آیا خوردن سیب زمینی، ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟

آیا خوردن سیب زمینی، ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد؟

دانشمندان دریافتند که مصرف سیب زمینی سرخ شده ارتباطی به افزایش عوامل بیماری‌های قلبی ندارد و از این نظر با مصرف سیب زمینی به صورت تنوری و یا آب پز تفاوتی وجود ندارد.

کد خبر : ۱۱۳۵۰۹
بازدید : ۹۱۲۱

فرادید | تحقیقات اخیر نشان می‌دهد آنچه بر سلامت بدن، بعد از مصرف سیب زمینی تأثیر می‌گذارد رژیم غذایی و سبک کلی زندگی است و نه روش‌های خاص پخت سیب زمینی مثل سرخ کردن.

به گزارش فرادید، با وجود اینکه سیب زمینی یک سبزی سرشار از مواد مغذی است، اغلب از خوردن آن منع می‌شویم. در واقع، برخی از متخصصان سلامت همچنان توصیه می‌کنند که مصرف سیب‌زمینی را به دلیل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کاردیومتابولیک که منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود، محدود کنیم.

با این حال، مطالعه اخیر که در مجله علوم تغذیه منتشر شد نشان می‌دهد که این توصیه ممکن است بی مورد باشد. تاثیر سیب زمینی بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی توسط محققان دانشگاه بوستون مورد مطالعه قرار گرفت. در این پژوهش به عادات غذایی و سبک زندگی شرکت کنندگان توجه ویژه‌ای شد.

دانشمندان دریافتند که مصرف سیب زمینی سرخ شده ارتباطی به افزایش عوامل بیماری‌های قلبی ندارد و از این نظر با مصرف سیب زمینی به صورت تنوری و یا آب پز تفاوتی وجود ندارد.

"در این مطالعه، ما به اثرات مصرف بیشتر سیب زمینی بر فشار خون، چربی خوبی و سطح گلوکز نگاه کردیم و متوجه شدیم که پس از در نظر گرفتن سایر فاکتور‌های رژیم غذایی و سبک زندگی، ارتباطی بین خطر افزایش اختلالات قلبی متابولیک با مصرف سیب زمینی وجود ندارد. "

محقق اصلی مطالعه، لین ال. مور، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون گفت: در واقع، ما متوجه شدیم افرادی که سیب زمینی زیادی می‌خورند ۲۵ درصد میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند. (نسبت به افرادی که کمتر در رژیم غذایی خود سیب زمینی استفاده میکنند)

نتایج تیم مطالعه مور نشان داد که در یک نمونه بزرگ از مردان و زنان قفقازی، که در هفته ۴ فنجان یا بیشتر سیب زمینی (سرخ شده یا نشده) مصرف می‌کنند، دیابت نوع ۲؛ فشار خون بالا، چربی خون و عدم تحمل گلوکز دیده نشد.

مور توضیح داد: ما می‌دانیم که سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم، منیزیم و فیبر است، که همگی انسان را در برابر حملات قلبی و سکته‌های مغزی که در نتیجه سطوح بالای فاکتور‌های متابولیک قلبی هستند، محافظت می‌کنند. در واقع، سیب زمینی یکی از مهمترین منابع پتاسیم در رژیم غذایی آمریکایی است.

در همین حال، به نظر می‌رسد که اثرات مصرف سیب‌زمینی سرخ‌شده توسط سایر عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی اصلاح شده است. به عنوان مثال، افرادی که سیب زمینی سرخ شده بیشتری مصرف می‌کردند و گوشت قرمز کمتری می‌خوردند، ۲۶ درصد کمتر در معرض خطر افزایش تری گلیسیرید بودند.

علاوه بر این، بزرگسالانی که فعالیت بدنی بیشتری داشتند ودر وعده‌های بیشتری از سیب زمینی سرخ شده استفاده می‌کردند، ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. مور افزود: این یافته‌ها اهمیت رژیم غذایی و سبک کلی زندگی را در مورد خطر بیماری قلبی متابولیک نشان می‌دهد.

یافته‌های این تحقیق تأکید می‌کند که سیب زمینی شیرین و سفید، چه سرخ شده و چه غیر سرخ شده، ممکن است جزئی از یک رژیم غذایی سالم بدون ایجاد خطر بیماری قلبی متابولیک باشد. علاوه بر این، مصرف سیب زمینی در کنار سایر میوه و سبزیجات این امکان را به افراد می‌دهد که از یک رژیم غذایی سالم در طول روز بهره ببرند.

همانطور که مور توضیح داد: «نتایج تحقیقات قبلی در مورد مصرف سیب زمینی متناقض بوده است. به عنوان مثال، برخی دریافتند که مصرف بیشتر سیب زمینی به طور جدی با افزایش فشار خون مرتبط است در حالی که برخی دیگر می‌گویند چنین نیست.»

برای اینکه مطالعات مشاهده‌ای نتایج دقیق تری ارائه کند، مهم است که غذایی مانند سیب زمینی را از سایر اجزای رژیم غذایی جدا کنیم. به عنوان مثال، اگر افرادی که سیب زمینی بیشتری می‌خورند، غلات تصفیه شده بیشتری هم مصرف کنند یا عادات ناسالم دیگری در سبک زندگیشان داشته باشند، در نتیجه اثرات نامطلوب مصرف سیب زمینی هم به دنبال آن‌ها به وجود می‌آید. پس هممه چیز بستگی به رژیم غذایی روزانه و سبک زندگی افراد دارد.

داده‌ها، شرایط و نتایج پژوهش

۲۵۲۳ نفر در پژوهش دانشگاه بوستون مورد مطالعه قرار گرفتند. همگی تقریبن ۳۰ ساله بودند و ۱۶۰۰۰ روز از سوابق غذایی آن‌ها در طول سال‌های (۱۹۸۳-۸۷) و ۱۹۹۱- ۹۵) بررسی شد.

میزان مصرف سیب زمینی را از کل وعده‌های سبزیجات در طول روز جدا و تأثیر مصرف سیب زمینی سرخ شده و غیر آن را بر افزایش احتمالی فشار خون و چربی خون ارزیابی کردند.

محققان همچنین سایر عوامل مثل رژیم غذایی و سبک زندگی را در کنار مصرف سیب زمینی مورد مطالعه قرار دادند.

نتیجه تحقیقات این شد که مصرف سیب زمینی (سرخ شده یا غیر آن) به تنهایی موجب افزایش خطر بیماری‌های متابولیک قلبی نمی‌شود. بلکه همانطور که پیشتر اشاره شد سایر مواد غذایی که در رژیم افراد گنجانده می‌شوند به اضافه سبک زندگی می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.

*بیماری کاردیومتابولیک اولین بار توسط محققی به نام Pescatello در مقالات فیزیولوژی مطرح گردید. او مجموعه‌ای از بیماری‌ها شامل فشارخون بالا، سطح غیرطبیعی چربی خون، بالا بودن میزان انسولین خون (هایپراینسولینمیا) و عدم تحمل گلوکوز که در نهایت منجر به بیماری قلبی - عروقی و دیابت نوع ۲ می‌شوند را به عنوان بیماری‌های کاردیو متابولیک توصیف کرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید