سنگین‌ترین پرندۀ جهان چگونه خودش را درمان می‌کند؟

سنگین‌ترین پرندۀ جهان چگونه خودش را درمان می‌کند؟

هوبره‌های غول‌پیکر در فصل جفت‌گیری در ماه آوریل که مصرفِ انرژی در آن‌ها بالاست، شقایقِ سرخ و گل‌گاوزبان مصرف می‌کنند.

کد خبر : ۱۱۴۱۵۸
بازدید : ۱۵۶۰

فرادید | هوبرۀ غول‌پیکر سنگین‌ترین پرندۀ دنیاست که توانایی پرواز دارد. یکی از ویژگی‌های جالب این پرنده جستجوی همیشگی‌اش به دنبال گیاهان دارویی است که می‌توانند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرند. برطبق مطالعۀ جدیدی که در نشریه Frontiers منتشر شده است، این پرنده غول‌پیکر یکی از نادرترین پرندگانی است که احتمالاً از گیاهان برای خوددرمانی استفاده می‌کند.

به گزارش فرادید، دکتر لوئی ام. باتیستا-سوپلانا، از موزه ملی علوم طبیعی در اسپانیا، می‌گوید: «ما نشان دادیم که هوبره غول‌پیکر ترجیح می‌دهد گیاهانی را مصرف کند که طبقِ آزمایش‌های ما دارای ترکیباتِ شیمیایی ضد‌انگلی هستند.»

سنگین‌ترین پرندۀ جهان چگونه خودش را درمان می‌کند؟

نویسندگان این مطالعه نوشته‌اند: «ما نشان دادیم که گیاهانی که در رژیم غذایی هوبره‌های بزرگ هستند ضدِ مدل‌های آزمایشگاهیِ عوامل بیماری‌زا یا پاتوژن‌ها نیز فعال هستند. نتایج ما حداقل نشان می‌دهد که دو گونه گیاه که در رژیم این پرنده هستند خاصیتِ ضدانگلی دارند. با اینکه سمّیتِ دو گونه گیاهیِ P. rhoeas و E. plantagineum با هم تفاوت دارد، هوبره‌های غول‌پیکر در فصل جفت‌گیری به این گیاهان توجه خاصی نشان می‌دهند و این گیاهان در زمره ترجیحاتِ تغذیه‌ای آن‌ها هستند.»

نتایج مطالعه هم‌چنین از این ایده حمایت می‌کند که هوبره‌های نر به این دلیل از این دو گیاه استفاده می‌کنند که «تلاش برای جفت‌گیری سیستمِ ایمنی آن‌ها را تحتِ فشار قرار می‌دهد.»

برطبقِ یافته‌های این تیم تحقیقاتی، هوبره‌های غول‌پیکر در فصل جفت‌گیری در ماه آوریل که مصرفِ انرژی در آن‌ها بالاست، شقایقِ سرخ و گل‌گاوزبان مصرف می‌کنند.

برطبق این مطالعه سیستمِ ایمنی هوبره‌های غول‌پیکر نر به دلیلِ تمرکز بر ویژگی‌های جنسیِ ثانویه و نمایشِ جنسی در فصل جفت‌گیری ضعیف می‌شود. «چون آوریل ماهی است که در آن نر‌ها به اوج نمایشِ فعالیت خود می‌رسند و بسیاری از جفت‌گیری‌ها در این ماه رخ می‌دهد. ما این فرضیه را مطرح می‌کنیم که مصرف این دو ماده می‌تواند به کم کردنِ اثرِ انگل‌ها در مهم‌ترین مرحله از چرخۀ تولیدمثل کمک کند.»

انسان‌ها خوددرمانی می‌کنند، اما اثبات این قضیه در حیوانات کار دشواری است. مطالعاتِ بیش‌تری نظیر این مطالعه نیاز است تا تأیید شود که هوبره‌های غول‌پیکر درحقیقت این گیاهان را صرفاً به دلیلِ خاصیتِ درمانی‌شان مصرف می‌کنند.


منبع: UPI
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید