همه چیز درباره سلاح لیزری پر قدرت آتش اژد‌ها

همه چیز درباره سلاح لیزری پر قدرت آتش اژد‌ها

آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی (Dstl) زیر نظر وزارت دفاع بریتانیا آزمایشی از سلاح پرقدرت و دوربرد لیزری خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

کد خبر : ۱۱۳۳۳۸
بازدید : ۶۴۹

سلاح لیزری جدید ارتش بریتانیا موسوم به دراگون فایر به معنی آتش اژد‌ها می‌تواند پرتو‌های ۵۰ کیلوواتی و حتی بالاتر را شلیک کند، اگر چه جزئیات در مورد توانایی این سلاح همچنان محرمانه است.

آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی (Dstl) زیر نظر وزارت دفاع بریتانیا آزمایشی از سلاح پرقدرت و دوربرد لیزری خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

با افزایش استفاده از پهپاد‌ها و سلاح‌های الکترونیکی در جنگ‌های مدرن، تقاضای زیادی برای اقدامات متقابل الکترونیکی وجود دارد. ساخت تسلیحات متعارف مانند راکت‌ها و موشک‌ها، گران است و در برابر انبوه هواپیما‌های بدون سرنشین یا همان پهپادها، به ویژه آن‌هایی که با استفاده از قطعات آماده و بدون نیاز به طراحی خاص ساخته می‌شوند، ناکارآمد و غیراقتصادی هستند؛ بنابراین ارتش‌ها در سراسر جهان به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که بتوانند به سرعت و با هزینه حداقلی در برابر این تهدید‌ها تجهیز شوند و سلاح‌های لیزری تاکنون مؤثرترین رویکرد نشان داده‌اند. این سلاح‌ها نه تنها با سرعت و دقت شلیک می‌کنند، بلکه دردسر تهیه و انبار کردن مهمات نیز ندارند.

ساخت جدیدترین سلاح لیزری بریتانیا

توسعه سلاح لیزری دراگون فایر (DragonFire) نقطه اوج یک سرمایه‌گذاری مشترک به مبلغ ۱۱۴ میلیون دلار است که توسط وزارت دفاع بریتانیا در کنار شرکای صنعتی آن انجام شده است.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، سازنده این سلاح لیزری یک شرکت چندملیتی اروپایی به نام MBDA است که در زمینه ساخت موشک تخصص دارد و در این سامانه تسلیحاتی جدید، قابلیت‌های فرماندهی و کنترل پیشرفته و پردازش تصویر آن را توسعه داده و مسئولیت عملیاتی کلی آن را نیز بر عهده دارد.

همچنین شرکت دفاعی ایتالیایی لئوناردو (Leonardo)، هدایت پرتوی این سیستم را توسعه داده است که می‌تواند اشیای هدف را تشخیص و آن‌ها را با دقت ردیابی کند. در طرف دیگر، شرکت Qinetiq مستقر در بریتانیا لیزر ترکیبی فازی این سامانه را ایجاد کرده است که می‌تواند اهداف را ساقط کند.

در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که در حال حاضر این سلاح لیزری می‌تواند خروجی ۵۰ کیلوواتی تولید کند، اما در آینده این سیستم قادر خواهد بود سطوح قدرت خود را افزایش دهد.

این در حالی است که شرکت آمریکایی پیشروی لاکهید مارتین که سازنده تجهیزات دفاعی است، نشان داده است که پرتوی این سلاح‌ها می‌تواند تا ۳۰۰ کیلووات قدرت داشته باشد.

نتایج آزمایش آتش اژد‌ها

آزمایش این سلاح لیزری جدید در محدوده شهر ویلتشایر (Wiltshire) در بریتانیا، محل استقرار قدیمی‌ترین تاسیسات تحقیقاتی جنگ شیمیایی جهان انجام شد و آزمایش آن شامل اهداف بسیاری در چندین محدوده برای آزمایش واقعی سامانه هدایت پرتو بود.

این آزمایش به منظور کمک به بریتانیا در افزایش درک خود از نحوه عملکرد لیزر‌های پرانرژی و فناوری‌های مرتبط با آن‌ها در فواصل دور و موثر در برابر اهداف مورد نظر انجام شد.

بن مدیسون، از شرکای توسعه دهنده این سامانه گفت: دراگون فایر قبلاً با موفقیت توانایی ردیابی اهداف با دقت بسیار بالا و حفظ پرتوی لیزر در نقطه هدف انتخاب شده را نشان داده بود و این کارآزمایی، عملکرد خودِ لیزر را ارزیابی کرد که نتایج نشان می‌دهد بریتانیا دارای توانایی پیشرو در جهان در فناوری‌های مرتبط با سیستم‌های تسلیحات انرژی لیزری (LDEW) است.

گفتنی است که برای اطمینان از ایمنی این آزمایش‌ها، اهداف آزمایشی از ۳.۴ کیلومتر تجاوز نکردند. با این حال، محدوده واقعی پوشش اهداف و قابلیت‌های دیگر این سامانه لیزری جدید همچنان محرمانه و طبقه‌بندی شده است.

پروژه DragonFire به موازات برنامه سلاح‌های جدید وزارت دفاع آمریکا اجرا می‌شود که به دنبال توسعه سلاح‌های لیزری و فرکانس رادیویی در تغییر چشم‌انداز در میادین نبرد است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید