کشف رابطه باورنکردنی بین خوانندگان راک و خفاش‌ها!

کشف رابطه باورنکردنی بین خوانندگان راک و خفاش‌ها!

خفاش برای حرکت در محیط اطراف خود و همچنین شناسایی طعمه در فرایندی به نام «جهت یابی از طریق صدا» (Echolocation) از ارتباط صوتی استفاده می‌کنند. این موجودات پرنده همچنین برای برقراری ارتباط با یکدیگر نیز از صدا‌ها استفاده می‌کنند که با این وجود می‌توان صدا نقش مهمی در زندگی آن‌ها دارد.

کد خبر : ۱۱۴۴۲۵
بازدید : ۹۲۶۱

صدا در زندگی خفاش‌ها نقش مهمی دارد و حالا محققان ادعا کرده‌اند که این موجودات با کمک تار‌های صوتی کاذب خود صدا تولید می‌کنند.

دانشمندان با بررسی یک گونه خاص از خفاش، متوجه شده‌اند که این موجودات پرنده برای تولید صدا، از تکنیکی که توسط خوانندگان سبک دث متال (Death Metal) استفاده می‌شود، استفاده می‌کنند. در واقع طبق مطالعه محققان، خفاش دارای تار‌های صوتی کاذب است که باعث می‌شود برخی صدا‌های غرش یا غُرغُر مانند از آن تولید شود.

محققان دانشگاه جنوب دانمارک، تکنیک‌های گونه‌ای خفاش به نام دابنتون که در سراسر اروپا و آسیا یافت می‌شود برای تولید صدا را بررسی کرده‌اند. در این مطالعه که توسط ژورنال PLOS Biology منتشر شده، روی ساختار‌های مختلف حنجره تمرکز شده که خفاش‌ها برای گسترش دامنه صوتی خود از آن استفاده می‌کنند.

اهمیت صدا در زندگی خفاش‌ها

خفاش برای حرکت در محیط اطراف خود و همچنین شناسایی طعمه در فرایندی به نام «جهت یابی از طریق صدا» (Echolocation) از ارتباط صوتی استفاده می‌کنند. این موجودات پرنده همچنین برای برقراری ارتباط با یکدیگر نیز از صدا‌ها استفاده می‌کنند که با این وجود می‌توان صدا نقش مهمی در زندگی آن‌ها دارد.

کشف رابطه عجیب بین خوانندگان راک و خفاش‌ها!

به گفته محققان، خفاش‌هایی که از جهت یابی از طریق صدا استفاده می‌کنند، دامنه صوتی هفت اکتاوی دارند تا بتوانند نیاز‌های صوتی خود را برآورده کنند. در مقایسه، اکثر پستانداران، از جمله انسان‌ها دارای دامنه صوتی سه تا چهار اکتاوی هستند. نکته دیگر اینکه خفاش‌ها از صدا‌های بسیار بلند برای جهت یابی و از غرش‌های ضعیف برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند.

با این حال، دانشمندان تلاش داشتند تا متوجه شوند که خفاش‌های دابنتون چگونه دامنه صوتی خود را به حداکثر می‌رسانند.
تکنیک تولید صدا توسط خفاش دابنتون: مانند یک خواننده دث متال!

کشف رابطه عجیب بین خوانندگان راک و خفاش‌ها!

برای انجام این کار، تیم تحقیقات حنجره پنج خفاش مرده را خارج کرده و در حالی که جریان هوا را به عنوان تنفس طبیعی به آن وارد می‌کردند، از اندام‌ها فیلمبرداری کردند. این کار باعث شد تا دانشمندان بتوانند مستقیماً غشا‌های صوتی و چین‌های بطنی را مشاهده کنند که به آن‌ها «تار‌های صوتی کاذب» نیز گفته می‌شود و در فرکانس‌های مختلف ارتعاش می‌کنند. محققان همچنین اشاره کردند که این «اولین مشاهده مستقیم» ساختار‌های صوتی خفاش‌های دابنتون محسوب می‌شود.

«کوئن المانز»، نویسنده اصلی این تحقیق در یک بیانیه خبری گفت:

«برای اولین بار تشخیص دادیم که چه ساختار‌های فیزیکی در حنجره برای ایجاد صدا‌های مختلف در نوسان هستند. برای مثال، خفاش‌ها می‌توانند با استفاده از تار‌های صوتی کاذب خود، تماس‌هایی با فرکانس پایین برقرار کنند، مانند خوانندگان سبک دث متال.»

چین‌های بطنی یا تار‌های صوتی کاذب روی تار‌های صوتی واقعی قرار دارند. از زمان‌های گذشته، تصور می‌شد که این چین‌ها هیچ نقشی در گفتار عادی انسان ندارند و به همین دلیل «کاذب» نامیده می‌شوند. اما مطالعات اخیر نشان داده که این چین‌ها برای چند نوع آواز منحصر‌به‌فرد، مانند «غرش‌های» مشخصی که در سبک دث متال انجام می‌شود یا آواز گلویی خوانندگان مغولستان و سیبری بسیار مهم است.

به گفته محققان، این چین‌ها احتمالاً منبع غرغر با فرکانس پایین در خفاش‌ها هستند. آن‌ها مستقیما ارتعاش یا نوسان تار‌های صوتی را مشاهده نکرده‌اند، اما در مطالعه خود نوشتند:

«ما جسورانه حدس می‌زنیم که در خفاش‌ها، چین‌های بطنی نقش ارتعاشات فرکانس پایین‌تر را بر عهده دارند.»

«براک فنتون»، استاد بازنشسته زیست شناسی در دانشگاه وسترن لندن، انتاریو که در این مطالعه حضور نداشته به CNN توضیح می‌دهد که این مطالعه اولین قدم جالب توجه برای درک صدای خفاش‌ها است، اما بیش از ۱۴۰۰ گونه شناخته شده خفاش در جهان وجود دارد و خواستار انجام تحقیقات در آینده در مورد خفاش‌هایی شد که صدای بلندی تولید می‌کنند.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید