جزئیات حمله تروریستی به زائران حرم مطهر شاهچراغ؛ ۳ روز عزای عمومی درشیراز

جزئیات حمله تروریستی به زائران حرم مطهر شاهچراغ؛ ۳ روز عزای عمومی درشیراز

طبق گفته شاهدان عینی، فرد تروریست ساعت ۱۷:۴۵ چهارشنبه از ورودی خیابان ۹ دی وارد حرم شاهچراغ شد و خدام و زائران حاضر را به رگبار بست. این حمله تروریستی در یکی از شلوغ‌ترین ساعات در حرم شاهچراغ روی داده است.

کد خبر : ۱۱۲۳۴۳
بازدید : ۱۲۳۲

اقدام تروریستی یک فرد مسلح عصر امروز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) باعث شهادت جمعی از زائران و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در نخستین واکنش به این حمله تروریستی گفت: این حمله تروریستی ۹ شهید و ۱۰ زخمی داشته است.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در شیراز

نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و استاندار فارس با صدور پیام مشترکی ضمن محکومیت اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، سه روز را در این استان عزای عمومی اعلام کردند. آیت‌الله لطف‌الله دژکام و محمد هادی ایمانیه در این پیام، شهادت ۱۵ تن از زائران حرم مطهر حضرت شاهچراغ را تسلیت گفت.

تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ علیه‌السلام در روز پنجشنبه

بر اساس اعلام تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه‌السلام شهدای حادثه تروریستی عصر امروز در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیه‌السلام فردا پنجشنبه تشییع خواهند شد.

۲ کودک در میان شهدا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: شمار شهدای اقدام تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز به ۱۵ نفر رسید. اسماعیل محبی‌پور اظهارداشت: در نتیجه این اقدام تروریستی که ساعاتی پیش روی داد، همچنین ۲۷ نفر زخمی شدند.

به گفته محبی پور، در میان شهدای این حادثه دست کم ۲ نفر کودک دیده می‌شوند.

طبق گفته شاهدان عینی، فرد تروریست ساعت ۱۷:۴۵ چهارشنبه از ورودی خیابان ۹ دی وارد حرم شاهچراغ شد و خدام و زائران حاضر را به رگبار بست. این حمله تروریستی در یکی از شلوغ‌ترین ساعات در حرم شاهچراغ روی داده است.

اورژانس پس از این حمله تروریستی از مردم شیراز خواست برای امدادرسانی سریعتر نیرو‌های امدادی به مجروحان حمله تروریستی از تجمع در نزدیکی حرم شاهچراغ خودداری کنند. گزارش حاکی از آن بود که در‌های حرم مطهر شاهچراغ (ع) پس از این اقدام تروریستی بسته شد و تنها خودرو‌های امدادی مجاز به ورود و خروج به حرم بودند.

عامل حمله تروریستی شاهچراغ، یک نفر است

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: عامل اصلی حمله تروریستی عصر چهارشنبه حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز که دستگیر شده است هم اینک در حال بازجویی است.

سردار سرتیپ رهام بخش حبیبی شامگاه چهارشنبه در گفت و گویی اظهارداشت: بعد از این اقدام تروریستی، نیروی واکنش سریع به سرعت وارد عمل شد و عامل اصلی اقدام تروریستی را مجروح و دستگیر کرد. وی اظهار داشت:‌هم اینک عامل تروریستی در حال مداوا و بازجویی است.

وی که در محل حرم مطهر شاهچراغ (ع) حضور داشت، تصریح کرد: بنا بر آنچه از تصاویر به دست آمده است عامل اصلی این حمله که یک نفر بوده، دستگیر شده است.

هدف فرد تروریست، نماز جماعت بود

استاندار فارس با بیان اینکه پس از اقدام تروریستی چهارشنبه در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز، هم اینک امنیت در این آستان مقدس برقرار است، گفت: هدف عامل تروریستی، احتمالا نماز جماعت بود که به دلیل بسته بودن در ورودی شبستان، نیت پلید خود را در کنار مضجع شریف اجرا کرد.

محمد هادی ایمانیه شامگاه چهارشنبه در گفت و گویی افزود: خوشبختانه در ورودی شبستان محل برپایی نماز جماعت بسته شد و عامل تروریستی پس از مضروب کردن خدام در ورودی حرم، نتوانست وارد محل برپایی نماز جماعت شود.

وی اظهار داشت: پس از آن عامل تروریستی درکنار مضجع شریف ۱۳ نفر را به شهادت رساند و ۲۳ نفر را مجروح کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه فرد ضارب مجروح و دستگیر شده است، گفت: اینکه برخی برای رسیدن به اهداف پلید خود، دست به هر اقدامی از جمله ریختن خون افراد بیگناه می‌زنند تأسف برانگیز است.

حمله ترورییستی

وضعیت مجروحان

اسماعیل محبی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از مجروحان این حادثه که به مراکز درمانی شیراز منتقل شده اند، به دلیل مضروب شدن با گلوله جنگی، در شرایط هشدار قرار دارند، از این رو تلاش نیرو‌های امدادی برای درمان مجروحان ادامه دارد.

وی تأکیدکرد: هویت و انگیره عامل تروریستی پس از تحقیقات و بازجویی اعلام خواهد شد.

اعزام ۸ تیم هلال‌احمر برای امدادرسانی به مجروحان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از اعزام هشت تیم عملیاتی این جمعیت برای امدادرسانی به مجروحان اقدام تروریستی حرم امام زاد شاه چراغ (ع) شیراز خبر داد.

مهدی، ولی پور گفت: هشت دستگاه آمبولانس و سه دستگاه موتورآمبولانس برای انتقال مصدومان نیز به محل حادثه اعزام شده است. مرکز هدایت عملیات اضطراری سازمان امداد ونجات و هلال‌احمر فارس نیز فعال شده است.

ولی پور افزود: سایر تیم‌های عملیاتی در حالت آماده‌باش قرار دارند و در صورت نیاز به محل حادثه اعزام می‌شوند.

اغتشاشات اخیر توسط دشمن به مسیر خطرناکی می‌رود

رییس شورای امنیت کشور در واکنش به اقدام تروریستی در حرم شاهچراغ، گفت: اغتشاشات در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیر‌های خطرناکی است و جریان تروریستی با استفاده از فضای اغتشاش وارد عمل شدند.

احمد وحیدی گفت: این حادثه تروریستی چند چیز را برای ما آشکار کرد. اولا توطئه‌های دشمن را آشکار کردند و پرده دیگری از جنایات دشمن بود و نشان داد توطئه دشمن توطئه پیچیده‌ای است که همه خشونت‌ها و شهادت جمع بی گناهان را مدنظر دارد.

وی افزود: این حادثه نشان دهنده مقابله با همه قداست‌ها و حرکت‌های ضدینی بود که قبل‌تر هم مشاهده شده و این بار به حرم شاهچراغ اسائه ادب شد و تعدادی به شهادت رسیدند.

رییس شورای امنیت کشور افزود: مساله سوم نشان‌دهنده قساوت قلب دشمنان ماست و پیشتر گونه‌هایی از آن را در خیابان‌ها از سوی اغتشاشگران مشاهده کردیم. باید توجه کرد که این جریان اغتشاشات که روز‌های گذشته موجب اذیت مردم شد در شکل‌های دیگر توسط دشمن در حال رفتن به مسیر‌های خطرناکی است و جریان تروریستی با استفاده از فضای اغتشاش وارد عمل شدند.

وی تاکید کرد: مسئولان امنیتی با شدت و حدت مراقبت خواهند کرد.

آمران و طراحان جنایت در شاهچراغ با پاسخ عبرت‌آموزی مواجه خواهند شد

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) نوشت: این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام نوشت: ندای مظلومیت و اقتدار ملت ایران، این بار در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام طنین انداز شد و جنایتی دیگر بر سیاهه جنایات دشمنان انقلاب اسلامی ایران افزود.

رئیس‌جمهور در ادامه، شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام در این حمله تروریستی را به خانواده‌های این عزیزان و همه مردم ایران تسلیت عرض کرد.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: تجربه نشان می‌دهد دشمنان ایران، انتقام استیصال و به سنگ خوردن تیرهایشان در ایجاد انشقاق در صفوف متحد ملت و پیشرفت کشور را با خشونت و ترور می‌گیرند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این شرارت، قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.

حمله ترورییستی

اتمام حجت با کسانی که زمینه را برای توطئه دشمن فراهم کردند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران و هموطنان در حادثه تروریستی عصر امروز در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) را تسلیت گفت.

محمد باقر قالیباف با ابراز تاسف و تاثر وقوع حادثه تروریستی در حرم مطهر احمد بن موسی علیه السلام که منجر به شهادت و مجروحیت جمعی از زائران و هموطنان عزیز شد، نوشت: در روز‌های اخیر که یادآور جنگ احزاب و صف آرایی همه‌جانبه دشمنان است، آنان با تمام توان و ظرفیت خویش نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند؛ اما این‌بار با اقدامی به شیوه تروریست‌های تکفیری و با شلیک گلوله به روی مردم مظلوم، بی‌دفاع و متدین، آنان را به خاک و خون کشاندند و نشان دادند اصل و اساس کینه و عداوت آنان با دیانت مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.

قالیباف یادآور شد: ملت شریف ایران ثابت کرده‌اند با این‌گونه اقدامات ذلیلانه و ناجوانمردانه، از پای ننشسته و ذره‌ای از مواضع انقلابی خویش عقب‌نشینی نخواهند کرد.

حال ۹ مجروح پایدار است

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز گفت: حال ۹ مجروح حادثه تروریستی شیراز منتقل شده به بیمارستان شهید رجایی پایدار است و یک بیمار پس از عمل جراحی در این بیمارستان، به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده است.

۲ مجروح حادثه تروریستی حرم شاهچراغ به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند و وضعیت سایر بیماران نیز پایدار و در حال مراقبت و درمان هستند. یکی از بانوان خادم حرم شاهچراغ نیز بر اثر اصابت گلوله در این بیمارستان بستری است که وضعیت پایداری دارد و حال عمومی اش خوب است.

خاکسپاری شهدا در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع)

یک مقام مسئول در تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) از خاکسپاری شهدای حادثه تروریستی اخیر در این مکان مقدس خبر داد.

علیرضا صحرائیان، معاون توسعه و مدیریت منابع حرم مطهر در جمع خبرنگاران ضمن اعلام تسلیت به منظور شهادت زائرین این مکان مقدس در حادثه تروریستی اخیر، اظهار کرد: متاسفانه در ساعات گذشته به دلیل حمله تروریستی معاندین تعدادی از زائران عزیز شهید و تعدادی هم زخمی شدند.

وی با اشاره به حضور به موقع نیرو‌های امنیتی در همان لحظات اولیه به این مکان مقدس، اعلام کرد: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در حال حاضر نسبت به تعقیب تروریست‌ها و همچنین ایجاد امنیت کامل در حرم مطهر شاهچراغ مستقر هستند و شرایط را در تحت نظارت کامل دارند.

صحراییان از خاکسپاری شهدای این حادثه در جوار بارگاه مقدس احمد بن موسی (ع) خبر داد و گفت: بر اساس آخرین تصمیمات گرفته شده در جلسه فوق‌العاده تولیت این حرم، امکان خاکسپاری تمامی زائرانی که در این مکان ارزشی به شهادت رسیدند، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: جزئیات بیشتر این حادثه از طریق متولیان حفظ و حراست از امنیت ملی پس از روشن شدن ابعاد کامل این حادثه تروریستی اعلام خواهد شد.

اسامی مجروحان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ

فاطمه کشاورز، هاشم مفتخری، مهرزاد گلمکانی، محسن افشین، شکر الله کشاورز، محمدرضا آذری، جواد شاهین‌مهر، کاظم رضایی، آرتین سرداران، نادر فتحی، معصومه دربندی، اهورا لورگوفی، عباس لورگوفی، امیرعلی کیومرثی، دلبر کریمی، محمدجواد دهقانی، عجب نارستمی، حسن اسلامی، فاطمه، ولی زاده، محمد ابراهیم‌پور، کودک یک ساله بی‌نام.

برای مدعیان دروغین حقوق بشر هدف وسیله را توجیه می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام تروریستی در حرم شاهچراغ تاکید کرد: مدعیان دروغین حقوق بشر در پس اظهارات به ظاهر بشر دوستانه و ادعا‌های واهی خود، دقیقا همین صحنه‌های خشونت و به خاک و خون کشیدن مردم ایران را می‌خواستند؛ برای آنان هدف وسیله را توجیه می‌کند.

ناصر کنعانی چهارشنبه شب در پی اقدام تروریستی در حرم شاهچراغ در توییتر نوشت: ایران به خون نشست.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: مدعیان دروغین حقوق بشر در پس اظهارات به ظاهر بشر دوستانه و ادعا‌های واهی خود، دقیقا همین صحنه‌های خشونت و به خاک و خون کشیدن مردم ایران را می‌خواستند. برای آنان هدف وسیله را توجیه می‌کند.

شمار شهدای اقدام تروریستی عصر چهارشنبه حرم مطهر شاهچراغ (ع) به گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس، ۱۵ نفر و تعداد زخمی‌ها هم ۲۷ نفر است.

رویترز: داعش مسئولیت حمله به شاهچراغ را برعهده گرفت

خبرگزاری رویترز گزارش داد که داعش مسئولیت حمله در شیراز را برعهده گرفته است. رویترز در خبری نوشت که گروهک تروریستی داعش مدعی شده که مسئول حمله به حرم شاهچراغ در شیراز است.

سازمان ملل حمله تروریستی شیراز را محکوم کرد

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد در پی حمله تروریستی به مردم در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز ایران، این حمله تروریستی را محکوم کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره واکنش این نهاد بین المللی به حمله تروریستی امروز به مردم در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز ایران گفت: اقدامات تروریستی به خصوص حمله به مراکز مذهبی را محکوم می‌کنیم و با مردم و دولت ایران ابراز همدردی می‌کنیم.

سخنگوی سازمان ملل افزود: از حمله شیراز مطلع هستیم و آن را محکوم می‌کنیم. هرگونه حمله تروریستی مستحق محکومیت است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید