عقبگرد مداوم بورس

عقبگرد مداوم بورس

دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در ۴ روز معاملاتی به نیمه نخست کانال ۲/ ۱ میلیون واحدی بازگشت و حمایت‌های تکنیکالی ۲۷۰/ ۱ و ۲۵۰/ ۱میلیون واحدی نیز نتوانست مانع از ریزش بورس شود.

کد خبر : ۱۱۲۳۶۰
بازدید : ۳۳۳

شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات آخرین روز کاری بازار سهام ۰۵/ ۲ درصد افت را به ثبت رساند و در حالی عقب‌گرد بیش از ۲۶ هزار واحدی در داد‌و‌ستد‌های روز گذشته بازار به وقوع پیوست که شاخص‌کل هم‌وزن (از تمام نماد‌های معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد) وضعیت مشابهی را تجربه کرد، به گونه‌ای که این پارامتر هم با کاهش ۲۵/ ۲ درصدی مواجه شد.

اکنون ۱۴۱ روز معاملاتی از ابتدای سال جاری تا کنون سپری شده و دومین افت سنگین شاخص‌کل در روز گذشته به ثبت رسیده است. حال، نماگر اصلی بورس در کمترین سطح از ۶ بهمن ۱۴۰۰ قرار گرفته و احتمالا در صورت تداوم وضعیت حاکم در بورس به سطوح پایین‌تری نیز نزول کند.

شکست حمایت‌ها

به گزارش روزنامه اقتصاد، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در ۴ روز معاملاتی به نیمه نخست کانال ۲/ ۱ میلیون واحدی بازگشت و حمایت‌های تکنیکالی ۲۷۰/ ۱ و ۲۵۰/ ۱میلیون واحدی نیز نتوانست مانع از ریزش بورس شود. نمایی کلی از وضعیت معاملات از ریزش نماد‌های دلاری و ریالی بازار سهام توامان با یکدیگر حکایت دارد.

تشدید ترس دسته‌جمعی از سوی معامله‌گران به وضوح در آمار معاملات نمایان بوده و کاهش حجم معاملات و خروج سراسیمه سرمایه‌گذاران از گردونه داد و ستد‌ها نیز در نخستین هفته آبان ماه زنگ اخطار کاهش اطمینان را در بازار سهام به صدا درآورده است.

سطح متزلزل پیش‌رو

به باور برخی از فعالان بازار سهام حمایت پیش‌روی بورس تهران سطح ۲/ ۱ میلیون واحدی خواهد بود. هر چند نوسان مثبت شاخص در هفته آتی بعید به نظر نمی‌رسد، اما نباید فراموش کرد که افزایش‌های مقطعی تاثیر چندانی در تغییر مسیر معاملات ایجاد نخواهد کرد.

در عین حال فرسایش در مذاکرات و عدم دریافت پالس مثبت از هر دو طرف در راستای بهبود روابط فی‌مابین نیز دیگر موضوعی است که وزن نسبتا سنگینی را در محاسبات سرمایه‌گذاران در حوزه داد و ستد‌های بورس به خود اختصاص داده است.

بورس بر مدار حقوقی

به هر ترتیب در روز چهارشنبه ۵۳۱ میلیارد تومان پول از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد سرمایه‌گذاری حقوقی‌های بازار سهام منتقل شد و به عبارتی بیشترین مقدار خروج پول از ۲۸ خرداد سال جاری تا کنون به ثبت رسید. در واقع این مهم از رویداد‌های حائز اهمیتی بود که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

گفتنی است در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز در رقم هزار و ۸۵۹ میلیارد تومانی تثبیت شد. ارزش سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس مدت‌هاست که رو به افول بوده و به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه کاهش قیمت‌ها ارتباطی به ناآرامی‌های اخیر در سطح جامعه ندارد.

پیش‌دستی معامله‌گران

هر چند به تازگی اخبار مربوط به لغو عرضه خودرو در بازار سرمایه منتشر شده است، اما حداقل در هفته جاری پیش از انتشار موضع‌گیری شرکت خودروساز نیز بازار در شیب نزول قرار داشت؛ بنابراین نمی‌توان ریزش شدید کلیت بازار را تحت تاثیر چنین رویدادی در نظر گرفت.

با این حال رویکرد اخیر ایران‌خودرو در خصوص لغو عرضه تارا و ۲۰۷ در بورس کالای ایران می‌تواند حداقل در صنعت خودرویی به مثابه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری باشد.

مشاهده مدل‌ها

با توجه به زیان انباشته موجود، اینکه سرمایه‌گذاران این صنعت احساس خطر کنند و دست به فروش هیجانی بزنند نیز دور از انتظار نخواهد بود. از طرفی بر کسی پوشیده نیست که منشأ موضع‌گیری‌های اخیر شرکت ایران‌خودرو در واقع وزارت صمت بوده و این شرکت خودرو‌ساز فقط نقش مجری را در ابلاغ دستورالعمل‌ها دارد.

بر این اساس برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند با توجه به آرایش جدید صمت احتمال این‌که سایر محصولات هم دستخوش تغییراتی شوند نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است؛ بنابراین خروج یکدست از صنایع و شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم تحت تاثیر سیاست‌های احتمالی آینده قرار می‌گیرند نیز از جمله استراتژی معامله‌گران در روز گذشته بود.

بورس‌بازی با چاشنی هیجان

فارغ از تعمیق ریزش بورس در معاملات چند وقت اخیر، ارزیابی ورود و خروج پول در صنایع مختلف نیز از وضعیت نا‌بسامان بازار سهام در روز گذشته حکایت داشت. دیروز صنعت بانک با ۷۲ میلیارد تومان در صدر فهرست بیشترین خروج پول از سوی معامله‌گران حقیقی قرار گرفت.

فرآورده‌های نفتی با ۶۹ میلیارد تومان و محصولات فلزی با ۶۵ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی فرار سرمایه‌گذاران خرد جای گرفتند.

محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات و چند رشته‌ای صنعتی از دیگر صنایعی بودند که شاهد خروج منابع مالی این قشر از سرمایه‌گذاران در جریان داد و ستد‌های دیروز بودند. در این میان تنها صنعت استخراج نفت و گاز با ۰۲/ ۰ میلیارد تومان بیشترین ورود سرمایه‌گذاران خرد را تجربه کرد.

آن طور که از ورود و خروج پول در صنایع مختلف پیداست عدم توجه معامله‌گران به گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها و تحرک با محوریت هیجان در دستور کار قرار گرفته است هر چند در این میان تک سهم‌هایی هستند که مورد اقبال یکسری از سهامداران قرار گرفته اند.

با این حال عمده صنایع فعال در بورس تهران قرمز رنگ شده‌اند. به هر ترتیب نماد معاملاتی «وبملت» با ۳۴ میلیارد تومان، «شپنا» با ۳۳ میلیارد تومان، «فولاد» و «میدکو» هر کدام به‌طور مجزا با ۲۸ میلیارد تومان و «فملی» با ۲۳ میلیارد تومان عنوان بیشترین خروج پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

«سیمرغ» و «وصندوق» هر کدام به‌طور مجزا با یک میلیارد تومان بیشترین ورود سرمایه‌گذار خرد را داشتند. «فپنتا»، «چکاپا»، «ولغدر» و... کمتر از یک درصد ورود پول حقیقی داشتند.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید