آیا خوردن قهوه در دوران بارداری، قد فرزندتان را کوتاه می‌کند؟

آیا خوردن قهوه در دوران بارداری، قد فرزندتان را کوتاه می‌کند؟

پیام اصلی این است که حتی قرار گرفتن در برابر معرض مقدار کم کافئین در بارداری با کاهش طول قد در دوران کودکی همراهی دارد.

کد خبر : ۱۱۲۷۹۱
بازدید : ۳۸۵

بررسی جدید نشان می‌دهد مادران آینده‌ای که حتی به میزان اندک کافئین مصرف می‌کنند، ممکن است کودکان کوتاه‌قدتری داشته باشند.

گرچه توصیه این بوده است که اغلب زنان باردار بدون خطر یک فنجان قهوه در روز بنوشند، چرا که این میزان قهوه خطری از لحاظ تحریک سقط جنین یا زایمان زودرس ایجاد نمی‌کند، اما یک پژوهش جدید به یک خطر قبلا یافته‌نشده اشاره می‌کند.

جسیکا گلیسون، دستیار پژوهشی در انستیتوی ملی سلامت کودک و رشد انسان آمریکا می‌گوید: «پیام اصلی این است که حتی قرار گرفتن در برابر معرض مقدار کم کافئین در بارداری با کاهش طول قد در دوران کودکی همراهی دارد.»

انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند که زنان باردار مصرف کافئین‌شان را به کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند که معادل نوشیدن یک فنجان قهوه است. هنوز دقیقا معلوم نیست که اثر کافئین بر رشد قد کودک چگونه اعمال می‌شود، اما علت با تاثیر کافئین بر افزایش حساسیت به انسولین در جنین مربوط باشد که بالقوه می‌تواند بر رشد طبیعی اثر بگذارد.

به گفته این دانشمندان سایر فراورده‌های حاوی کافئین شامل شکلات، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشابه‌های گازدار می‌شوند، هم می‌توانند اثر مشابهی داشته باشند.

این بررسی نشان داد که فرزندان مادارنی که حتی به میزان کم کافئین مصرف کرده‌ااند نسبت به مادارنی که کافئین مصرف نکرده‌الند، با قدی اندکی کوتاهتر نسبت به همتایانشان متولد می‌شود و این تفاوت قدی در فاصله ۴ تا ۸ سالگی به اوج خود می‌رسد.

یافته‌های این بررسی در ژورنال JAMA Network Open منتشر شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند با توجه به این یافته‌ها احتیاط حکم می‌کند که مادارن باردار مصرف کافئین را در روز در حد ۲۰۰ میلی‌گرم در روز بر اساس توصیه انجمن متخصصان زنان و زایمان آمریکا نگهدارند و حتی کاهش دادن مصرفشان از این حد را هم مورد توجه قرار دهند.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید