چرا کاربران توییتر به ماستودون (Mastodon) مهاجرت کردند؟

چرا کاربران توییتر به ماستودون (Mastodon) مهاجرت کردند؟

ماستودون (Mastodon) می‌گوید که این شبکه اجتماعی اکنون بیش از ۶۵۵ هزار کاربر دارد که بیش از ۲۳۰ نفر از آن‌ها طی هفته گذشته به آن پیوسته‌اند.

کد خبر : ۱۱۳۰۸۰
بازدید : ۱۰۱۷

به نظر می‌رسد که از زمانی که ایلان ماسک صاحب شبکه اجتماعی توییتر شده است، برخی از کاربران این پلتفرم به دنبال جایگزینی برای توییتر هستند.

یکی از پلتفرم‌های انتخابی ماستودون (Mastodon) بوده است.

کاربران توییتر نقل مکان کردند

به نقل از بی‌بی‌سی، پلتفرم شبکه‌های اجتماعی که تا حدودی شبیه توییتر به نظر می‌رسد، اخیراً یک جهش تصاعدی در دانلود‌ها گزارش کرده است. ماستودون (Mastodon) می‌گوید که این شبکه اجتماعی اکنون بیش از ۶۵۵ هزار کاربر دارد که بیش از ۲۳۰ نفر از آن‌ها طی هفته گذشته به آن پیوسته‌اند.

این پلتفرم شش سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. اما این روز‌ها با حجوم تعداد زیادی از کاربران روبه رو است که در برخی از ساعات باعث توقف فعالیت آن می‌شود.

در ظاهر Mastodon شبیه توییتر است، کاربرانی که در توییتر پست‌های خود را با نام توییت، منتشر می‌کردند، در این پلتفرم پست‌ها توتز نام دارند. همانند توییتر نیز می‌توان به آن‌ها پاسخ داد، لایک کرد و دوباره پست کرد.

با این حال، این پلتفرم دارای تفاوت‌ها و قابلیت‌هایی نسبت به پلتفرم توییتر است که کاربران را به خود جذب می‌کند. اما نحوه ثبت‌نام در این شبکه اجتماعی کمی کابران را سردرگم می‌کند.

ماستودون چگونه کار می‌کند؟

اولین کاری که کابر باید هنگام ثبت‌نام انجام دهد انتخاب سرور است. تعداد زیادی سرور وجود دارد که مضمون آن‌ها براساس کشور، شهر یا علاقه‌مندی‌ها است. سروری که توسط کاربر در ابتدای ثبت‌نام انتخاب می‌شود، بخشی از نام کاربری می‌شود. این سرور برای جستجوی کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، اگر کاربران جزو همان سرور باشند، می‌توانند فقط با استفاده از نام شخص حساب کاربری او را جستجو کنند. اما اگر آن‌ها در سرور دیگری باشند، به آدرس کامل آن‌ها نیاز است.

نکته دیگر اینجاست که برخلاف توییتر، Mastodon افراد جدیدی که ممکن است محتوای آن‌ها را مورد پسند باشند را مانند توییتر به کاربر پیشنهاد نمی‌کند.

براساس این گزارش، Mastodon یک پلتفرم که متعلق به شخص یا شرکت باشد، نیست. در حقیقت همه سرور‌های مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند و یک شبکه جمعی را تشکیل می‌دهند که آن‌ها متعلق به افراد و سازمان‌های مختلف هستند.

به این حالت که غیرمتمرکز می‌گویند و طرفداران پلتفرم‌های غیرمتمرکز دقیقاً همین به دلیل آن‌ها را دوست دارند. چرا که نمی‌توان آن‌ها را به میل یک نهاد واحد اجرا کرد، خرید یا فروخت.

با این حال، نقطه ضعف غیرمتمرکز بودن این است که کاربران متعلق به شخص یا سازمانی که سرور آن‌ها را اداره می‌کند، هستند. یعنی اگر آن‌ها تصمیم به رها کردن آن بگیرند، حساب کاربری از دست می‌رود. البته Mastodon از صاحبان سرور می‌خواهد که در صورتی که تصمیم به بستن آن گرفتند، سه ماه قبل به کاربران خود اطلاع دهند.

بنیانگذار اصلی توییتر، جک دورسی، در حال کار بر روی شبکه جدیدی به نام BlueSky است. او گفته است که می‌خواهد آن را غیرمتمرکز ارائه کند.

تبلیغاتی وجود ندارد

آنطور که بی‌بی‌سی نوشته است فعلا هیچ تبلیغی در این پلتفرم وجود ندارد. اگرچه هیچ چیزی مانع نوشتن پستی برای تبلیغ شرکت یا محصول کاربران آن نمی‌شود.

Mastodon همچنین از نظر نحوه مشاهده پست‌ها مانند توییتر تجربه مدیریتی ارائه نمی‌دهد. کاربران به طور کلی آنچه را که دنبال‌کنندگان آن‌ها می‌گویند، بدون تغییر ترتیت و همانطور که هست مشاهده می‌کنند.

استفاده از ماستودون رایگان است؟

استفاده از این پلتفرم بستگی به سروری دارد که روی آن هستند. اما برخی از آن‌ها درخواست کمک مالی دارند، چرا که تهیه آن‌ها نیاز به هزینه دارند، با این حال مشاهدات نشان می‌دهد که سرور‌های زیادی اکنون رایگان هستند.

به نظر می‌رسد تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، خسارت‌های زیادی را برای توییتر به دنبال داشته باشد. اما از سوی دیگر باتوجه به اقداماتی که ایلان ماسک برای توییتر در چند روز اخیر انجام داده است، شاید این فرد قصد سازمان‌دهی این پلتفرم را دارد نه تخریب آن.

چگونه در ماستودون ثبت نام کنیم؟

نخستین کاری که برای ثبت نام در ماستودون باید انجام دهید، انتخاب سرور است. از کشور‌ها و موضوعات مختلف تعداد زیادی سرور در Mastodon وجود دارد.

این مهم نیست که کاربر به کدام سرور متصل می‌شود، چون در هر صورتی خواهید توانست با کاربران در ارتباط باشید. در ادامه ماستودون بطور اتوماتیک یک انجمن به شما معرفی می‌کند که به احتمال زیاد ممکن است به پست‌های آن علاقه‌مند شوید. ممکن است برخی سرور‌ها بدلیل فعالیت زیاد کاربران آن سرور کند کار کنند. اما می‌توانید به سرور‌های دیگری متصل شوید.

رایان وایلدینگ، که مدیریت سرور mastodon.uk را از طریق شرکت خود بر عهده دارد، می‌گوید: در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۶ هزار نفر از طریق سرور شرکت ما ثبت نام کرده اند. ممکن است به دلیل حفظ کیفیت ارتباط کاربران آن را متوقف نمایم.

نام کاربری و شروع فعالیت در ماستودون

کاربری که سروری را انتخاب می‌کند نام کاربری او در ارتباط با سرور انتخابی خواهد بود. برای مثال، اگر در این شبکه اجتماعی عبارت abc را انتخاب و به سرور انگلیس متصل شوید نام کاربری شما به این شکل خواهد شد: abc@mastodon.uk@. دیگر کاربران نیز می‌توانند با استفاده از این نام شما را در ماستودون پیدا کرده و دنبال کنند.

اگر بخواهید شخصی را در همان سرور پیدا کنید، کافیست نام او را در سرور جست و جو کنید. اما اگر آن شخص در سرور دیگری فعالیت دارد، به آدرس کامل او نیاز خواهید داشت. همچنین ماستودون برخلاف توییتر افرادی را نشان نمی‌دهد که ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشید.

چرا برای کار با ماستودون نیاز به سرور داریم؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. اما اگر بخواهیم ساده آن را بازگو کنیم باید کمی در مورد فناوری مورد استفاده در این شبکه اجتماعی صحبت کنیم. ماستودون یک پلتفرم با سرور شرکتی مانند فیسبوک یا توییتر نیست. از طرفی ارتباط با به یک شخص یا شرکت ندارد و همه کاربران در آن سهیم هستند. سرور‌های ماستودون نیز به یکدیگر متصل شده و یک شبکه جمعی را تشکیل می‌دهند، اما خود سرور متعلق به افراد و سازمان‌های مختلف هستند.

به این نوع از شبکه‌های اجتماعی، شبکه اجتماعی غیرمتمرکز می‌گویند و طرفداران پلتفرم‌های غیرمتمرکز دقیقاً به این دلیل آن‌ها را دوست دارند که نمی‌توان آن را به میل یک نهاد واحد اجرا کرد، خرید یا فروخت.

اطلاعات کاربران در ماستودون بصورت کاملا ایمن و رمزنگاری شده در سرور‌ها ذخیره می‌شود. ولی با این حال، نقطه ضعف این سیستم آن است که شخص یا سازمانی که سرور شما را اداره می‌کند، اگر تصمیم به رها کردن سرور را بگیرند، حساب خود را از دست خواهید داد. ماستودون از صاحبان سرور‌ها در خواست دارد که در صورت تصمیم به بستن آن، سه ماه به کاربران خود اطلاع دهند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید