(عکس) چالش جدید و خطرناک تیک تاک؛ «با دهان بسته خوابیدن»!

(عکس) چالش جدید و خطرناک تیک تاک؛ «با دهان بسته خوابیدن»!

اما باید توجه داشته باشید که با مسدود کردن دهان در طول خواب، ریسک خفگی افزایش می‌یابد.

کد خبر : ۱۱۲۵۵۴
بازدید : ۸۳۹

پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک (TikTok) با چالش‌ها و گرایش‌های عجیبی که در برخی مواقع به طور بالقوه تهدیدی برای زندگی هستند، غریبه نیست؛ یکی از این چالش‌ها که اکنون در این رسانه‌ی بحث‌برانگیز در حال انتشار است، «خوابیدن افراد با یک نوار چسب روی دهان» است تا خواب بهتری داشته باشند!

این عمل در ظاهر ممکن است مضحک باشد، اما برخی از کارشناسان به طور جدی نسبت به انجام این عمل هشدار داده‌اند و این چالش را خطرناک دانسته‎‌اند.

دکتر راج داسگوپتا، متخصص پزشکی خواب، به سی‌ان‌ان گفت: «اگر آپنه انسدادی خواب دارید، این عمل می‌تواند برایتان بسیار خطرناک باشد». وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (Sleep apnea)، یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب می‌شود؛ هر توقف می‌تواند حدود چندین ثانیه طول بکشد که هر کدام از این دوره‌ها یک «آپنه» نامیده می‌شود.

اکثر این دوره‌ها با صدای «خُرخُر» همراه است که علاوه بر آن، در بعضی موارد حالت خفگی به وجود می‌آید و فرد ناگهان با احساس خفگی از خواب بیدار می‌شود.

دکتر دیوید کالپپر، پزشک عمومی در لکسینگتون، به فاکس‌نیوزدیجیتال گفت: «این یکی از خطرناک‌ترین کار‌هایی است که اخیراً درباره آن شنیده‌ام و خیلی نگران هستم که نکند این عمل به قدری رایج شود که در میان افراد، همه‌گیر شده و از آن حمایت شود». کالپپر همچنین توضیح داد که پیروی از این عمل می‌تواند آپنه خواب را بدتر کند و نتایج کشنده‌ای داشته باشد.

افراد مبتلا به اختلال خواب، در طول شب به طور مکرر دچار این وقفه تنفسی می‌شوند؛ اما همه کسانی که آپنه انسدادی خواب دارند، به طور دقیق نمی‌دانند که به چنین اختلالی دچار هستند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱ میلیارد بزرگسال بین ۳۰ تا ۶۹ سال در سراسر جهان وجود دارند که احتمالاً به این بیماری مبتلا هستند. در این میان، میلیون‌ها نفر دیگر نیز وجود دارند که از این بیماری بی‌خبرند.

چالش«با دهان بسته خوابیدن»!

هدف از این چالش چیست؟

با توجه به نظرات کاربران، هدف از این کار، جلوگیری از تنفس دهانی در طول شب و تجربه‌ی خوابی بهتر است. در این چالش، لب‌ها به واسطه یک نوارچسب بسته می‌شوند و فرآیند تنفس فقط از طریق بینی انجام می‌شود.

طبق گفته بنیاد خواب، هنوز تحقیقات زیادی در مورد این چالش انجام نشده؛ بنابراین عوارض جانبی آن تا حد زیادی ناشناخته است.

اما برخی از عوارض جانبی آشکار عبارتند از: ایجاد سوزش روی لب و اطراف دهان یا ایجاد حساسیت به واسطه مواد چسبناک، درد خفیف هنگام برداشتن چسب و تشدید اختلالات تنفسی در خواب. علاوه بر این، چنین کاری برای کسانی که [از منظر روانی]از بسته شدن دهان خود دچار ناراحتی و اضطراب می‌شوند (یا فوبیای آن را دارند) نیز خطرناک است.

هشتگ #mouthtaping بیش از ۲۴ میلیون بازدید در این پلتفرم دارد، زیرا علاوه بر کسانی که قصد انجام این چالش پرخطر را دارند، عده دیگری هم هستند که از روی کنجکاوی این هشتگ را دنبال کرده و محتوای مربوط به آن را بازنشر می‌کنند.

کاربران در این‌باره می‌گویند: هدف این است که در طول خواب به جای تنفس از راه دهان، از طریق بینی نفس بکشید. به طور کلی، تنفس از طریق بینی در هنگام خواب، خروپف را کاهش می‌دهد، بهداشت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد و خشکی دهان را برطرف می‌کند. اما باید توجه داشته باشید که با مسدود کردن دهان در طول خواب، ریسک خفگی افزایش می‌یابد.

برخی از کاربران اظهار داشتند که هرگز قادر به انجام این کار نخواهند بود، زیرا در تنفس از طریق بینی مشکل دارند؛ اما برخی دیگر، از این روش استفاده کردند. یکی از کاربران نوشت: «من چندین ماه است که این کار را انجام می‌دهم و خواب بهتری دارم».

یک کاربر خانم در تیک‌تاک گفت: من هر شب دهانم را با چسب می‌بندم؛ خوابیدن به این روش، در جلوگیری از پیری زودرس و داشتن ظاهر و احساس بهتر مؤثر است. این زن اظهار داشت که به خاطر نمی‌آورد دقیقاً به چه علت شروع به انجام این چالش کرد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، او گفت: «راستش نمی‌دانم چرا این کار را انجام دادم، در تیک‌تاک ویدئویی را دیدم که برای داشتن خواب راحت، این کار را تبلیغ می‌کند؛ نمی‌توانم مزایای آن را به طور جزئی خاطر بیاورم، اما انجام این کار به من کمک می‌کند بهتر بخوابم».

تنفس از راه بینی در داشتن خواب راحت مؤثر است یا نه؟

بر اساس اطلاعات منتشرشده در سایت Healthline، تنفس از راه بینی به از بین بردن ذرات خارجی کمک می‌کند، هوای استنشاقی را مرطوب کرده و اکسید نیتریک تولید می‌کند که همین امر در بهبود گردش اکسیژن در بدن نقش دارد.

داسگوپتا گفت: به نظر من، بستن دهان کمک چندانی برای داشتن خواب بهتر نمی‌کند، اما افرادی که مایل هستند با این روش بخوابد و صرفاً از بینی نفس بکشند، حتماً باید از نظر آپنه انسدادی خواب معاینه شوند. او گفت: نخوابیدن به پشت، یکی از روش‌های ایمن و بی‌خطری است که از تنفس دهانی جلوگیری می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید