(تصاویر) کشف دوباره ۸ گونه جانوری و گیاهی منقرض شده

(تصاویر) کشف دوباره ۸ گونه جانوری و گیاهی منقرض شده

از سال ۲۰۱۷، هشت مورد از این گونه‌های جانوری گم شده دوباره کشف شده اند. در اینجا لیست آن گونه‌هایی که زمانی تصور می‌شد برای همیشه منقرض شدند را برایتان شرح می‌دهیم.

کد خبر : ۱۱۳۸۶۱
بازدید : ۶۷۵۳۴

فرادید | ۲۰ می‌ هر سال، روز گونه‌های جانوی در خطر انقراض است که هدف آن توجه بیشتربه حیواناتی است که ممکن است برای همیشه از بین می‌روند.

به گزارش فرادید؛ بسیاری از گونه‌های منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز در طول اعصار با این سرنوشت تلخ و غیرقابل بازگشت مواجه شده‌اند، از جمله دودو؛ پرنده‌ای درشت اندام و نوک قلابی (در قرن هفدهم)، ببر تاسمانی (در سال ۱۹۳۶) و کرگدن سیاه آفریقای غربی (در سال ۲۰۱۱).

مواردی که اخیر منقراض شدند منحصراً، به دلیل فعالیت‌های انسانی است. از دیگرعلل انقراض عبارتند از؛ آلودگی، جنگل زدایی، بیماری و شکار غیرقانونی. علیرغم این واقعیت غم انگیز که بسیاری از گونه‌ها برای همیشه از بین رفته اند، اما خوشبختانه همه آن‌ها منقرض نشده اند.

در سازمان‌هایی مانند «بازگشت حیات وحش» که رکورد بیشترین «گونه‌های گم‌شده» را دارند؛ این گونه‌ها توسط پروژه‌های حفاظتی جستجو می‌شوند تا جانوران، گیاهان و قارچ‌های منقرض شده مجددا به جهان بازگردند و در نهایت در صورت وجود آن‌ها به حفاظت از آن‌ها می‌پردازند.

از سال ۲۰۱۷، هشت مورد از این گونه‌های جانوری گم شده دوباره کشف شده اند. در اینجا لیست آن گونه‌هایی که زمانی تصور می‌شد برای همیشه منقرض شدند را برایتان بیان می‌کنیم:

(تصاویر) هشت گونه جانوری که پس از چند دهه دوباره کشف شدند

۱. زنبور غول پیکر والاس

نام علمی: Megachile Pluto
در سال ۲۰۱۹، زنبور غول پیکر والاس، با نام مستعار بزرگترین گونه زنبور‌های جهان، برای اولین بار پس از تقریبا چهل سال مشاهده شد.
این کشف توسط دانشمندان آمریکایی و استرالیایی انجام شد که در جست‌وجوی این حشره در مجمع‌الجزایر شمالی مولوکا در شمال شرق اندونزی بودند.

زنبور‌های غول پیکر والاس ماده می‌توانند به طول بدن ۴.۵ سانتی متر (۱.۷ اینچ) و طول بال ۶ سانتی متر (۲.۳ اینچ) رشد کنند، در حالی که نر‌ها بسیار کوچکتر هستند.

اولین بار در سال ۱۸۵۸ در جزیره مولوکانی باکان توسط طبیعت شناس بریتانیایی آلفرد راسل والاس به صورت علمی کشف شد، به همین دلیل نام آن‌ها را زنبور والاس گذاشتند. کشف مجدد این گونه لحظه‌ای تاریخی بود و امیدواریم برنامه‌ای برای حفظ این موجود بی نظیر باشد.

رابین مور از سازمان «حفاظت از حیات وحش جهانی» که بودجه این سفر تحقیقاتی را تأمین کرده است، گفت: «واقعیت این است که کلکسیونر‌ها و شکارچیان بی‌وجدان از قبل می‌دانند که زنبور کشف شده است.

سمندر

۲. سمندر کوهنورد جکسون

نام علمی: Bolitoglossa
سمندر کوهنورد جکسون، با نام مستعار "شگفت انگیز طلایی" در سال ۲۰۱۷ دوباره کشف شد و اولین مورد از ۲۵ گونه گمشده برتر سازمان «ری وایلد» است که پیدا شد.

یک نگهبان پارک در منطقه حفاظت شده یال اونین یول ویتز در گواتمالا سمندر را در حال استراحت پیدا کرد. این پارک همچنین محل زندگی سمندر Finca Chiblac و Salamander است که هر دو در سال ۲۰۱۴ خود را دوباره کشف شدند. علیرغم اینکه سمندر جکسون برای اولین بار پس از ۴۲ سال دیده شد، هنوز به شدت در معرض خطرانقراض است.

موش آهو

۳. موش آهو

نام علمی: Tragulus Versicolor
این پستاندار بی نظیر که به موش آهو نیز معروف است، تقریباً به اندازه یک خرگوش است. در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۸ سال در کوه‌های Annamese، رشته کوهی در شرق هندوچین، که از لائوس، ویتنام و بخش کوچکی از کامبوج می‌گذرد، دوباره کشف شد.

از آن زمان، دو گونه کوچک دیگر از این آهو دیده شده است. موسسه اکولوژی جنوبی و موسسه تحقیقات باغ وحش و حیات وحش لایب نیتس، در حال حاضر مشغول مطالعه پراکندگی و تهدیدات این گونه هستند.

(تصاویر) هشت گونه جانوری که پس از چند دهه دوباره کشف شدند

۴. سنگی سومالی (موش خرطوم دار)

نام علمی: Elephantulus Revoilii
این پستاندار کوچک پس از ۵۱ سال در سال ۲۰۲۰ در جیبوتی دوباره کشف شد. این گونه آخرین بار در سال ۱۹۶۸ در سومالی دیده شده بود.
تیمی از دانشمندان از جمله استیون هریتیج و جالینوس راثبون ۱۲۵۹ تله زنده را در ۱۲ مکان راه جاسازی کردند تا این پستاندار را دوباره ببینند.

این کار موفقیت آمیز بود و منجر به دیدن ۱۲ سنگی سومالیایی و ثبت اولین تصاویر و ویدیوی زنده از این حیوان شد.

لاک پشت

۵. لاک پشت فرناندینا گالاپاگوس

نام علمی: Chelonoidis Phantasticus
در سال ۲۰۲۱، یک تطابق ژنتیکی بین گونه‌ای از لاک‌پشت کشف‌شده در سال ۱۹۰۶ و لاک‌پشتی که در سال ۲۰۱۹ کشف شده بود، یافت شد. این دو مورد از این نوع لاک‌پشت با فاصله ۱۱۳ سال ثبت شده است. لاک پشت ماده در سال ۲۰۱۹ در جزیره فرناندینا در گالاپاگوس کشف شد.

هنوز مشخص نیست که آیا لاک پشت‌های فرناندینا گالاپاگوس دیگری نیز وجود دارند یا خیر، و این گونه در فهرست قرمز به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند.

خرچنگ

۶. خرچنگ سیرالئون

نام علمی: Afrithelphusa Leonensis
این خرچنگ کوچک و رنگارنگ از سال ۱۹۵۵ دیده نشده بود. در اوایل سال ۲۰۲۱، یک جستجو توسط یکی از متخصصین در جهان که می‌توانند این موجود نادر را شناسایی کنند، انجام شد.

درست در پایان این جستجو، مووگو ندونگو این خرچنگ آفریقایی را کشف کرد. او با کمک مردم منطقه که در جستجو کمک کردند، شش نمونه از خرچنگ سیرالئون را پیدا کرد. مووگو ندونگو در طول جست و جو، خرچنگ افزلیوس را که به مدت ۲۲۵ سال دیده نشده بود، و دو گونه جدید از خرچنگ‌های آب شیرین را پیدا کرد.

خانه‌های این خرچنگ‌های منحصربه‌فرد به شکل حفره‌هایی در زمین و دور از هر گونه منبع آب دائمی ساخته می‌شوند. آن‌ها همچنین دارای ساختار‌های خاص ریوی هستند تا بتوانند نفس بکشند.

آفتاب پرست

۷. آفتاب پرست ولتزکو

نام علمی: Furcifer Voeltzkowi
آفتاب پرست ولتزکو در سال ۲۰۱۸ دوباره کشف و در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. فرانک گلاو، رئیس بخش مهره‌داران می‌گوید: «تلاش‌های ما در بیشترجا‌هایی که فکر می‌کردیم به احتمال زیاد این آفتاب پرست را ببینیم، کاملاً ناموفق بود.

اما کشف مجدد در چند روز آخر سفر بلافاصله همه چیز را تغییر داد و پایانی فوق العاده خوش را برای ما به ارمغان آورد. سه نر و ۱۵ ماده شناسایی شدند که دارای الگو‌های رنگی جالبی از بنفش، نارنجی، قرمز، سبز، سیاه و سفید بودند. ماداگاسکار نزدیک به نیمی از گونه‌های آفتاب پرست جهان را در خود جای داده است که ۹۶ گونه از این گونه‌ها در هیچ جای دیگر جهان یافت نمی‌شوند.

(تصاویر) هشت گونه جانوری که پس از چند دهه دوباره کشف شدند

۸. گیاه پارچ مخملی

نام علمی: Nepenthes Mollis

این گونه گیاهی عجیب و غریب و فوق العاده در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار پس از ۱۰۱ سال مشاهده شد. علم فقط از روی نمونه‌های اصلی کشف شده در سال ۱۹۱۸ توانسته بود این گونه گیاهی را دوباره شناسایی کند. گروهی از گیاه شناسان در بیابان بورنئان، این گیاه را دوباره کشف کردند.

گیاهان پارچ مخملی گوشتخواری هستند که برای حشرات تله می‌گذارند و با استفاده از آنزیم‌های هیدرولیتیک آن‌ها را هضم می‌کنند. نه تنها گونه‌های از دست رفته از این کار سود می‌برند، بلکه سایر حیات‌وحش‌هایی که خانه‌شان، اکوسیستم‌هایی که در آن زندگی می‌کنند و سلامت سیاره به‌عنوان یک کل مشترک هستند، سود می‌برند.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید