با این ۶ روش شوره زدن مژه‌ها را از بین ببرید!

با این ۶ روش شوره زدن مژه‌ها را از بین ببرید!

همان عاملی که شوره سر را ایجاد می‌کند، باعث شوره زدن در لبه‌های پلک نیز می‌شود و در سنین میانسالی و در خانم‌ها شایع‌تر است.

کد خبر : ۱۱۲۷۷۳
بازدید : ۴۶۵

بلفاریت یا التهاب لبه پلک‌ها یک بیماری مزمن چشمی است که در پلک‌ها، شوره‌هایی شبیه شوره سر ایجاد می‌شوند.

دکتر مهران نیکخو فوق تخصص قرنیه گفت: در بروز بلفاریت یا التهاب لبه پلک چند عامل مثل عفونت‌های میکروبی، عفونت‌های قارچی دخیل هستند، ولی شایع‌ترین علت آن عاملی شبیه شوره سر است. وی در ادامه افزود: همان عاملی که شوره سر را ایجاد می‌کند، باعث شوره زدن در لبه‌های پلک نیز می‌شود و در سنین میانسالی و در خانم‌ها شایع‌تر است.

نیکخو با بیان اینکه علت دقیق التهاب لبه پلک مشخص نشده اظهار داشت: چربی‌های غدد چربی مژه‌ها تغییر می‌کنند و ورود و زندگی قارچ‌ها را در پلک‌ها میسر می‌کنند. این فوق تخصص قرنیه با اشاره به این که بیماری بلفاریت، خطرناک نیست تصریح کرد: علائم بیماری، احساس جسم خارجی در چشم، خارش و سوزش چشم، ریختن مژه‌ها و شوره‌هایی به رنگ سفید هستند.

وی گفت: شوره سفید و آردی رنگ در فرمی که علل آن از نوع شوره سر است دیده می‌شود، اما در نوع میکروبی، شوره‌ها زرد رنگ و بزرگ می‌شوند و با کندن مژه‌ها، پلک دچار خونریزی می‌شود. این متخصص چشم با بیان اینکه این بیماری به راحتی بهبود نمی‌یابد، اظهار داشت: بلفاریت بیماری مزمنی است و بهترین روش درمان این است که بیمار شب هنگام، ابتدا به مدت ۳ الی ۴ دقیقه، کمپرسی گرم روی چشم‌های بسته داشته باشد، سپس چشم‌ها را با شامپو بچه رقیق شده ماساژ دهد و آبکشی کند.

وی افزود: با مراجعه به پزشک و تشخیص میکروبی بودن بیماری برای یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود.

۶ درمان ساده و موثر در خانه برای شوره در مژه‌ها

درمان‌های خانگی زیادی برای از بین بردن شوره در مژه‌ها وجود دارند. قبل از استفاده از هریک از موارد زیر در چشمان خود بهتر است با پزشک مشورت کنید.

برخی صابون‌ها: شما می‌توانید برای رهایی از این مشکل صورت خود را با صابون‌هایی بشویید که حاوی روغن درخت چای و یا پیریتیون روی باشند. این صابون‌ها به مبارزه با مخمر‌ها و جرم‌هایی که عامل ایجاد شوره‌ها بوده‌اند کمک می‌کنند.

شامپو بچه: مقداری شامپو بچه‌ی رقیق را با گوش پاک‌کن به مژه‌های بالا و پایین خود بزنید. برای گرفتن نتیجه‌ی سریع‌تر برای هر مژه ۴ تا ۵ بار این کار را تکرار کنید. در زمان زدن شامپو چشم‌های خود را بسته نگه‌داشته و فوراً آن‌ها را با آب بشویید.

ماساژ با روغن بادام: برای از بین بردن خشکی پلک‌ها، هر شب قبل از خواب آن‌ها را با روغن بادام گرم ماساژ دهید. این کار به بازسازی، رشد دوباره و احیای مژه‌های شما که ممکن است به خاطر شوره‌ها ریخته باشند کمک می‌کند.

حفظ بهداشت مژه و پلک‌ها: مطمئن شوید هیچ مواد آرایشی روی چشم‌های شما نمانده است. برای جلوگیری از باقی ماندن مواد آرایشی و هرگونه آلودگی روی چشمان خود، یک روال منظم برای شستشوی آن‌ها داشته باشید. آلودگی غدد چشم را تحریک به ایجاد شوره‌ی بیشتر می‌کند. آرایش پاک‌کن‌هایی برای چشم خود خریداری کنید که توسط افراد متخصص تست شده باشند.

یک رژیم غذایی سالم: آب‌میوه و سبزیجات تازه بخورید. از مصرف کافئین، الکل و غذا‌های چرب خودداری کنید. برای گرفتن نتایج بهتر می‌توانید از سبزیجات آب‌پز مصرف کرده و روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

نزد چشم‌پزشک بروید: درمان‌های خانگی برای شوره در مژه‌ها می‌توانند در حل این مشکل به شما کمک کنند. بااین‌وجود اگر از آن‌ها نتیجه‌ای نگرفتید بهتر است با یک چشم‌پزشک در این باره مشورت کنید. این کار را برای اطمینان از درمان و مراقبت‌های صحیح انجام دهید. پزشک به شما قطره و پماد آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز خواهد کرد.

منبع:بیتوته

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید