کشف فسیل یک لاک‌پشت به اندازۀ خودرو

کشف فسیل یک لاک‌پشت به اندازۀ خودرو

دانشمندان در شمال اسپانیا بقایای گونه‌ی جدیدی از یک لاک‌پشت عظیم دریایی را کشف کردند. این موجودِ ماقبل‌تاریخی، بزر‌گ‌ترین نمونه از نوع خودش است که تا کنون در اروپا یافت شده است.

کد خبر : ۱۱۳۷۹۶
بازدید : ۹۲۷۱

فرادید | این موجودِ ماقبل‌تاریخی بزر‌گ‌ترین نمونه از نوع خودش است که تا کنون در اروپا یافت شده است. وزن این لاک‌پشتِ غول‌پیکر حدود ۲ تن و طول آن ۳ متر است. این لاک‌پشت ۸۳ میلیون سال پیش در دریای نیمه‌استوایی حضور داشت؛ دریایی که در آن زمان جزیره‌ی اروپا را احاطه کرده بود. اندازه آن قابل‌قیاس با یک خودروی مینی کوپِر (Mini Cooper) است. بزرگ‌ترین لاک‌پشتِ زنده‌ی حال حاضر که ۲ متر طول دارد و بخاطر مهاجرتِ دریاییِ متمادی‌اش معروف است، یک متر کوتاه‌تر از فسیلِ تازه کشف‌شده است.

به گزارش فرادید ، دانشمندان فسیل این لاک‌پشت که نامش را لِویاتانوکِلیس اِنیگماتیکا (Leviathanochelys aenigmatica) گذاشته‌اند در مقاله‌ای که در مجله‌ی سایِنتیفیک ریپورتس منتشر شده، توصیف کردند. لِویاتان که نام یک هیولای دریایی اسطوره‌ای است، اشاره‌ای است به اندازه‌ی بزرگ بدن این لاک‌پشت. اِنیگماتیکا هم به معنای معما است و به برخی از ویژگی‌های عجیب این موجود اشاره دارد.

لِویاتانوکِلیس تقریباً با بزرگ‌ترین لاک‌پشتِ ثبت‌شده به نام آرکِلان مطابقت دارد که حدود ۷۰ میلیون سال پیش می‌زیسته و طول آن به حدود ۴.۶ متر می‌رسید. اَلبِرت سِلِس، دیرین‌شناسِ موسسه‌ی دیرینه‌شناسی کاتالان می‌گوید: «لِویاتانوکِلیس به اندازه‌ی یک مینی کوپر بود در حالی که آرکِلان به اندازه‌ی تویوتا کورولا بود.»

بزرگ‌ترین فسیلِ لاک‌پشت دریایی از نوع خودش در اروپا کشف شد

(سایت حفاری که فسیل‌های لِویاتانوکِلیس آنیگماتیکا، لاک‌پشت بزرگ دریاییِ عصر کرتاسه در آن پیدا شد، شمال اسپانیا)

این اکتشاف کاملاً تصادفی صورت گرفت: یک کوهنورد حین بالا رفتن از کوه‌های پیرنه چند پاره استخوان پیدا کرد. بقایای آن نیز توسط موزه محلی و وزرات فرهنگ کاتالان جمع‌آوری شد، اما هیچ‌کس تا سال ۲۰۲۱ آن‌ها را بررسی نکرد. محققان حفاری‌های جدید را در سایت پیرنه آغاز کردند و تکه‌هایی از لگن و لاکِ لاک‌پشت را کشف کردند.

فسیلِ یافت‌شده دارای لاکی به طول ۲.۳۵ متر و عرض ۲.۲ متر است. لِویاتانوکِلیس به نظر برای اقیانوس ساخته شده و بازگشت آن به خشکی به ندرت و برای تخم‌گذاری بوده است. حضورِ یک جفت استخوانِ شکم در قسمت جلوییِ لگن با لاک‌پشت‌های دریاییِ شناخته‌شده‌ی دیگر متفاوت است و نشان‌دهنده‌ی این است که غول‌پیکریِ لاک‌پشت دریایی در یک عصر کرتاسه‌ی جداگانه در آمریکای شمالی و اروپا شکل گرفته است.

بزرگ‌ترین فسیلِ لاک‌پشت دریایی از نوع خودش در اروپا کشف شد


اُسکار کاستیلوُ، دانشجوی دوره‌ی کارشناسی ارشد دیرین‌شناسی و نویسندۀ اصلی این مطالعه می‌گوید: در دوران کرتاسه، گرایشِ افزایشِ حجم بدن در لاک‌پشت‌های دریایی وجود داشت. لِویاتانوکِلیس و آرکِلان شاید نمایانگر بالاترین مرحله‌ی این فرایند باشند. دلیل افزایش جثه‌ی این لاک‌پشت‌ها، فشار‌های لازم برای شکار فرض شده است، اما ممکن است عوامل دیگری هم دلیل این افزایش جثه باشند.

منبع: arkeonews

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید