کشف یک طلسم شگفت‌انگیز متعلق به مصر باستان

کشف یک طلسم شگفت‌انگیز متعلق به مصر باستان

این مُهر-طلسمِ هرمی ارتفاعی در حدود ۲۲ سانتی‌متر و شکلِ هرمیِ ۰.۹ سانتی‌متری دارد. روی این طلسم طرح‌های متنوعی از قبیلِ دستِ راستی که شمشیری را گرفته، دو بال و حروف الفبا دیده می‌شود.

کد خبر : ۱۱۳۲۸۲
بازدید : ۱۳۱۳۴

فرادید | در حفاری‌های باستان‌شناسی در شهر باستانی آماستریس در منطقه آماسرا در شمال بارتین در ترکیه، مهر-طلسمی زیبا پیدا شده که تصور می‌شود به مصر باستان تعلق دارد.


به گزارش فرادید؛ حفاری برای ساخت مدرسه در این ناحیه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ منجر به پیدا شدن بقایایی شد که مشخص شد متعلق به دوران رومی‌هاست. سپس، عملیات ساخت‌وساز متوقف شد و به‌جای آن حفاری‌های باستان‌شناسی در ناحیه ادامه پیدا کرد.


در جریان عملیات حفاری که با هدایت موزه آماسرا و دانشگاه بارتین انجام می‌شود، اشیاء باستانی زیادی کشف شده است که یکی از آن‌ها بسیار نادر و شگفت‌انگیز است.

مهر-طلسمِ مصری نادر پیدا شد


این مهر-طلسمِ ارتفاعی در حدود ۲ سانتی‌متر دارد و بخش هرمیِ آن ۰.۹ سانتی‌متر است. روی این طلسم طرح‌های متنوعی از قبیلِ دستِ راستی که شمشیری را گرفته، دو بال و حروف الفبا دیده می‌شود. فاطما باگدالتی چام، رئیس گروه باستان‌شناسی دانشکده ادبیات در دانشگاه بارتین، می‌گوید که این طلسم نخستین شیء منحصربه‌فردی است که در یک سازه رومی از سنگ‌مرمر که به قرن دوم بعداز‌میلاد برمی‌گردد، پیدا شده است. چام توضیح داده است که این طلسم شیئی تاریخی با شکلِ مربعی در مقطع و شکلِ هرمی در بالای آن است که از سنگِ آبسدین ساخته شده است.

مهر-طلسمِ مصری نادر پیدا شد


او می‌گوید: «ما شخصیتی را روی مهر می‌بینیم که خدای بِس است که از مذهب مصریان می‌شناسیم و در مقطعِ این اثر حکاکی شده است. در قسمت بالایی این اثر ما حروف الفبایی را می‌بینیم که حروف طلسم هستند و متعلق به مذهب مصر باستان به نامِ دِموتیک‌اند. احتمالاً حروفِ الفبایی معنای محافظتی دارند. ازآنجایی که این شیء یک طلسم است می‌توان گفت که شخصی که از آن استفاده می‌کرده به دنبالِ محافظت از خود در برابر اهریمن یا بیماری‌ها یا هر چیز دیگری بوده که می‌خواسته از آن در امان باشد. می‌توان گفت که این شیء تنها مثال از نوع خود است که در طی حفاری‌های آناتولی در لایه‌های رومی پیدا شده است.»

مهر-طلسمِ مصری نادر پیدا شد


چام گفته است که این کشف، پیشرفتی مهم و هیجان‌انگیز برای باستان‌شناسان محسوب می‌شود. «ما می‌خواهیم معنای این مهر را پیدا کنیم و بدانیم که آیا یک کاهن مذهبی، یک مقامِ رسمی مذهبی یا یک شخصِ معمولی برای اهدافِ سلامتی و ایمنی از آن استفاده می‌کرده است؟ احتمال دارد متوجه شویم که یکی از سربازانِ سپاه روم آن را با خودش به مأموریتش به شرق آورده است.»


منبع: ArkeoNews
ترجمه: ساید فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید