۱۶ کاربرد شگفت‌انگیز نمک که ربطی به آشپزی ندارند

۱۶ کاربرد شگفت‌انگیز نمک که ربطی به آشپزی ندارند

نمک جزو پرکابردترین چاشنی‌های آشپزخانه‌ است، اما کاربرد‌های دیگری هم در خانه دارد که ۱۶ مورد آن‌ها را در این مطلب می‌خوانید.

کد خبر : ۱۱۳۳۲۴
بازدید : ۲۳۲۸۰

فرادید | شکی نیست که در کابینت ادویه‌ها و چاشنی‌های آشپزخانه‌ی شما همیشه کیسه‌ی نمک یا نمکدان پیدا می‌شود. نمک معروف‌ترین چاشنی بیشتر فصول است. شوری یکی از پنچ طعمی است که انسان‌ها توانایی تشخیص آن را دارند (علاوه بر تلخی، شیرینی، ترشی و طعم لذیذ)؛ بنابراین نمک با بالا بردن طعم‌های طبیعی، مزه‌ی غذا‌ها را بهتر می‌کند.

به گزارش فرادید؛ نمک که فرمول شیمیایی آن NaCI است قرن‌ها یک کالای کمیاب بوده و از آن استفاده‌های زیادی شده، از پول رایج گرفته تا آب نمکِ نگهدارنده‌ی غذا، اما امروزه نمک ارزان است و کاربرد‌های فراوانی دارد که ارتباطی هم با آشپزی ندارند.


باغبانی

- کشتن پیچک سمی : محلول قوی آب‌نمک می‌تواند هجوم گیاه پیچک سمی را از بین ببرد. ۱ فنجان (۲۳۶ میلی‌لیتر) نمک با ۱ گالن (۳.۷ لیتر) آب صابون را به برگ‌ها، ساقه و تنه‌ی پیچک سمی اسپری کنید.

- ترساندن مورچه‌ها : در نواحی تجمع مورچه‌ها، نمک معمولی آشپزخانه بپاشید تا جلوی جمع شدن آن‌ها را بگیرید. با این کار جلوی ورود آن‌ها به خانه را هم می‌گیرید. در کل در محل رفت و آمد مورچه‌ها نمک بپاشید!

- کشتن حلزون‌ها : روی حلزون‌ها مقدار زیادی نمک بپاشید، ۵ دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را تکرار کنید.

- کنترل کرم کلم : کلم، بروکلی و گل‌کلم غذای کرم‌های کلم است. برای کنترل کرم‌ها، روی برگ‌های کلم ترکیبی از ۱ فنجان (۲۳۹ میلی‌لیتر) آرد و ½ فنجان (۱۲۰ میلی‌لیتر) نمک را صبح یا غروب زمانی که گیاه با شبنم مرطوب شده است، بپاشید.

۱۶ کاربرد نمک که ربطی به آشپزی ندارند

کرم‌های کلم مزاحم می‌توانند کل محصول کلم را از بین ببرند، اما نمک به آن‌ها اجازه این کار را نمی‌دهد.



تجهیزات فضای باز

- خوشبو کردن پارچه‌های برزنتی : داخل کیسه‌ها یا کفش‌های برزنتی که بوی نم گرفته‌اند نمک بپاشید و آن را تا صبح بپوشانید. صبح‌هنگام نمک را از کیف/کفش بیرون بریزید و بگذارید کیف/کفش هوا بخورد.

- ا ز بین بردن زنگ‌زدگی : با ۶ قاشق سوپخوری نمک و ۲ قاشق سوپخوری لیموترش یا آبلیمو یک خمیر درست کنید. با استفاده از یک پارچه‌ی خشک، این خمیر را روی دسته‌های زنگ‌زده‌ی دوچرخه، لبه‌های تایر یا دیگر تجهیزات زنگ‌زده‌ی فضای باز بمالید.



سلامتی و زیبایی

۱۶ کاربرد نمک که ربطی به آشپزی ندارند

- لایه‌برداری پوست : نمک یک لایه‌بردار عالی برای پوست است. پس از دوش گرفتن، زمانی که پوست هنوز مرطوب است، کف دست‌تان نمک بریزید و آن را به آرامی روی پوست‌تان بمالید. نمک پوست مرده را از بین می‌برد و گردش خونِ سطح پوست را بالا می‌برد. بهترین گزینه نمک دریا است!

- تسکین خارش پوست : دراز کشیدن در وان آب‌نمک یک روش عالی برای تسکین خارش پوست است. کافیست ۱ فنجان نمک طعام یا نمک دریا را به آب وان حمام اضافه کنید.

- پاکسازی و متعادل‌سازی پوست : تونر‌های صورتِ ساخته شده از نمک دریا مُد روز هستند، اما می‌توانید تونر خانگی خودتان را با ترکیب ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون در یک ظرف کوچک درست کنید. این ترکیب را روی پوست صورت و گلو ماساژ دهید. از تماس این ترکیب با چشمانتان اجتناب کنید. سپس صورتتان را با صابون یا مایع شستشوی صورت همیشگی‌تان بشویید.

- سفید کردن دندان‌ها : پولتان را صرف خرید سفیدکننده‌های گران دندان نکنید. سفیدکننده‌ی دندان خانگی خودتان را با نمک دریا بسازید. نمک یک پاک‌کننده‌ی طبیعی است و می‌تواند لکه‌های روی دندان‌های شما را از بین ببرد. کافیست یک بار در هفته دندان‌هایتان را با نمک مسواک بزنید.


پاکسازی وسایل خانگی

۱۶ کاربرد نمک که ربطی به آشپزی ندارند

- پاک کردن لکه‌های قهوه : ترکیب ۱ فنجان یخ خردشده، ۱ قاشق سوپخوری آب و ۴ قاشق چایخوری نمک را داخل کتری قهوه بریزید و این ترکیب را داخل کتری تکان دهید. سپس آن را مثل همیشه بشویید و آب بکشید. از همین روش برای لکه‌زدایی فنجان‌های قهوه استفاده کنید.

- پاکسازی عمیق اجاق و فر : از بین بردن لکه‌های چرب و چسبناک از روی گاز و فر و هواکش بالای گاز کار سختی است. این کار را با پاشیدن نمک روی سطوح آسان کنید. همچنین می‌توانید نمک و دارچین را به مایع شستشو اضافه کنید، آن را روی سطوح بریزید و پس از ۵ دقیقه پاک کنید.

- پ اکسازی فریزر : مقادیر یکسان نمک و جوش شیرین را روی اسفنج مرطوب بریزید و داخل فریزر را با آن پاک کنید.

- از بین بردن لکه‌ها : روی لکه نمک کوشر بریزید و بعد از ۲ یا ۳ دقیقه آن را با آب سرد، آب بکشید.

- سفید کردن ظروف برنجی : با ترکیب ۱ قاشق چایخوری نمک و یک قاشق سوپخوری آرد با مقدار کافی سرکه خمیر درست کنید و از آن برای برق انداختن ظروف برنجی یا مسی استفاده کنید. پس از اینکه خمیر را روی وسیله مورد نظر مالیدید، اجازه دهید خشک شود. سپس آن را با آب صابون بشویید و به وسیله یک پارچه‌ی میکروفیبر آن را برق بیاندازید.

- پاک کردن لکه‌های آب : با ۱ قاشق چایخوری نمک و چند قطره آب خمیر درست کنید و از آن برای از بین بردن قطره‌های آب روی چوب استفاده کنید. این خمیر را به وسیله‌ی یک پارچه‌ی نرم روی حلقه آبِ بجامانده روی سطح بمالید تا زمانی که محو شود. پس از آن از جلادهنده‌ی چوب استفاده کنید.

منبع: howstuffworks

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید