تمرینات و تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید؟ پیشنهاد ما به شما مصرف یک عدد موز است. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در PLOS One منتشر شد، افرادی که قبل از یک تمرین دوچرخه‌سواری ۷۵ کیلومتری یک موز خوردند، سیستم ایمنی بدن آن‌ها نسبت به ورزش شدید، واکنش بهتری از جمله سطوح پایین‌تر التهاب ناشی از ورزش و استرس اکسیداتیو (عدم‌تعادل بین آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد) را نشان داد.

۴. خطر عوارض بعد از جراحی را کاهش می‌دهند

نشاسته‌ی مقاوم، مانند آنچه در موز یافت می‌شود، می‌تواند سلاح مخفی شما برای جلوگیری از پیامد‌های نامطلوب پس از جراحی، مانند بیماری پیوند در مقابل میزبان (GVHD) باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که در Nature Immunology منتشر شد، نشان داد که نشاسته‌ی مقاوم، ممکن است باعث تغییرات مفیدی در باکتری‌ها در دستگاه گوارش انسان شود و در نتیجه خطر GVHD را کاهش دهد.

۵. سلامت کلی روده را بهبود می‌بخشد

اکثریت قریب به اتفاق سلول‌های ایمنی بدن در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود حفط سلامت روده از اهمیت بالایی برخوردار باشد. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که چگونه حرکات نامنظم روده می‌تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشد. اضافه‌کردن موز به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه به‌دلیل داشتن فیبر زیاد، حرکات منظم روده را تضمین می‌کند.

یک موز متوسط حاوی ۱۲ درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن است و می‌تواند به عادی‌سازی اثرات یبوست کمک کند. موز سبز برای این کار ایدئال است، زیرا سرشار از نشاسته‌ی مقاوم است که مانند فیبر نامحلول عمل کرده و سبب عملکرد بهتر روده می‌شود. خوشبختانه، موز می‌تواند به حفظ تعادل سالم باکتری‌های مفید در روده نیز کمک کند و بر سیستم ایمنی بدن اثر بگذارد.

نکته‌ی پایانی

موز دارای خواص بسیار و مملو از مواد مغذی مهمی است که برای سلامت بدن و ذهن مورد نیاز است. موز علاوه بر اینکه منبع عالی پتاسیم است، ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B۶، آهن، منیزیم و سدیم را نیز برای بدن فراهم می‌کند.

در واقع موز را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین مواد غذایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد، معرفی کرد. اگر شما هم تاکنون از خواص این میوه‌ی خوشمزه اطلاعی نداشتید، بهتر است آن را به سبد غذاییتان اضافه کنید.

منبع:دیجی کالا مگ

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید