طرز تهیه خوراک کلم و سیب‌زمینی؛ غذای سنتی و مقوی انگلستان

طرز تهیه خوراک کلم و سیب‌زمینی؛ غذای سنتی و مقوی انگلستان

کلم، هویج و پوره سیب‌زمینی، مواد تشکیل‌دهنده اصلی هستند و کلم بروکسل نیز یکی از مواد محبوب تشکیل‌دهنده این غذا به شمار می‌آید. ترکیب این طعم‌های فوق‌العاده به طبخ غذایی خوشمزه منجر می‌شود. از کدو هم در صورت در دسترس بودن استفاده کنید.

کد خبر : ۱۱۲۴۷۶
بازدید : ۸۵۰

امروز قرار است به کشور انگلستان، سفر کنیم و صبحانه مشهور و سنتی انگلیسی «بابل اند اسکوئیک» (bubble and squeak) یا خوراک کلم و سیب‌زمینی را بپزیم.

در ادامه با طرز تهیه و دستور پخت این صبحانه جذاب آشنا می‌شوید.

بابل اند اسکوئیک چیست؟

بابل اند اسکوئیک، غذایی از اواخر دهه ۱۸۰۰ است که برای استفاده از سبزیجات سرخ‌شده باقی‌مانده از شام‌های کبابی یکشنبه اختراع شد. مواد تشکیل‌دهنده اصلی این خوراک، کلم و سیب‌زمینی هستند، اما از هویج، لوبیا، جوانه‌ها و دیگر سبزیجات باقی‌مانده نیز می‌توان استفاده کرد.

سبزیجات خردشده و گاهی یک تکه گوشت در یک ماهیتابه در کنار پوره سیب‌زمینی با هم سرخ می‌شوند تا دو طرف این ترکیب به رنگ قهوه‌ای دربیاید. نام این غذا در زبان انگلیسی به‌معنای «حباب و جیرجیر» است، زیرا کلم در حین سرخ‌شدن، این صدا‌ها را ایجاد می‌کند.

بابل اند اسکوئیک را گاهی با گوشت سرد باقی‌مانده از شام یکشنبه و ترشی یا سس قهوه‌ای سرو می‌کنند. گوشت به‌صورت سنتی به این خوراک اضافه می‌شود و این روز‌ها نسخه بدون گوشت آن رایج‌تر است.

بابل و اسکوئیک، غذایی مقوی و پرملات است که به‌صورت سنتی در روز‌های کریسمس طبخ می‌شود، دقیقا زمانی که یخچال پر از باقی‌مانده دیگر غذا‌ها است. البته این غذا در تمام طول سال در سراسر انگلستان، خورده می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

کره برای چرب کردن
۱۵۰ گرم کلم بروکسل
۱۵۰ گرم کلم بروکلی کاملا خردشده
۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
۲۰۰ گرم هویج پوست‌کنده و نگینی خردشده ریز
۲۵۰ گرم کدوی پوست‌کنده و نگینی خردشده ریز
۴۰۰ گرم سیب‌زمینی پوست‌کنده و نگینی خردشده
نصف قاشق چای‌خوری پاپریکا
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید
۴ عدد تخم‌مرغ متوسط
۷۵ گرم اسفناج

دستور پخت خوراک کلم و سیب‌زمینی

بابل اند اسکوئیک معمولا یک غذای گیاهخواری به شمار می‌آید، اما گاهی گوشت نیز به آن اضافه می‌شود. عکس از «برایان یاروین» (Brian Yarvin)

۱. فر را در دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد یا ۴۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود.

۲. یک ظرف با ابعاد ۲۵ در ۳۵ سانتی‌متر بردارید و آن را با کره چرب کنید.

۳. کلم بروکسل را بخارپز کنید تا به رنگ سبز روشن دربیاید و ترد شود. این فرآیند حدود ۴ تا ۸ دقیقه به طول می‌انجامد.

۴. کلم خردشده را به‌مدت ۵ تا ۸ دقیقه بخارپز کنید.

خوراک کلم و سیب‌زمینی

۵. بقیه سبزیجات را بخارپز کنید تا نرم شوند؛ اما مراقب باشید که خرد و له نشوند.

۶. سبزیجات و کلم بروکسل پخته‌شده را در یک کاسه بزرگ با استفاده از پوره‌ساز سیب‌زمینی، پوره کنید.

۷. کلم پخته‌شده و روغن زیتون را به آن بیفزایید و با پاپریکا و فلفل سیاه، آن را مزه‌دار کنید.

۸. این ترکیب را در ظرفی که قبلا با کره چرب کرده‌اید، بریزید و پخش کنید و سپس برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در طبقه بالای فر بپزید. زمانی که روی آن برشته شود، این ترکیب آماده است.

۹. یک قابلمه کوچک آب را روی گاز بگذارید و بجوشانید، سپس حرارت را کم کنید تا از جوش بیفتد. سپس سرکه و کمی نمک به آن اضافه کنید.

۱۰. تخم‌مرغ‌ها را به‌صورت جداگانه در یک کاسه یا فنجان بشکنید. آب داخل قابلمه را هم بزنید تا یک گردابه آرام به وجود بیاید. سپس هر تخم‌مرغ را به‌صورت آهسته در این گردابه بیندازید و اجازه دهید به‌مدت ۳ دقیقه بپزد.

۱۱. تخم‌مرغ‌ها را با استفاده از یک کفگیر دربیاورید و با لبه قاشق، گوشه‌های نازک آن را ببرید و آن‌ها را روی دستمال کاغذی قرار بدهید تا آب آن‌ها کشیده شود.

۱۲. ترکیب کلم و سبزیجات پخته‌شده را به چهار قسمت تقسیم کنید و روی هرکدام را با یک تخم‌مرغ آب‌پز و اسفناج، تزئین کنید.

نکته مهم

شما می‌توانید بابل و اسکوئیک را به‌صورت سنتی با سبزیجات سرخ‌شده درست کنید، اما ما ترجیح دادیم که نسخه جایگزین سالم‌تر آن را به شما پیشنهاد دهیم و سبزیجات را قبل از قراردادن در فر، بخارپز کنیم.

کلم، هویج و پوره سیب‌زمینی، مواد تشکیل‌دهنده اصلی هستند و کلم بروکسل نیز یکی از مواد محبوب تشکیل‌دهنده این غذا به شمار می‌آید. ترکیب این طعم‌های فوق‌العاده به طبخ غذایی خوشمزه منجر می‌شود. از کدو هم در صورت در دسترس بودن استفاده کنید.

بابل اند اسکوئیک شما زمانی که با روغن زیتون به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، با کمی پاپریکا و فلفل سیاه مزه‌دار شده و با تخم‌مرغ پخته و اسفناج تزئین می‌شود، آماده خوردن است. چشم‌های خود را ببندید و یک صبحگاه پر از انرژی را در انگلستان تصور کنید.

منبع: کجارو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید