۵ نکته کاربردی درباره پخت خورش قرمه سبزی مجلسی

۵ نکته کاربردی درباره پخت خورش قرمه سبزی مجلسی

قرمه سبزی مواد مشخصی دارد که با روش‌های مختلف در نقاط گوناگون کشور تهیه می‌شود. همیشه برای عده‌ای سوال بوده است که چطور می‌توانند یک قرمه سبزی خوشمزه و مجلسی تهیه کنند؟

کد خبر : ۱۱۴۳۶۸
بازدید : ۹۱۸۰

فرادید | قرمه سبزی یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شهرت جهانی دارد و تقریبا در همه منو‌های سنتی و بین المللی رستوران‌های داخلی و خارجی جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش فرادید؛ قرمه سبزی مواد مشخصی دارد که با روش‌های مختلف در نقاط گوناگون کشور تهیه می‌شود. همیشه برای عده‌ای سوال بوده است که چطور می‌توانند یک قرمه سبزی خوشمزه و مجلسی تهیه کنند؟ تهیه یک قرمه سبزی جا افتاده و خوشمزه به رعایت نکات مهمی بستگی دارد که در ادامه این مطلب به آموزش ۵ نکته مهم در این باره می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه قرمه سبزی برای ۵ نفر

گوشت تازه گوسفندی یا گوساله: نیم کیلو
سبزی قرمه: ۱ کیلو
لوبیا قرمز: ۱ لیوان
لیمو عمانی: ۵ عدد
پیاز بزرگ: ۱ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
آبغوره یا رب انار ترش: به میزان دلخواه

طرز تهیه

ابتدا سبزی قرمه را داخل قابلمه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید. صبر کنید تا آب سبزی کاملا کشیده شود؛ سپس مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و سبزی را با روغن تفت بدهید. میزان سرخ کردن سبزی سلیقه‌ای است؛ اما برای تهیه قرمه سبزی جا افتاده و مجلسی بهتر است سبزی را خیلی زیاد سرخ کنید تا رنگش تیره شود.

داخل یک قابلمه دیگر پیاز خرد کرده را با کمی روغن سرخ کنید؛ سپس گوشت را اضافه کنید و به آن فلفل و زردچوبه بزنید و اجازه بدهید گوشت چهند دقیقه با پیاز تفت بخورد؛ سپس مخلوط گوشت و پیاز را همراه با لوبیا قرمز که از قبل خیس داده بودید، به سبزی اضافه کنید و دو تا سه لیوان آب جوش اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و اجازه بدهید قرمه سبزی شما چند ساعت بجوشد تا جا بیفتد.

بعد از اینکه گوشت کاملا پخت، لیمو عمانی را از که از قبل داخل آب گرم خیس داده بودید، همراه با نمک به خورش اضافه کنید و اجازه بدهید خورش بپزد و جا بیفتد. نیم ساعت آخر پخت خورش کمی آبغوره یا یک قاشق رب انار ترش به خورش اضافه کنید. به طور کلی برای اینکه یک قرمه سبزی خوشمزه داشته باشید، بهتر است زمان پخت خورش شما بیشتر از ۵ ساعت باشد.

قرمه سبزی مجلسی

۵ نکته مهم برای پخت خورش قرمه سبزی مجلسی

۱ ـ سعی کنید حتما از سبزی تازه برای تهیه قرمه سبزی استفاده کنید. سبزی خشکی که بیش از حد مانده و کهنه باشد یا سبزی‌های یخ بسته و فریزی نمی‌توانند طعم اصیل قرمه سبزی را حفظ کند.

۲ ـ برای تهیه قرمه سبزی بهتر است حتما از روغن جامد و نباتی استفاده کنید. روغن مایع باعث می‌شود قرمه سبزی شما به اندازه کافی روغن نیاندازد.

۳ ـ استفاده از گوشت بره به جای گوشت گوساله یکی دیگر از نکات مهم در پخت یک قرمه سبزی خوشمزه است. گوشت بره به صورت طبیعی نرم‌تر از گوشت گوساله است؛ همچنین چربی بیشتری دارد که برای تهیه یک قرمه سبزی اصیل و جا افتاده ضروری است.

۴ ـ اسفناج یا آب اسفناج پخته در قوام قرمه سبزی نقش بسیار مهمی دارد؛ بنابراین سعی کنید همواره در تهیه قرمه سبزی از سبزی اسفناج و یا آب آن استفاده کنید.

۵ ـ ادویه‌ای که به خورش قرمه سبزی اضافه کنید، تاثیر بسیار زیادی در ایجاد طعم خوب این خورش دارد. اما قرمه سبزی ادویه مخصوص به خودش را دارد که در اینجا به آموزش تهیه این ادویه پرداخته‌ایم:

تره خشک: ۱۰۰ گرم، ترخون خشک: ۱۰۰ گرم، مرزه خشک: ۱۰۰ گرم، جعفری خشک: ۱۰۰ گرم، ریحان خشک: ۱۰۰ گرم، شنبلیله خشک: ۱۰۰ گرم، پیازچه: ۱۰۰ گرم، فلفل سیاه: ۲۰۰ گرم، پودر دارچین: ۲۰۰ گرم، پودر زیره سبز: ۲۰۰ گرم، زردچوبه: ۲۰۰ گرم.

همه این مواد را توی یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید. پس از اینکه قرمه سبزی شما پخت و جا افتاد، قبل از اینکه اجاق گاز را خاموش کنید، یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را به خورشت قرمه سبزی اضافه کنید و هم بزنید و بعد از پنج دقیقه خورشت را خاموش کنید. این ادویه را توی یک شیشه تمیز یا ظرف در دار بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید و هر بار که قرمه سبزی درست می‌کنید، از آن استفاده کنید. اگر سبزی‌ها را به صورت تازه در منزل خشک کنید، ادویه شما عطر و بوی بهتری خواهد داشت.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید